Skip to main content
Vraag

sonos era 300

• March 2, 2026
  • 9 reacties
  • 50 Bekeken

Hallo 

ik zou graag Sonos speakers willen plaatsen in ons bijgebouw. Mijn oog viel op 2 era 300 speaker. 
In bijlage een plattegrond. 
Waar zouden jullie deze plaatsen? Evt muur bevestiging of aan houten balk in het midden?

Alvast bedankt om al eens mee te denken. 

Heeft iemand ervaring met de buitenspeakers van Sonos?

9 Reacties

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • March 2, 2026

Een belangrijkere vraag is hoe eea aangesloten gaat worden. Is er voldoende wifi-bereik, of wordt een speaker bedraad aangesloten?

De plaatsing is lastiger, in principe altijd plaatsen tegenover de meestgebruikte zitplaatsen. Persoonlijk zou ik ze plaatsen op standaards omdat ze dan ongeveer op luisterhoogte staan.

• Auteur
  • Novice
  • March 2, 2026

Er gaat een goed wifi signaal zijn om te kunnen connecteren. 
ik was zelf aan het denken om een era 300 op plek 2 en 3 te zetten en een kleinere op plek 1. Oftewel de era 300 op plek 1 en 2, en een kleinere op plek 3. Bedoeling is om in de hele ruimte uiteraard een goed volume te kunnen brengen. Er gaat geen tv op aangesloten worden. 
Voorkeur gaat uit naar muurplaatsing, omdat een standaard nogal eens omgestoten kan worden. 

106rallye
  • March 2, 2026

Je wilt de speakers voor muziek gebruiken? Moet dat per sé met de Era 300 ivm Atmos? Of mag het ook zonder Atmos, want dan zou ik de Five nemen. Die geeft denk ik iets meer bas en is meer geschikt voor gewone muziek.

Als extra speaker kan een Era 100 altijd. Een extra speaker kan niet in dezelfde “kamer” in de app. Wel kun je er één “zone” van maken, zie https://support.sonos.com/nl-nl/article/set-up-a-zone-for-multiple-sonos-products of de “kamers” groeperen, zie https://support.sonos.com/nl-nl/article/group-and-ungroup-rooms. Bij een zone geven alle speakers zelf het stereogeluid weer, bij een kamer met Fives vormen deze samen een stereoset. Maar op de plekken 2 en 3 krijgt niemand een goed stereo beeld.

Hang als het kan de speakers op oorhoogte.

• Auteur
  • Novice
  • March 2, 2026

Nee niet perse atmos. Zouden 2 Fives op positie 1 en 2 goed zijn? Dus positie 3 dan weglaten?

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • March 2, 2026

Het goede stereobeeld zal je ook niet hebben op positie 1 en 2 (te ver uit elkaar). Ik vraag mij ook af op een 3e speaker gunstig zal zijn. Persoonlijk zou ik dat nooit doen.

Welliicht op positie 1 en 2 en dan geconfigureerd als 2 losse kamers. Dus dan eigenlijk dubbel stereo vanuitde speakers zelf.

Ronald22
Forum|alt.badge.img+3
  • Rising Star
  • March 2, 2026

Ik zou op plek 2 en 3 een era 100 plaatsen en die in stereo zetten. 

106rallye
  • March 2, 2026

Een aparte speaker op positie 1 maakt wel dat de speakers op positie twee en drie niet zo hard hoeven staan om toch de keuken te voorzien van geluid.

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • March 2, 2026

En zo zie je maar hoe lastig dit is om te beantwoorden.

Niemand kan precies zeggen wat het beste zal klinken. Wordt een kwestie van proberen dus.

• Auteur
  • Novice
  • March 3, 2026

Oké bedankt voor jullie advies. 
Zal het eens bekijken.