Beantwoord

SONOS AMP: uitvallen toestellen (welke opties)

  • 8 November 2023
  • 13 reacties
  • 126 Bekeken

Hallo, 

Even onze setup schetsen...

Op kantoor hebben we twee SONOS Connect:AMP toestellen. Deze werden tegelijkertijd aangeschaft enkele jaren geleden. In de plafonds van twee landschapslokalen hebben we ingebouwde luidsprekers (vandaaar de AMP).

  • Beide toestellen draaien SONOS OS: S2 (Versie 15.9 - build 75146030)
  • Hardware versie: 1.17.3.1-2.1

Probleemschets

Een tijdje geleden begonnen onze mensen te klagen over deze toestellen: ze vielen af en toe uit of happerden. Uiteindelijk is “af en toe” gewijzigd in “zeer regelmatig” en heerst er enorme frustratie op kantoor omwille van het gebrek aan achtergrondmuziek op de werkvloer...

Initieel werd gedacht aan een gesatureerde internetlijn waardoor de gestreamde data de buffer niet gevuld kon houden. En ondanks dat we inderdaad af en toe dit probleem zien, valt de laatste tijd het probleem met de internetlijn niet samen met de SONOS problematiek...

Na verloop van tijd liet iemand weten dat na een fysische herstart van het toestel het probleem een tijdje opgelost is. Op dat moment werd duidelijk dat dit mogelijk niet netwerkgerelateerd is. Ook wanneer er in het weekend gewerkt werd (nagenoeg geen trafiek over de internetlijn) heerst nog steeds dezelfde problematiek met de SONOS-toestellen.

Volgende testen werden reeds uitgevoerd:

  • Er zijn op het bedrijf nog 3 SONOS ONE SL toestellen die de ganse dag zonder problemen audio streamen. (WiFi staat uit - wired connecties). Dit lijkt dus een internet-probleem uit te sluiten.
  • Wijzigen naar een andere streaming audio bron lost het uitvallen van de SONO-toestellen niet op, op deze Connect:AMP toestellen
  • Netwerkmonitoring over het interne netwerk naar de Connect:AMP toestellen: geen enkel pakketverlies en dit terwijl de mensen op dat  moment de toestellen niet aangezet krijgen of aan kunnen houden.
    Gemiddelde responsetijd is 2ms (test naar deze toestellen gebeurt via een PC in een ander gebouw en moet verschillende switches en een ondergrondse fiber passeren. dus 2ms is dan niet slecht).
  • Netwerkmonitoring naar 8.8.8.8 (Google): slechts 10 pakketten verlies op 4+ uren
  • Netwerkmonitoring naar DPG Media (JOE FM): slechts 5 pakketten verlies op 4+ uren

Na deze testen lijkt het volgens mij duidelijk dat ons probleem zeker niet netwerk- of internetgerelateerd is (WiFi is out of the picture). Gezien de toestellen terug een tijdje recupereren na een fysische herstart lijkt het alsof het probleem eerder toestel-gerelateerd is. 

Het enige dat momenteel als ‘vreemd’ overkomt en moeilijk te plaatsen is, is dat beide toestellen hetzelfde probleem hebben en dat ook ongeveer op hetzelfde moment zijn beginnen te tonen. Als het software-gerelateerd zou zijn, zou dat idd een verklaring kunnen zijn dat beide toestellen op ongeveer hetzelfde moment deze problemen zijn beginnen te vertonen. Als het willekeurige ‘slijtage’ is waarvan we last zouden hebben is het bizar dat beide toestellen op ongeveer hetzelfde moment ons in de steek zijn beginnen te laten…

Welk zijn volgens jullie de opties die we nog kunnen bekijken/dingen die we nog kunnen testen of doen om de oorzaak van ons probleem te achterhalen/op te lossen ?

 

Alvast bedankt!

Mario

icon

Beste antwoord door 106rallye 8 November 2023, 12:27

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

13 Reacties

Reputatie 7

Ik zou een diagnose maken en contact opnemen met Sonos.

Wat speel je trouwens af via de speakers? Ik heb begrepen dat sommige oudere devices moeite hebben met Spotify bijvoorbeeld.

