Skip to main content
Beantwoord

probleem met spotify / groeperen / app

We hebben een sonos systeem (play 3, 2x play 1 en een nieuwere play one, verschillende kamers) met een ethernet kabel aan een tp link deco mesh wifi netwerk. Zonder mesh maken ze minder goed verbinding dus nu met kabel aan de deco. 

Sinds de nieuwe app zijn er vaak problemen met verbinden en afspelen van spotify content:

- bij groeperen van kamers

- als kamers gegroepeerd waren, de-groeperen

- bij switchen van spotify naar sonos radio (en vice versa)

Spotify zegt dan dat wordt afgespeeld terwijl er geen geluid is.

Het lukt uiteindelijk meestal wel na een tijdje prutsen, herstarten, opnieuw verbinden etc. Maar een prettige gebruiks/luister ervaring is het absoluut niet (meer). Problemen zijn vooral van het laatste jaar.

Beste antwoord door 106rallye

De Deco’s zeggen dus dat de Sonos apparaten bedraad aangesloten zijn. Als de Deco als router is ingesteld (heeft niets met de wifi te maken, Deco’s hebben ook als access point wifi) en je glasvezelrouter werkt ook als router heb je twee routers. Dat is niet bevorderlijk voor je verbindingen. Je zou je Deco’s eens als access point in kunnen stellen (en de wifi op de glasvezelrouter uit), of de glasvezelrouter in bridge modus kunnen (laten) zetten - mijn ervaring is overigens dat dat niet kan (alleen Ziggo doet dat op de coax). Dus de Deco’s op access point en de WiFi van de router uit zou mijn advies zijn.

Bekijk origineel
Heb je hier een antwoord gevonden op je vraag?

7 Reacties

106rallye
  • 8417 reacties
  • 18 maart 2025

Je hebt devices die een Sonosnet aanmaken als er één bekabeld wordt aangesloten, wat je aan hebt. Voor mij is het daarom de vraag of je de wifi van de Deco’s gebruikt.

Zit de kabel aan de hoofd-Deco of één van de andere Deco’s? Hoe heb je de Deco’s uitgerold? Als access point of router? Bekabeld of niet? Heb je nog een router in het systeem? Heb je al eens de kanalane van Sonosnet vergeleken met de kanalen van je wifi? Wat gebeurt er als je de kabel lostrekt en je Sonos-systeem via je wifi laat lopen.

• Auteur
  • Novice
  • 4 reacties
  • 18 maart 2025

De kabel zit aan de hoofd deco (de deco die ook met een kabel aan de glasvezel router zit). De Deco is als router ingesteld (dus met eigen wifi netwerk).

Naast het deco netwerk is er ook een wifi netwerk actief van de router die de glasvezel ontsluit, hier maken onze telefoons geen gebruik van. Deze wifi heeft geen goed bereik door het hele huis, vandaar het deco systeem.

In de deco app zijn de sonos apparaten allevier zichtbaar onder het deco netwerk, dus het lijkt erop dat de sonos apparaten het wifi gebruiken van de deco's.

• Auteur
  • Novice
  • 4 reacties
  • 18 maart 2025

106rallye
  • 8417 reacties
  • Antwoord
  • 18 maart 2025

De Deco’s zeggen dus dat de Sonos apparaten bedraad aangesloten zijn. Als de Deco als router is ingesteld (heeft niets met de wifi te maken, Deco’s hebben ook als access point wifi) en je glasvezelrouter werkt ook als router heb je twee routers. Dat is niet bevorderlijk voor je verbindingen. Je zou je Deco’s eens als access point in kunnen stellen (en de wifi op de glasvezelrouter uit), of de glasvezelrouter in bridge modus kunnen (laten) zetten - mijn ervaring is overigens dat dat niet kan (alleen Ziggo doet dat op de coax). Dus de Deco’s op access point en de WiFi van de router uit zou mijn advies zijn.

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • 4398 reacties
  • 18 maart 2025

Verwijderd 

• Auteur
  • Novice
  • 4 reacties
  • 19 maart 2025

Oke dank voor de tips. 

Weet echter niet zeker wat wijsheid is want met de huidige configuratie werken o.a. de chromecast (via deco netwerk) en de netwerkprinter (via de glasvezelrouter) perfect voor ons, alleen sonos doet moeilijk. Als ik het netwerk overhoop ga halen werkt straks mogelijk niks meer, en heb ook geen garantie dat dit de oplossing is voor sonos.

106rallye
  • 8417 reacties
  • 19 maart 2025

Je kunt de wijzigingen altijd weer ongedaan maken, toch? Sonos speakers kletsen veel met elkaar en hebben sinds de nieuwe app/software ook een ongestoorde verbinding naar buiten nodig. Jouw opzet biedt mogelijkheden tot verbetering - al zijn er geen garanties.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ben je akkoord dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen