Beantwoord

profielen maken voor luisteren

  • 29 February 2024
  • 17 reacties
  • 111 Bekeken

Hoi allen, 

Ik heb 2 era 100’s in stereo staan 1 era 100 los, en beam gen 2 en een sub mini.

Nu zie ik niet steeds selecteren welke bocxen ik aan wil zetten, maar zou het handig vinden als dit in een profielkeuze kan.

Bv profiel TV kijken - Stereo boxen als surround + beam + sub

Muziek luisteren - Era 100’s in stereo en de sub mini voor extra bass

Party mode: alle boxen doen mee als stand alone

 

Nu moet ik elke keer de sub loskoppelen van de Beam, dan aan het stereopaar toevoegen en vice versa als ik tv ga kijken. Om he maar niet te hebben over het loskoppelen van de surround boxen als stereo paar.

Is hiet een oplossing voor?

icon

Beste antwoord door 106rallye 29 February 2024, 21:50

Bekijk origineel

17 Reacties

Reputatie 7

En je raakt elke keer je eventuele Trueplay instellingen kwijt.

 

Maar nee, hier is geen oplossing voor. De aansturing van surround speakers is gewoon echt heel anders dan van een stereo set.

Reputatie 7
Badge +3

Ik begrijp ook steeds niet waarom mensen dit zouden willen. Sonos weet op een prima manier de muziek weer te geven over de surroundset. Je kunt daarbij kiezen tussen sfeervol en volledig (soort dubbel stereo). Zelf heb ik hem op sfeervol staan en speel ik wat met het volume van de surrounds. Het geluid wordt dan prima over de speakers verdeeld, waarbij een mooi ruimtelijk geluidsbeeld ontstaat.

Zou je echt stereo willen hebben dan zou je ook de speakers steeds moeten verplaatsen naar een andere positie en dus niet alleen loskoppelen als surround. Stereo komt van voor de luisterpositie vandaan en dus niet van achter de luisterpositie. Zou je dit dus willen dan zit er niets anders op dan nog 2 speakers te kopen en die voor je te plaatsen.

Badge +1

Ik begrijp ook steeds niet waarom mensen dit zouden willen. Sonos weet op een prima manier de muziek weer te geven over de surroundset. Je kunt daarbij kiezen tussen sfeervol en volledig (soort dubbel stereo). Zelf heb ik hem op sfeervol staan en speel ik wat met het volume van de surrounds. Het geluid wordt dan prima over de speakers verdeeld, waarbij een mooi ruimtelijk geluidsbeeld ontstaat.

 

 

Ik begrijp dat wel. Muziek klinkt voor geen meter uit een surroundset als de soundbar mee blaast. Veel mensen waaronder ikzelf vinden dat erg vermoeiend om zo muziek te moeten luisteren. Als je nou nog de soundbar uit kon zetten (alleen volume desnoods) zoals dat wel kan met de surroundset en de sub mini dan was het misschien nog om aan te horen. Ok, plaatsing is wel een ding want een surroundset staat in de regel achter je kijkpositie. Maar neem nou de Sub Mini. Ik zou dat ding wel makkelijk willen verplaatsen tussen mijn stereo set en mijn home-cinema set. Dat moet toch te regelen zijn? Die Trueplay settings kun je misschien ergens opslaan en weer oproepen mocht dat nodig zijn. Aan een profiel keuze zoals OP voorstelt hang je vervolgens een aantal macro’s die zaken op de achtergrond regelen. Oh nee, wacht, we kopen er gewoon een tweede Sub Mini bij...want dat kan wel met Sonos. 🤑

 

 

 

Reputatie 7

Al dit soort dingen maakt de app en de software moeilijker, met mogelijke bedienfouten als gevolg - de gemiddelde Sonosklant wil immers dat hij installeert en dat het draait. En in ruil daarvoor koop je die extra speakers voor een stereoset niet……. Ik zie het niet gebeuren, maar ben vaker verrast door Sonos. 

Reputatie 7
Badge +3

Gelukkig heb ik de ervaring van @HenkV niet. De muziek vanuit mijn surroundopstelling klinkt geweldig. Sterker nog, ik heb kennissen die ook op Sonos zijn overgestapt na het luisteren bij mij. 
Zoals aangegeven maak ik gebruik van de instelling “sfeervol “ en speel wat met het volume van de achterspeakers.

Wat ik niet kan beoordelen is of de ruimte waarin mijn speakers staan hierop van invloed is. 
Wel is de luisterpositie bepalend. Wanneer ik echt muziek wil luisteren dan moet ik op een vaste positie gaan zitten voor het beste resultaat, maar dat was bij de traditionele stereoset niet anders.

Badge +1

@Erooij  Dat het bij jou geweldig klinkt wil nog niet zeggen dat ik het ook geweldig vindt. Instellingen, muren, etc allemaal aardig maar de grootste bepalende factor is gewoon smaak (en beleving)  De een vindt het helemaal geweldig om omringd te worden door muziek de ander vindt het niks. Ik ben helemaal niet zo;n  purist als het om audio gaat (hoewel ikzelf muzikant ben)  maar voor mij persoonlijk hou ik van een simpel soundstage waarin ik verschillende instrumenten kan waarnemen en de plaats die ze innemen. Dat wil niet zeggen dat ik Dolby Atmos muziek verafschuw, integendeel. Maar stereo muziek is naar mijn mening per definitie ongeschikt om over een soundbar af te spelen. Ja ok, als ik aan het klussen ben in huis of in de tuin dan maakt het me niet zoveel uit maar als ik er echt voor ga zitten… ja dan het liefst muziek uit een stereo set.    

Badge +1

Al dit soort dingen maakt de app en de software moeilijker, met mogelijke bedienfouten als gevolg - de gemiddelde Sonosklant wil immers dat hij installeert en dat het draait. En in ruil daarvoor koop je die extra speakers voor een stereoset niet……. Ik zie het niet gebeuren, maar ben vaker verrast door Sonos. 

 

Ik denk dat Sonos al best veel vraagt van de gemiddelde gebruiker. Je moet er nu al behoorlijk wat voor doen wil je er echt alles uithalen, toch?  Zo’n profielen switch zou het alleen maar makkelijker maken. Ik wil best aan zo’n Era 300 set maar om die nou alleen maar als surrounds te gebruiken.. of alleen al stereo set…dure grap.. waar niemand om lacht en zeker niet de directie. (mijn vrouw) 😂

Reputatie 7
Badge +3

@HenkV   Ik ben het opzich helemaal met je eens. Dit is ook waarom ik het verafschuw om een profiel te vragen om stereo alleen uit de surrounds te krijgen. De positie van die speakers staat dat gewoon niet toe.

Dat is ook waarom ik weinig problemen met met de keuze zoals die er nu is. Stereo uit de soundbar en daarbij iets volume uit de surrounds, waardoor een mooie ruimtelijke spreiding van alle instrumenten ontstaat. 
En uiteraard smaken verschillen?

Reputatie 7

Vergeleken met een “ouderwetse” surroundset met allerlei kabels valt het opzetten van een Sonos installatie best mee. Speakers neerzetten, aansluiten op de stroom, HDMI aan de soundbar en de adviezen uit de app volgen. Maar inderdaad, voor sommige klanten is dat al moeilijk. Allerlei keuzes toevoegen die maar voor een beperkt deel van de klanten interessant zijn is dan wellicht niet handig.

Badge +1

Weleens zelf opgezet zo’n ouderwetse surroundset? Ik heb er nog een staan. Philips FR996 met 5 speakers  (2 voor, 2 achter, 1 center) en een subwoofer. Wat kan er nu fout gaan? Kabels inpluggen en klaar! Simpeler kan haast niet. Met Sonos begint het dan pas. Er kan werkelijk van alles fout gaan in tegenstelling tot zo’n ouderwetse set die totaal niet met software werkt. 

Ben het met Henk eens. De Beam soundbar heb ik al een paar keer moeten resetten. Zelfs een keer een ethernetkabel aan moeten hangen omdat hij niet meer herkend wilde worden. 

Uit de Era 100’a komt soms helemaal geen geluid . In de app is hij dan grijs. Ben er nu achter dat ik hem dan een keer door het trucplay setup programma moet loodsen en dan doet hij het ineens weer.

Het is allemaal fantastisch geluid, maar voor een leek kan het aardig wat hoofdpijn opleveren.

 

misschien in de app ook een kopje “advanced settings” voor mensen die uit uiterste uit hun set willen halen en niet bang zijn om te experimenteren?

Reputatie 7
Badge +3

Veel zal toch van het netwerk en de storende elementen in huis afhangen. Dat heb je nu eenmaal niet met een bedrade analoge installatie. Daar heb je juist vaak weer dat je, door de vele instellingen, de bomen door het bos niet meer ziet. 
Zelf eigenlijk nooit problemen of haperingen in mijn Sonos-surroundset gehad. Ik luister nu al vele jaren ongestoord en de setup was makkelijk.
 

Reputatie 7

Ik heb twee Marantz 5.1 sets gehad. De kabelspaghetti die dat met zich meebrengt is voor veel mensen een ernstige moeilijkheid - zie ook de moeilijkheden die veel gebruikers hier hebben om een enkele draaitafel op hun Sonos-systeem aan te sluiten……. En ik ben het met @Erooij eens: advanced settings zijn geen oplossing voor netwerkproblemen.

