Skip to main content

Hi all,

Sinds enige tijd wordt het afspelen van radio/streaming op de symfen in de werkkamer en de slaapkamer onderbroken. De melding is dan “Slechte WiFi” Dat is gek want ze staan op de het Sonos netwerk van de boost, dus eigen WiFi/Netwerk. In de APP geven ze ook WM0 aan. Andere zoals twee five's in stereo hebben daar geen last van. Nu heb ik de boost er tussen uit gehaald en het is voorbij.

Misschien is de boost niet meer nodig omdat er nu een Netgear Orbi Mesh staat maar het heeft altijd subliem gewerkt op het Sonos netwerk. Andere ervaringen? Oplossingen? Dank voor het meedenken! 

Gr,

René 

Hey @ReneDJ 

Welkom op de Sonos Community!

De melding over een instabiel netwerk kan vele oorzaken hebben, wanneer dit probleem is opgelost door de boost te verwijderen zou ik het ook gewoon zo laten staan. De boost is een apparaat dat vooral toegevoegde waarde biedt bij een druk netwerk/ netwerkomgeving omdat in het Sonosnetwerk dan minder snel last hebt van interferentie. En inderdaad bij een goed ingesteld mesh systeem heb je deze eigenlijk niet meer nodig.

Het Nadeel van de boost is dat alle apparaten met een centraal punt verbinding moeten maken, als die afstand te groot wordt kan het zo zijn dat de verbinding instabiel wordt. Een bekabelde Sonos speaker of boost heeft ongeveer een bereik van 12-15 meter, maar als daar muren en/ of andere objecten tussen staan kan dit bereik lager worden.

BIj een goed ingesteld mesh systeem gaat Sonos gewoon verbinding maken met het sterkste punt in het netwerk voor hem specifiek. Vaak is die afstand dus kleiner dan de afstand tussen speaker en boost zou zijn.

Mijn advies is dus om het gewoon lekker te laten draaien op het mesh systeem en voor nu de boost niet te gebruiken.

Hoi Dari,

Dank voor je reactie. Op de Mesh draait het nu inderdaad prima en is nu geen probleem. Feit blijft dat het heel lang wel goed heeft gewerkt, nu niet meer. Misschien toch niet goed gegaan bij een Sonos update. Ik las ook ergens wifi netwerk verwijderen via de app. Dan moet ik de Move opnieuw toevoegen denk ik. (Vraag/aanname) 
Op een vrije dag zal ik de boost opnieuw toevoegen en Sonos chatten om is mee te gluren wat er gebeurt. Misschien aanleiding om mee te nemen in een volgende fix 😉

Thanks!

Dat het minder zou werken met de Boost door een update lijkt me vergezocht. Dan zou het hier klachten regenen en had ik als Boost-gebruiker ook wel wat gemerkt. 

Ik vraag wel waarom zou je weer terug zou gaan naar de Boost als het nu werkt? Zou het ook kunnen dat juist je Orbi stoort op de Boost? Of dat je devices switchen tussen de Boost en de wifi omdat ze zich op de rand van het bereik van de Boost bevinden? Je Move werkt niet via de Boost, dus het systeem weet altijd je wifi - de spelers  delen de wifigegevens met elkaar.

Hi, eerst was er KPN Experiabox. Die trok het niet zo lekker. Boost aangeschaft, opgelost. Daarna begon er meer te haperen. Orbis Mesh erbij, ook opgelost. Inmiddels over op Ziggo (in bridge mode) Nog steeds geen problemen en Ziggo/Orbi Mesh en Boost draaien tevreden naast elkaar. Zonder iets aangepast te hebben in de configuratie vallen de symfen uit. De Orbis hebben geen firmware update gekregen, Sonos wel dus op zich geen gekke gedachte dacht ik. 

Tuurlijk kan het op Mesh blijven draaien, voor nu merk ik nog geen negatieve impact op de rest. Maar, dingen gebeuren niet voor niets en dat knaagt 😉

Reageer