Beantwoord

Sonos Wireless setup gebruiken mét LAN kabel

  • 14 January 2024
  • 2 reacties
  • 97 Bekeken

Hallo!

Mijn Sonos Playbar en tv hangen erg mooi op de muur, waarbij de kabels netjes zijn weggewerkt. De ethernet poorten worden gebruikt om de Sonos bekabeld te hebben en van daaruit als switch door naar de tv. 
 

Het enige behoorlijke nadeel wat ik hier heb is het niet kunnen gebruiken van Spotify Connect: mijn telefoon/tablet zit niet op het SonosNET, maar op de ‘gewone’ WiFi, dus die ziet niets in het lokale netwerk.

 

De WiFi is uitstekend, dus ik wil wel Wireless gebruiken voor Sonos, maar liever niet voor mijn tv. Kabels laat ik liever zoals ze zijn, dan kan ik ook gemakkelijk terug naar een Wired modus indien gewenst.

 

Nu dan de vraag: is het mogelijk om Wireless Setup te gebruiken terwijl de kabel er gewoon in blijft zitten? Of zou dat niet een handige optie zijn.. ik zal toch niet de enige zijn die wil kunnen switchen zonder met de kabels aan de haal te gaan. 
 

Gr.

M

icon

Beste antwoord door 106rallye 14 January 2024, 14:40

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

2 Reacties

Reputatie 7

Ik twijfel eerlijk gezegd aan je uitgangspunt “mijn Playbar is bedraad aangesloten en dus werkt Spotify Connect niet”. Als je een klassiek Sonos device (dus geen Era of draagbare speaker) bedraad aansluit zit hij in je netwerk. Als op je netwerk, of dat nou bedraad of wifi is, moeten je apparaten elkaar kunnen zien. Dat de Playbar voor evt. andere Sonos apparaten een eigen “Sonosnet” aanmaakt waarop de Sonos apparaten met elkaar communiceren maakt daarvoor ook niet uit.

De vraag is dus of het niet ergens anders aan ligt dat Spotify Connect het niet doet. Heeft de Spotify app de juiste bevoegdheden (vinden van lokale apparaten) op je telefoon? Waarom zou je netwerk voorkomen dat apparaten op de wifi andere, bekabeld aangesloten, apparaten zien? Is dat een (te wijzigen) instelling?

Work around kan ook nog zijn om Spotify te gebruiken via de Sonos app. Mijn ervaring is dat dit een stabielere verbinding geeft.

Om de Playbar op wifi te laten werken moet je wel de kabel van de Playbar lostrekken. Je verliest dan de switch-functie voor de TV, maar die kun je dan toch aansluiten met de kabel waarop nu de Playbar aangesloten is? Eventueel met een koppelstuk? De verbinding is nog sneller ook nog, al heb je meestal die snelheid niet nodig - de netwerkkaart van de Playbar is 10/100.

Kortom: check je telefoon en je netwerk. Lukt het dan nog niet, probeer het dan gewoon eens door de wifigegevens in je Playbar in te voeren en de kabel los te trekken.

Die conclusie bleek inderdaad te voorbarig.. wireless werkte wel tov wired, maar doordat ze dan via hetzelfde Acces Point (Ubiquity) liepen waarin dit goed ingesteld stond.

 

Door jouw antwoord ben ik ook alle settings nagelopen van de router waar het internet binnenkomt en daar was DLNA/UTnP uitgeschakeld. Die aanzetten zorgde ervoor dat ze weer beschikbaar kwamen.

Wel in ‘een ander netwerk’, maar dat mag de pret niet drukken!


 

Bedankt voor je uitgebreide antwoord waardoor ik in de juiste richting kon gaan zoeken!