Skip to main content
Vraag

verbinding tussen sonos S2 en symfonisk boxen

• February 7, 2026
  • 3 reacties
  • 34 Bekeken

Hallo,

Overwegend vanuit Netflix stuur ik  het geluid over de symfonisk boxen. Daarvoor moet ik in de Sonos app via ‘mijn systeem’ mijn spdif-tv kiezen en (twee) boxen aanvinken. Geluid per kanaal prima te verdelen, geen problemen. 
Als ik de stream echter iets te lang pauzeer valt het systeem terug naar de spdif-tv instelling en zijn de boxen niet meer geselecteerd. 

3 Reacties

106rallye
  • February 7, 2026

Ik mis iets in je verhaal. Heb je geen soundbar? Want Symfoniks hebben geen optische ingang. Of gebruik je AirPlay? Maar dat zeg je net en dan begrijp ik je verhaal over optisch ook niet…..

• Auteur
  • Novice
  • February 7, 2026

Bedankt voor je reactie. 
ik heb inderdaad een soundbar, die is via een optische kabel verbonden aan de tv en is in de sonos app te kiezen als tv-spdif. 
De twee symfonisk boxen stuur ik via het draadloze wifi netwerk aan

ik hoop dat ii het hiermee iets duidelijker maak, zoals je kunt lezen heb ik er weinig verstand van😇

106rallye
  • February 8, 2026

Klein tikfoutje in mijn vorige bericht “net” moet “niet” zijn. Ik neem aan dat je een Sonos soundbar hebt?

Als ik je verhaal lees wil je graag dat je systeem werkt als surroundsysteem (dus met de Symfonisks als achterspeakers) maar heb je de soundbar en de beide Symfonisks als aparte “kamers” in de app staan en groepeer je ze voor weergave. Zie https://support.sonos.com/nl-nl/article/group-and-ungroup-rooms

Sonos heeft standaard de functie dat het systeem de groep verbreekt bij TV-geluid, en dat lijkt bij jou ook te gebeuren. Je kunt dit uitzetten bij de instellingen van de soundbar (Groepen opheffen bij Autoplay).

Beter is het echter om je surroundsysteem af te maken en je Symfonisks als surrounds toe te voegen aan je soundbar: https://support.sonos.com/nl-nl/article/add-surround-speakers-to-a-sonos-home-theater

• Auteur
  • Novice
  • February 8, 2026

Hallo 106rallye,

als ik jouw artikel volg en de configuratie probeer samen te stellen, vindt de sonos-app geen stereopaar boxen die hij als surroundpaar kan toevoegen. Dat klopt helaas wel, want ik heb:

1 ray soundbar

1 symfonisk tafellamp

1 symfonisk schilderijbox

1 symfonisk boekenkastbox

ik denk dat het daardoor komt dat ik geen paar kan vormen, klopt dat?