Skip to main content

Hallo allemaal,

ik ben al een aantal jaren in het bezit van Sonos speakers. Op dit moment zijn dat 2x de Play:1 en een Arc plus sub. De Play:1 zijn niet als surround ingesteld, maar staan als stereo in de eetkamer.  Op zich ben ik tevreden over het geluid dat de speakers produceren. Vooral via Netflix of Amazon. Wat mij echter stoort is het geluid bij reguliere TV uitzendingen. Bijna alles wordt tegenwoordig in 5.1 uitgezonden. Voor films is dat prima, maar als ik het nieuws kijk of naar VI, dan vind ik stereo veel beter klinken en vooral beter verstaanbaar. Nu zet ik het telkens via de ab van de TV om naar stereo ( of via de Sonos app) maar het zou mooi zijn als ik dat standaard kan instellen. Weet iemand dat? Alvast bedankt voor jullie hulp.

Wanneer je de play 1’s als surround instelt zal bij het journaal de spraak gewoon enkel uit de Arc komen. 
Wanneer je deze als stereo hebt ingesteld zal je ook nooit 5.1 ervaren. Wat je nu gecreëerd hebt is in feite dubbel stereo, waarbij de play1’s mogelijk een kleine vertraging hebben.

Mijn advies is dus om er een echte surroundopstelling van te maken en wat te spelen met de geluidsinstellingen van de app.

Dank voor je reactie @Erooij . Misschien was ik niet duidelijk in mijn uitleg, maar de play:1 speakers doen niet mee als ik tv kijk. Ze zijn niet gekoppeld. Ze worden eigenlijk alleen gebruikt voor muziek luisteren en staan ook niet in een surround opstelling (achter de bank bijvoorbeeld).

de Arc kan natuurlijk ook gewoon stereo laten horen en dat vind ik bij een uitzending als een talkshow of het journaal veel beter klinken dan 5.1 wat tegenwoordig standaard wordt meegestuurd. Het heeft ook geen zin om dat te doen vind ik. Wat heb je aan 5.1 als alleen een nieuwslezer aan het woord is of twee mensen met elkaar in gesprek zijn. Dus mijn vraag is, kun je Sonos zo instellen dat het geluid standaard in stereo door komt of zul je het altijd handmatig moeten aanpassen?

De instelling van de tv op pcm stereo zetten. 

Op zich is het wel vreemd dat je constateert dat 5.1 minder goed verstaanbaar is dan 2.0. Juist bij 5.1 op de Arc zou de juiste speaker (de middelste) worden aangestuurd bij spraak. Bij mijn Beam merk ik echt dat bij 2.0 (bijvoorbeeld bij BBCFirst) de buitenste speakers werken en de middelste niet. Dit klinkt voor mij minder natuurlijk.

Wel kan het zijn dat verschillende geluidsformaten een andere volume hebben. Dan zou het dus kunnen helpen om de speaker bij 5.1 gewoon wat harder te zetten. 

@Erooij als ik dat doe, dan zal alles in stereo doorkomen toch? Ook een Netflix film in Atmos.

@106rallye dank voor je reactie. Ik heb ook het idee dat de buitenste speakers van de Arc gebruikt worden bij stereo. Het volume is ook merkbaar hoger in stereo. Ik heb het idee dat de 5.1 kanalen van een journaal uitzending verdeeld worden over de beschikbare speakers (Arc plus sub), terwijl er niet echt input is (lees surround effects). Ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen, maar in mijn ogen/oren leidt het tot een wollig geluid. Of het ligt gewoon aan mijn oren 😄

“Dus mijn vraag is, kun je Sonos zo instellen dat het geluid standaard in stereo door komt of zul je het altijd handmatig moeten aanpassen?”

Dat was exact je vraag, daar reageer ik dus op? 

@106rallye  BBC first is voor mijn gevoel niet helemaal het juiste voorbeeld. Deze zender heeft een extreme vreemde scheiding van kanalen die niet altijd even prettig overkomt. In tegenstelling tot andere zenders lijkt hier het meeste geluid uit de surroundspeakers te komen.