Skip to main content
Vraag

Plaatsing speakers in twee L-vormige ruimtes

• November 30, 2025
  • 5 reacties
  • 26 Bekeken

Hallo,

Ik heb een woning waarbij keuken en woonkamer verbonden zijn, maar beide zijn L-vormig. Ik heb twee Era300 speakers en vier Era100. Maar ik krijg de opstelling niet lekker.

Heb een plattegrondje meegestuurd. In blauw de twee Era300 speakers, in groen de Era100 speakers. In de woonkamer is het geluid nu wel prima. Alle speakers staan op tafelhoogte. We zitten meestal aan de keukentafel of op de bank, maar het geluid bij het kookeiland vind ik ook belangrijk.

Iemand tips?

5 Reacties

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • November 30, 2025

Een lastige. Hoe heb je de speakers geïnstalleerd, als stereo of allemaal in een aparte kamer, zoals Sonos dat noemt.

ik denk dat mijn voorkeur zou bestaan uit 3 stereo-paren, waarbij de 300 in het zitdeel staan en een paar 100’s in de keuken. Weet niet precies wat het middendeel is, maar daar zou ik, denk ik, alles weghalen. De 300 moeten dat makkelijk aankunnen. Eventueel dan 1 era 100 extra in de keuken.

Dank voor je snelle reactie!

Ik heb ze nu allemaal in één groep. Ik ging ervan uit dat ze er zelf wel stereo van maken.

Ik vermoed dat het probleem in de keuken is dat de 100 die daar in het midden staat alleen richting eettafel wijst (dat is die ruimte rechts van het midden). In de woonkamer staat de middelste 100 helemaal vrij dus dat geluid gaat beter rondom.

Ik had nog een one in de keuken en dat geluid was toen meteen een stuk beter, maar ik heb de one naar de slaapkamer verhuisd.

Ik zou idd eens kunnen proberen beide 100’s van de woonkamer te verhuizen naar de keuken en de 300 in de woonkamer erbij te zetten. Mijn gedachte bij de huidige opstelling was dat de 300’s elkaar dan ‘zien’. Maar het geluid komt de hoek van de eetkamer niet om.

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • November 30, 2025

Ik zou er dus wel stereo-opstellingen van maken. Wanneer 1 300 bijvoorbeeld in de kamer “zithoek” staat en de ander in “keuken”, dan kies je zithoek speaker en vanuit daar voor stereo-opstelling. Je kunt dan de keuken kiezen, waarna die toegevoegd wordt aan de zitkamer. Een stereo-opstelling wordt als één speaker gezien.

Door voor stereo-opstellingen te gaan wordt het geluid veel ruimtelijker.

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • November 30, 2025

Top, dat ga ik even goed uitzoeken!