Beantwoord

Verbinding met Deco M4 MESH wifi

  • 8 October 2023
  • 13 reacties
  • 561 Bekeken

Hi,

Ik heb sinds 2 weken 5 DECO’s door het huis verspreid en daarmee slimme WIFI door het hele huis. Dekking en internetsnelheid is prima, maar interactie met SONOS helaas niet.

 

Mijn SONOS opstelling:

1x playbar, aangesloten met LAN kabel naar meterkast

2x play3, surround tijdens TV kijken, stereopaar tijdens muziek

1x play3 in de keuken

1x play5 in de tuin

 

In de meterkast:

1x ZIGGO modem / router: WIFI uit

1x hoofd DECO met LAN aangesloten op ZIGGO modem / router + LAN kabel naar switch

1x switch met LAN kabels naar woonkamer, tuin, zolder, etc

1x switch in woonkamer met LAN aangesloten op switch in meterkast - hier is dus de playbar met LAN op aangesloten

DECO is ingesteld als access point

 

ik heb alle SONOS componenten gereset naar fabrieksinstellingen en probeer ze nu opnieuw in de SONOS app te krijgen om er vervolgens weer kamers van te maken etc. Als ik de subwoofer aanmeldt, dan maakt hij verbinding met de sub maar bij de laatste stap (na het invullen van het wachtwoord van de WIFI) kan hij de verbinding niet voltooien. Heb van alles geprobeerd, ook bijv. alleen 2.4 GHz, maar het lukt me niet.

Kun je me helpen svp?

icon

Beste antwoord door 106rallye 9 October 2023, 21:19

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

13 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt nu of je met de sub bent begonnen of is er wel al iets gekoppeld?

Ik zou in ieder geval beginnen met de bekabelde speaker. 

Reputatie 7

Nu te laat, maar waarom heb je alles gereset? Je had je Playbar al bedraad aangesloten, dus maak je gebruik van Sonosnet. Je systeem had helemaal niets hoeven merken van de switch naar de Deco’s, toch?

Zoals @Erooij zegt: begin de set up met je Playbar.

Bedankt voor het meedenken. Ik begin inderdaad bij de soundbar zoals het hoort. Deze is bekabeld en heeft contact met de app. Ik heb de subwoofer en 1 van de play3’s gereset naar fabrieksinstellingen. De andere play3’s niet. Ik heb het DECO WIFI netwerk op ‘ alleen 2.4 GHz’ gezet. Ik heb de app op mijn telefoon opnieuw geinstalleerd en me met mijn SONOS account aangemeld. Heb alle producten in het stopcontact gestopt en wil nu via de app producten toevoegen. Maar nu ziet hij helemaal geen producten meer. Ik zie nog wel de oude groepen die ik heb gemaakt, maar daar staat dus een rood bolletje bij met de tekst ‘ niet verbonden’. Kom niet verder zo. Nog ideeen? Is het misschien een probleem dat er 2 switches tussen de DECO en de soundbar staan?

Reputatie 6
Badge +3

Ik zou zeker die Deco terugzetten zodat die ook 5Ghz aan kan en vergeet verder die Deco. In jouw geval maakt Sonos helemaal geen gebruik daarvan omdat je de Playbar bekabeld hebt. Alle andere speakers zullen dan via een eigen draadloos netwerk van Sonos met elkaar verbinding maken. Daarom is het van belang dat wifi aanstaat op de speakers en ze binnen een redelijke afstand van elkaar staan. Alleen de telefoon waar de App op staat maakt via de Deco verbinding met Sonos maar Sonos zelf laat deze links liggen. Zorg er tevens voor dat vooralsnog de Playbar de enige Sonos is, die bekabeld is. Zoals reeds gezegd was een reset naar fabrieksinstellingen niet nodig.

Reputatie 7

Als je de Play 3's niet gereset hebt kun je het beste met die speakers beginnen en de Playbar aan dat bestaande systeem toevoegen. Even met een kabel aansluiten zodat meteen het Sonosnet ontstaat - na aansluiten van de Playbar kan de kabel eraf.

De Sub verbindt via een directe 5Ghz-verbinding met de Playbar. Daarom moet op de Playbar de wifi aanstaan, ook al is de hoofdverbinding met een kabel.

Dank je wel voor jullie snelle reactie! Voordat ik er aan ga beginnen nog 1 vraagje: hoe zie / weet ik dat ee wifi aanstaat op de play3’s? Van de soundbar zie ik het in de app. Thx

Reputatie 6
Badge +3

ook in de app

 

settings->system->Play3->Products->Play3->Connection (disable/enable wifi)

Kom niet verder zo. Heb 2.4 en 5 GHz van DECO aangezet. SONOS app ziet wel verschillende ruimtes, maar geen producten. Elke poging om een product toe te voegen of netwerk te updaten leidt tot de meldingen dat de stekker er uit en er in gedaan moet worden, of dat er zich een probleem voordeed en probeer het later opnieuw, kon geen verbinding maken met de producten (de app weet dat ze er zijn, maar kan dus niet verbinden) en de router opnieuw opstarten. 

Ik overweeg een nieuw SONOS account aan te maken en op die manier alles opnieuw te installeren. Of alles terug naar de fabrieksinstellingen (maar dat lukte eerder ook niet) of een SONOS Boost aan te schaffen. Wat is jullie advies?

Reputatie 7
Badge +3

Morgen even bellen met Sonos

Als aanvulling: ik heb alle play3’s van de muur gehaald en geprobeerd met ethernetkabel aan te melden. Lukte niet. Heb de playbar naar fabrieksinstellingen teruggezet en opnieuw (met LAN kabel) in app aangemeld. Lukte wel. Met de andere producten lijkt het net of ze niet door de app gezien worden. Als ik ze wil aanmelden dan kom ik best ver (fabrieksinstellingen - telefoon verbinden met SONOS netwerk -  product toevoegen en dan rondt hij niet af. Dan komen de verschillende meldingen als hierboven beschreven. Heel vreemd. Overweeg het oude wifi weer te activeren, SONOS goed in te stellen (ging toen prima) en dan beheerst over op het nieuwe MESH netwerk.

Heb je het telefoonnummer van SONOS voor me?

Reputatie 7

Als je één speaker bekabeld aansluit blijf je op Sonosnet en ga je dus niet over naar de wifi. Als je begint bij de nog niet aangemelde Playbar zet je een nieuw systeem op, waaraan je het oude systeem dus niet toe kunt voegen.

Gezien het feit dat je er niet uitkomt lijkt het inderdaad goed om maar eens te bellen met Sonos, zie https://support.sonos.com/nl-nl/contact

Hi. Na heel veel bellen en proberen is het probleem als volgt opgelost. In de app van Deco zit een functie die appartuur kan blokkeren (Blokkerlijst). Daar stonden de componenten in die ik niet aangemeld kreeg. Uit de lijst gehaald, resetten naar fabrieksinstellingen en opnieuw aanmelden. Werkt nu weer prima.