Skip to main content

Sinds enkele dagen wordt de verbinding tussen mijn iPhone en de 2 Sonos One boxen verbroken. Ik heb de indruk dat het gebeurt wanneer ik het huis verlaten heb en later weer terugkeer. Ik moet dan de volledige installatieprocedure opnieuw volgen. Alles (Sonos boxen èn het modem) uit en weer aan. 
Wat is er veranderd:

1. Ik zie tijdens het aanmelden sinds kort ook een ander Sonos systeem (waarschijnlijk van de buren)
  2. onlangs heb ik een update van iOS (16.2) doorgevoerd op mn iPhone

Op mn iPad heb ik geen last van dit probleem. Deze blijft in huis.

Als je het Sonos systeem van de buren ziet, dan zit dat op jouw wifi? Misschien eens het password daarvan veranderen? Zie https://support.sonos.com/nl-nl/article/connect-sonos-to-a-new-router-or-wi-fi-network

Ik heb de verbindingen met mijn router gecontroleerd. Daar zijn geen andere Sonos-systemen dan die van mijzelf verbonden. Ik heb ook bij de buren geïnformeerd naar hun systeem. Het systeem van de buren bestaat uit andere componenten, dan in de app op mijn iPhone getoond worden.

Ik vermoed dat het 2e systeem in de app een systeem is waarmee ik een tijd geleden een verbinding heb gemaakt. Dat was heel ergens anders, dus niet in de buurt van mijn eigen netwerk.

Inmiddels heb ik de app verwijderd van mijn iPhone en weer opnieuw geïnstalleerd. Het functioneert nu weer als voorheen. Hopelijk is dit de oplossing. 

Wel vreemd dat de app een systeem laat zien, waarmee op dat moment geen verbinding gemaakt kan worden.

Je had ook de app kunnen resetten: https://support.sonos.com/nl-nl/article/reset-the-sonos-app

Dat wist ik niet. Bedankt voor de tip.

Overigens vandaag weer opnieuw geïnstalleerd, omdat de verbinding weer niet tot stand kwam. Geen andere systemen gedetecteerd.

Morgen maak ik gebruik van jouw tip. Ik ben benieuwd.

Vertel eens iets over je netwerk?

Ik denk dat het netwerk er niets mee te maken heeft, omdat de andere apparaten (3 computers, 2 ipads en diverse telefoons) geen problemen hebben met de verbinding.

Ik heb een router van het merk Fritz!Box 7490 van provider XS4ALL (KPN). De verbinding van mijn iPhone met de wifi is perfect. Alle andere apparaten zijn ook via wifi verbonden.

De 2 Sonos One boxen zijn ook via wifi verbonden met het netwerk.

Vanochtend was het weer raak met mijn iPhone 12 (iOS 16.3) : Sonos kon weer geen verbinding maken.

Ik heb meteen de methode ‘resetten’ uitgevoerd; dat hielp niet

Enkele uren later (na even uit huis geweest te zijn) weer een keer de Sonos app opgestart en ‘verbinden met bestaand systeem’ geselecteerd; werkte meteen!

Je telefoon verbindt via het netwerk met het systeem. Als je telefoon het systeem niet ziet zou het dus best aan het netwerk kunnen liggen, ook al hebben andere apparaten daar geen moeite mee. Laat anders Sonos eens meekijken.

Ik heb Sonos mee laten kijken. Ik heb een diagnose vanuit de app verzonden naar Sonos Support. Hoewel ik op dat moment geen probleem had, was mijn iPhone volgens de medewerker van Sonos niet te zien in het diagnoserapport. Op zich wel vreemd.

Maar na de laatste reset nog geen problemen gehad. Zodra het systeem weer hapert stuur ik opnieuw een diagnose naar support. Wordt eventueel vervolgt…..

In dit soort zaken helpt het vaak wanneer op de iPhone het privé wifi-adres wordt uitgeschakeld. Is te vinden in de eigenschappen van de actieve wifi-verbinding.

Hij doet het nog steeds 🤞 

Ik heb verder niets veranderd sinds ik Sonos Support gesproken heb.

Heb je het privé wifi-adres uitgeschakeld?

nee, daar heb ik niets aan veranderd. Ik weet ook niet goed hoe ik dat zou moeten doen

ik lees op internet dat die instelling de gebruiker beschermd tijdens verbindingen via wifi-netwerken. Die instelling laat ik liever aanstaan

iPhone → Instellingen → Wifi → de i rechts op het scherm bij je actieve wifiverbinding → Privé wifi-adres uitschakelen.

ik lees op internet dat die instelling de gebruiker beschermd tijdens verbindingen via wifi-netwerken. Die instelling laat ik liever aanstaan

Je gebruikt Sonos thuis, daar is het 'gevaar’ minimaal, zo niet afwezig. Buitenshuis kan het z'n nut hebben.

Ik zou dan iedere keer als ik buitenshuis via wifi een verbinding maak met internet, die instelling moeten aanpassen. Ik ben bang dat ik daar niet iedere keer aan denk.

of heeft deze instelling alleen betrekking op mijn eigen netwerk?

of heeft deze instelling alleen betrekking op mijn eigen netwerk?

Zie hier.

Dankjewel voor de tip. De uitleg in de link is verhelderend.

Helaas is het probleem nog steeds niet opgelost 🙁

De Quick Help functie van de Sonos app meldt dat het Sonos-systeem en het mobiele apparaat zich op verschillende  netwerken bevinden. 

Ik heb meteen een diagnose rapport verzonden naar Sonos Support. Ik ben benieuwd of daar iets uitkomt.

Ik heb meteen een diagnose rapport verzonden naar Sonos Support. Ik ben benieuwd of daar iets uitkomt.

Heel goed dat je dat hebt gedaan. Nu kun je het beste Sonos bellen, noem het nummer van de diagnose en men kan (hopelijk) zien wat er aan de hand is.

Want alleen verzenden helpt niet. Pas als je belt kijken ze ernaar.

Ik heb tijdens eerder contact een casenummer ontvangen via mail en afgesproken dat ik op die mail reageer met het diagnosenummer. Zij zouden dan contact opnemen. Ik wacht nog even af. Anders bellen ….

Ik heb een tijd geleden een gast-netwerk geïnstalleerd op mijn router. Dat blijkt de oorzaak te zijn. Bij thuiskomst maakt mijn iPhone soms verbinding met het gast-netwerk, waardoor de verbinding met het Sonos-systeem niet tot stand kan komen. 

Automatisch verbinden met het gast-netwerk uitzetten is de oplossing.

Bedankt voor de terugkoppeling, mooi te zien dat de oplossing gevonden is.

Reageer