Badge +1

Veel zal toch van het netwerk en de storende elementen in huis afhangen. Dat heb je nu eenmaal niet met een bedrade analoge installatie. Daar heb je juist vaak weer dat je, door de vele instellingen, de bomen door het bos niet meer ziet. 
Zelf eigenlijk nooit problemen of haperingen in mijn Sonos-surroundset gehad. Ik luister nu al vele jaren ongestoord en de setup was makkelijk.
 

Welke instellingen? Ooit weleens een oude AV receiver gezien? Zoveel valt er niet in te stellen hoor. Wat betreft problemen met Sonos… ik heb zelf ook weleens wat problemen gehad maar dat lag eigenlijk gewoon aan mijn router. Eigen ervaringen zijn helaas niet erg representatief voor anderen. Ik los en voorkom ook allerlei problemen met pc’s, netwerken op maar ik besef wel dat dat niet voor iedereen is weggelegd en eigenlijk weinig zegt hoe makkelijk een product is voor de gemiddelde gebruiker. 

Badge +1

Ik heb twee Marantz 5.1 sets gehad. De kabelspaghetti die dat met zich meebrengt is voor veel mensen een ernstige moeilijkheid - zie ook de moeilijkheden die veel gebruikers hier hebben om een enkele draaitafel op hun Sonos-systeem aan te sluiten……. En ik ben het met @Erooij eens: advanced settings zijn geen oplossing voor netwerkproblemen.


Ach die spaghetti viel best mee bij mij. Nu ligt er een zooitje netwerkkabels. Wat vond jij van je Marantz, was vroeger best een duur merk toch? Ik had best schik met mijn FR996.. waanzinnig goed geluid. Maar met de belofte dat er minder boxen zouden komen mocht ik de overstap maken naar Sonos. Een belofte die ik al gauw niet meer waar kon maken. Ik voel zelf wel wat voor advanced settings.. Ik zou zelf wel meer invloed willen hebben op het geluid. Zelf een scheidingsfilter regelen bijvoorbeeld. (Ik geloof dat dat wel kan bij de arc?) zo zou ik mijn sub beter willen inregelen, die haalt nu net wat teveel bas weg naar mijn zin bij de Era 100. 

Reputatie 7
Badge +3

Veel zal toch van het netwerk en de storende elementen in huis afhangen. Dat heb je nu eenmaal niet met een bedrade analoge installatie. Daar heb je juist vaak weer dat je, door de vele instellingen, de bomen door het bos niet meer ziet. 
Zelf eigenlijk nooit problemen of haperingen in mijn Sonos-surroundset gehad. Ik luister nu al vele jaren ongestoord en de setup was makkelijk.
 

Welke instellingen? Ooit weleens een oude AV receiver gezien? Zoveel valt er niet in te stellen hoor. Wat betreft problemen met Sonos… ik heb zelf ook weleens wat problemen gehad maar dat lag eigenlijk gewoon aan mijn router. Eigen ervaringen zijn helaas niet erg representatief voor anderen. Ik los en voorkom ook allerlei problemen met pc’s, netwerken op maar ik besef wel dat dat niet voor iedereen is weggelegd en eigenlijk weinig zegt hoe makkelijk een product is voor de gemiddelde gebruiker. 

Zelf o.a. meerdere Denon’s gehad en het was ongelooflijk wat je daar allemaal kon instellen en dan ook nog per bron. Zelf vond ik dat altijd wel leuk om een beetje mee te experimenteren, maar voor de gemiddelde luisteraar was het wel wat veel. 
 

Reputatie 7

We raken wat off topic.

De Marantz beviel prima, maar ik heb al eens eerder hier beschreven dat ik voor de connectivity ben overgestapt naar Sonos. Bij de laatste Marantz kreeg je na twee jaar geen updates meer en dus was de versterker niet meer aan Spotify te koppelen. Nog twee jaar later ging ook de netwerkkaart stuk. Bij de eerste Marantz heb ik nog een paar jaar lopen klooien met Squeezebox. Qua geluid ben ik er wel iets op achteruit gegaan, maar dat is logisch als je je floorstanders inruilt voor een soundbar.

het instellen van de Marantz was best een klus. Niet alleen alle kabels, maar ook het toewijzen van in- en uitgangen en het bepalen van de gewenste geluidsinstellingen was niet eenvoudig.

Ik denk dat Sonos een zeer goed idee heeft van wat het Sonos-publiek in het algemeen wil: geen gezeur. Dat publiek heeft over het algemeen wel geld, maar heeft geen technische kennis en is niet van plan die kennis op te doen. Daardoor raken ze erg in de war van extra opties en is Sonos dus voorzichtig met het doorvoeren daarvan.

Voor de club die daar anders in zit, waar jij toe lijkt te behoren, is Sonos het dan dus niet helemaal.

 

Reageer