Skip to main content

TV geluid valt steeds kort weg

• August 19, 2026
  • 15 reacties
  • 89 Bekeken

Tot voor kort had ik een Play one als extra luidspreker op mijn Sonos TV beam.  Altijd goed geluid. Heb deze vervangen door een Sonos Era 100. Sindsdien zijn er steeds (korte) onderbrekingen in het geluid van de Era. Heb ook een nieuwe Sonos play geprobeerd. Hetzelfde euvel. Ook getest in een andere Wifi omgeving. Dat was ook niet het probleem. Het lijkt erop dat de nieuwe generatie Sonos niet goed communiceert met een TV beam.  De Sonos helpdesk heeft in mijn systeem ingelogd en kreeg het niet opgelost. Zij wisten ook geen oorzaak. Wie herkent dit probleem en beter, wie heeft een oplossing?

15 Reacties

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • August 19, 2026

Even los van het probleem welke je beschrijft, gebruik je slechts één speaker naast je beam?

Sonos ondersteund een dergelijke configuratie niet echt. Het geluid van de tv wordt dan op 2 verschillende manieren aangestuurd en zorgt dan hoe dan ook voor een kleine vertraging bij de extra speaker.

• Auteur
  • Junior
  • August 19, 2026

Ik heb het ook getest met 2 nieuwe speakers aan de beam, een Era 100 en een Play. 

106rallye
  • August 20, 2026

Je groepeert dus die extra speaker met de Beam, in plaats van dat je twee speakers als surrounds gebruikt. Daarmee haal je inderdaad de benoemde vertraging binnen. Een ander verschil is dat je gebruik maakt van de 2,4Ghz band in plaats van de 5Ghz band zoals bij surrounds.

Er lijkt dus iets niet goed te gaan op de 2,4Ghz band. Wellicht kun je daar mee verder?

Is de Beam (Gen 1 neem ik aan) overigens bekabeld aangesloten op je router of via wifi? Want dan zou je daar ook nog mee kunnen variëren. Mocht hij in bekabeld aangesloten zijn, dan zou je in de app Sonosnet uit kunnen zetten.

• Auteur
  • Junior
  • August 21, 2026

Dag. Ik heb inderdaad een bekabelde beam. Heb het Sonos netwerk uitgeschakeld. Het lijkt er op dat er weinig tot geen onderbrekingen meer zijn. Ik ga het de komende dagen testen en kom er nog op terug. Overigens: heeft het uitzetten van het Sonos netwerk geen andere nadelen?
Bedankt voor je tip!

106rallye
  • August 21, 2026

Voor jou niet: alleen oudere apparaten maken er gebruik van - de Era’s niet. Je zet dus iets uit wat voor jou geen nut had.

• Auteur
  • Junior
  • August 24, 2026

Iets te vroeg gejuicht. Het probleem is er nog steeds. Inmiddels alles geprobeerd en geef de moed dus maar op. Overigens, een kennis van me heeft precies hetzelfde probleem. Het zal wel zo zijn dat de nieuwe modellen niet goed combineren met een beam (zoals de Sonos helpdesk zelf ook zegt). Op zich natuurlijk raar dat zoiets kan, daar koop je geen nieuwe Sonos voor! 

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • August 24, 2026

Nu is mij eigenlijk nog niet duidelijk of je een surroundopstelling gebruikt of dat je de speakers groepeert met de Beam.

Groeperen werkt niet goed voor tv-geluid en wordt niet officieel ondersteund door Sonos. Maar dat gold ook voor de oude speakers.

• Auteur
  • Junior
  • August 24, 2026

Geen groep en ook geen surround opstelling. Er is maar één Sonos extra op de TV/Beam aangesloten met het doel het TV geluid wat dichterbij te horen zodat de TV zelf niet hard hoeft te staan. Dat werkte vroeger met de Sonos one probleemloos. Met de nieuwe Era 100 (en andere nieuwe modellen) dus niet meer. 

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • August 25, 2026

Dat is dus groeperen, je koppelt 2 “kamers” aan elkaar en dat werkt niet bij Sonos (aanvulling: bij tv-geluid).

Wanneer dat vroeger wel werkte dan had je mazzel, dit is nooit officieel ondersteund door Sonos.

106rallye
  • August 25, 2026

Ik vind "werkt niet” en "niet ondersteund” wat sterk. Het belangrijkste probleem is dan de al eerder benoemde vertraging -  voor TV-gebruik “in sync” is groeperen inderdaad niet bedoeld.

Haperingen bij groeperen zouden niet moeten voorkomen, maar afhankelijk van je wifi-omgeving kan dat wel. Je zou eens de vertraging kunne vergroten. wat het systeem meer buffer geeft. Je raakt dan echter wel nog verder uit sync met het beeld.

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • August 25, 2026

Ik bedoel hiermee te zeggen dat Sonos het systeem niet gebouwd heeft om op deze manier te gebruiken. Wil je het zo gebruiken dan heb je hoe dan ook de vertraging, maar een zekerheid op een goede werking heb je nooit. Sonos zal dit ook niet echt onderzoeken bij problemen. Er zijn teveel afhankelijkheden om een goede werking te garanderen. 
Sonos heeft veel verandert in de huidige aansturing van haar apparaten, hetgeen mogelijk ook dit probleem veroorzaakt. 

• Auteur
  • Junior
  • August 26, 2026

Dan zal die “verbeterde” aansturing het probleem zijn. In de winkel heb ik advies gevraagd. Ik wilde de Sonos speaker kopen ter uitbreiding van het TV geluid van de beamer, zodat de beamer niet zo hard hoeft te staan. Omdat de verkopers het probleem waarschijnlijk niet kennen hebben ze hier ook geen melding van gemaakt. Ik zou eenieder, die met dit doel nu een Sonos speaker wil aanschaffen, adviseren dit niet te doen. Het is ontzettend irritant dit kort wegvallen van het geluid. 
jullie in ieder geval bedankt voor de reacties. 

Ronald22
Forum|alt.badge.img+3
  • Rising Star
  • August 26, 2026

Van een winkel mag je verwachten dat ze de juiste informatie versterken maar dit is helaas niet altijd zo. Ze willen natuurlijk ook gewoon verkopen. 

106rallye
  • August 26, 2026

Sonos Beam of toch beamer als in projector?

• Auteur
  • Junior
  • August 26, 2026

Tikfoutje. 🫢 Moet zijn beam.