Ik zou een diagnose maken en contact opnemen met Sonos.

Wat speel je trouwens af via de speakers? Ik heb begrepen dat sommige oudere devices moeite hebben met Spotify bijvoorbeeld.

 

Voornamelijk streaming radio stations zoals Joe FM, StuBru, VRT MNM. Het bedrijf heeft geen Spotify of Apple Music abo. Joe FM heb ik gemonitord (DPG Media) en buiten die paar pakketten die ik verloor over meerdere uren was er geen probleem te merken. Op dat zelfde moment was het onmogelijk om één van beide Connect:AMP toestel aan te zetten en aan te houden: het spelen van de muziek werd de hele tijd onderbroken…

Reputatie 7

OK. Sonos bellen dus - na een diagnose gemaakt te hebben als het probleem zich voordoet.

Ik neem aan dat de Connect:amp wel aan stond, maar geen (goede) verbinding maakte?

OK. Sonos bellen dus - na een diagnose gemaakt te hebben als het probleem zich voordoet.

Ik neem aan dat de Connect:amp wel aan stond, maar geen (goede) verbinding maakte?

Ik contacteerde gisteren SONOS support - zij zagen dat er een probleem was in de software. De technieker heeft de case doorgezet naar 2nd line. Die zouden me terug contacteren. Probleem is pas gedetecteerd nadat zij een remote diagnostic gedaan hebben (dus niet degene die je zelf in gang zet via de app of software). Het is alleszins geen probleem met de verbinding, maar dat had ik zelf ook al kunnen achterhalen met de uitgebreide testen die we de afgelopen weken gedaan hadden. Komt goed… (denk ik ;o)

Identiek zelfde probleem. Recent Sonos One toegevoegd aan Connect:amp. Ook recent overgeschakeld naar Sonos S2 app.

 

Na reset van Connect:amp voor een paar dagen geen problemen. Dan plots geen geluid meer op de boxen aangesloten op de Connect:amp (terwijl de S2 app aangeeft dat de muziek wel speelt). Enige oplossing is de Connect:amp resetten (stroom uit/aan), daarna werkt het opnieuw voor enkele dagen.

Reputatie 7

En dus bel je even met Sonos?

Hier gebruik ik een ZP100 Amp met S1 App die tot een paar weken geleden perfect werkte, maar opeens de bovenstaande issues geeft. Na off/on ca 10 min muziek en dan weg en verliest app de verbinding.

Sonos service desk in totaal ca, 2 uur gesproken. Alle mogelijke oorzaken gecheckt, waarvan ik zelf aangaf dat het bv niet aan het netwerk kon liggen. Na diverse diagnoses doorgestuurd te hebben was de conclusie dat mijn Sonos overleden is en niet hersteld kan worden! :-(

Wel apart dat hij na loskoppelen toch een paar minuten functioneert! Is er een slimme audiofiel/electronica goeroe die verheldering kan geven. 

Vast bedankt.

Mike

Reputatie 7

Ik lees inderdaad over problemen met het geheugen, dat langzaam stuk gaat zodat er uiteindelijk te weinig over is.

Beste,

zelfde probleem met sonos amp (dagelijks zeer regelmatig uitvallen). Wifi op volledige signaalsterkte en klant via Telenet. 
Diagnose laten doen via sonos met advies om een nieuw toestel te kopen (799€ inmiddels) met 15% korting.  Geheugen geraakt vol na aantal jaar.
Jaren een sonos believer (sinds 2017) en het systeem ook verder uitgebreid.

nu zeer sterk ontgoocheld hopend op een betere commerciële regeling.

groeten

Reputatie 7

Sonos Amp of Connect:amp? Want alleen met die laatste zou iets mis kunnen zijn waar Sonos nu mee bezig is.

Bij mij is het probleem met de Connect amp.  Ik heb de indruk dat er helaas geen oplossing is op vandaag.

Reputatie 7

Klopt. Er was wel een update eerder deze week, maar ik heb geen juichende verhalen gelezen van Connect (amp) en Playbar-eigenaren.

Ik ben echt wel ontgoocheld.  Ben Sonos believer.  Ik hoop dat Sonos met een oplossing komt.