Skip to main content
Antwoord

Upgraden naar ERA 300?

• September 8, 2025
  • 12 reacties
  • 131 Bekeken

ronvmeijer
Forum|alt.badge.img+2

Ik ga verhuizen en de situatie gaat dus veranderen. Ik heb nu een configuratie bestaande uit: Sonos ARC, Mini Sub en 2 Sonos One als surround speakers.

Ik wil in m’n nieuwe huis enkel 2 ERA 300 op een standaard hebben, omdat ik dat bijzonder mooi vind en ik de kanaalscheiding uit m’n ARC wat minder vind. Voor een subwoofer is er in het appartement eigenlijk geen plaats omdat dit de buren wel eens erg zou kunnen vervelen.

Een ander voordeel is dat de ERA 300 BlueTooth ondersteund als mede de mogelijkheid om een CD speler aan te sluiten.

Hoe zijn de meningen hierover?

Beste antwoord door 106rallye

Hoe wil je die Era 300’s op je TV aansluiten? En hoe wil je ze dan Atmos laten weergeven? Voor Atmos vanaf een TV is echt een soundbar nodig.

12 Reacties

106rallye
  • September 9, 2025

Als je het alleen voor muziek doet kan ik me er iets bij voorstellen. Voor TV-kijken zou ik niet zonder een surround set up willen. Ik zou die Sub Mini gewoon eens aansluiten en een Trueplay doen. Mochten de buren er toch iets van horen dan komen ze wel. Eventueel zoek je een plek die niet aan hun muur grenst.

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • September 9, 2025

Waar zouden wij een mening over moeten hebben? Je geeft volgens mij niet aan wat je wilt bereiken. 

ronvmeijer
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Enthusiast
  • September 9, 2025

Wat wil bereiken is dat ik dus naar een stereo-opstelling wil. Daarbij rijst de vraag of de ERA 300 een dermate goed geluid gaat geven zodat ik bijvoorbeeld m’n huidige opstelling niet ga missen. Ik vind namelijk het stereobeeld van m’n ARC wat smal. 

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • September 9, 2025

Maar wil je dat dan ook voor de tv gebruiken? Volgens mij is daar toch een soundbar voor nodig of kan dat met een 300 wel (?).

ronvmeijer
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Enthusiast
  • September 9, 2025

Dat is dus de vraag. Ik wil het sporadisch voor TV gebruiken. Ik las dat ze Dolby Atmos ondersteunen. Ik hoopte eigenlijk dat iemand dit al heeft namelijk. 

Ronald22
Forum|alt.badge.img+3
  • Rising Star
  • September 9, 2025

Hou de Arc gewoon voor het tv geluid en zet er 2 era 300 in stereo naast die je alleen voor muziek gebruikt. Bevalt het niet dan zet je ze achter de bank neer...

ronvmeijer
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Enthusiast
  • September 9, 2025

Nee, dat is geen optie. We schaffen een TV meubel aan en als de soundbar daar nog eens boven moet, komt hij te hoog. Bovendien kosten twee era’s met standaards ook €1.000,- en om dat even te proberen … Ik wil de era ook aanschaffen omdat ze (a) heel mooi zijn op die standaards en (b) ik wil geen huis vol met speakers meer. 

Ronald22
Forum|alt.badge.img+3
  • Rising Star
  • September 9, 2025

Ik denk niet dat het heel lekker gaat werken om ze voor tv geluid te gebruiken. Dolby Atmos gaat op die manier ook niet werken. 

Rakker71
Forum|alt.badge.img+1
  • Enthusiast
  • September 9, 2025

Lastig om daarin te adviseren. Geluid is voor iedereen verschillend en ook de omgeving is behoorlijk van invloed. Ik heb zelf een ARC (Dolby Atmos) met een Sub4 en 2 ERA300 (op standaards) als surround speakers. Klinkt goed zowel muziek als TV. Hoewel ik eerlijk ben dat ik van dat hele Dolby Atmos nog niet echt onder de indruk ben (geluid boven over mij heen hoor ik niet maar kan aan mijn gehoor of het plafond liggen.

Heb je niet iemand in de buurt waar je kunt gaan luisteren. Bij iemand thuis of een audio zaak?

Persoonlijk denk ik dat 2 ERA300 wel mooi zijn voor muziek maar voor TV geluid een soundbar meer geschikt is. Nogmaals, blijft een kwestie van persoonlijke smaak.

ronvmeijer
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Enthusiast
  • September 9, 2025

Ja ik ga inderdaad wel naar de audiozaak bij mij. Maar ook daar is het geluid niet eerlijk (er staan allerlei speakers omheen die wellicht ook meetrillen) en te beoordelen zoals dat thuis zal/zou klinken. Bedankt voor jullie reacties. 

106rallye
  • Antwoord
  • September 10, 2025

Hoe wil je die Era 300’s op je TV aansluiten? En hoe wil je ze dan Atmos laten weergeven? Voor Atmos vanaf een TV is echt een soundbar nodig.

ronvmeijer
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Enthusiast
  • September 10, 2025

Je kunt er een interface bij aanschaffen waardoor je ook een fysieke cd speler aan kunt sluiten. Dolby Atmos zal inderdaad een probleem worden.