Skip to main content

Ik heb al een aantal topics over soortgelijke problemen gelezen zowel hier als op ziggo forum. maar ik maak dit topic toch maar aan omdat het probleem blijft bestaan.

Voor geluid gebruik ik een Sonos beam, aangesloten op de mediabox next (humax 2008C) via optische audio kabel. Er gaat een hdmi van de mediabox naar de tv (tv heeft geer arc aansluiting). 

Daarbij heb ik twee One boxen. Probleem is dat ik niet altijd, of beter gezegd, zelden geluid heb op de One boxen.

De mediabox staat op dolby. De tv kan niet op dolby, maar daar komt het geluid niet vandaan waardoor dat (volgens mij) geen invloed heeft. 

Ik krijg wel vol geluid over alle boxen als ik Netflix kijk, maar bij dan weer Viaplay, gewone tv of radio. 

De sonos app geeft aan dat alles goed is geïnstalleerd. Ik heb alle boxen al eens opnieuw geïnstalleerd maar dat is niet de oplossing.

Ik heb de mediabox ook al eens teruggezet op fabrieksinstellingen (en daarna dolby weer aangezet) maar ook dat helpt niet. 

Ik vind het vooral vreemd dat het bij Netflix wel werkt, maar bij de rest niet. Iemand een idee waar het aan kan liggen?

Bvd

Je mediabox geeft het geluid via HDMI door aan de TV. Als hij Dolby doorgeeft kan het zo maar zijn dat je TV dat niet via optisch kan doorgeven aan de Beam. Dan krijg je dus PCM stereo of iets dergelijks. Je kunt dat zien in de Sonos app:

Ik neem aan dat je Netflix kijk via een app op je TV? Daarvan kan de TV wel rechtstreeks het surround geluid op de Beam kwijt via optisch.

Kortom: kijk eens wat de Sonos app zegt welk geluid je binnenkrijgt bij de verschillende bronnen. Kans is dan groot dat het aan je TV ligt.

@106rallye Volgens mij gaat het geluid rechtstreek van de mediabox naar de Sonos.

@Naninck Geen idee wat voor geluid ziggo doorgeeft, maar zoals aangegeven kan je zien wat er binnenkomt bij Sonos. Dat Netflix wel werkt komt omdat Netflix DD 5.1 doorgeeft. Dat geldt lang niet altijd voor de andere streamdiensten.

Mogelijk kan je nog wat extra geluid krijgen door bij de instelling tv-kijken wat meer volume naar de surrounds te trekken.

Inderdaad: “Voor geluid gebruik ik een Sonos beam, aangesloten op de mediabox next (humax 2008C) via optische audio kabel. Er gaat een hdmi van de mediabox naar de tv (tv heeft geer arc aansluiting). ”

Dan kijkt @Naninck ook geen Netflix via de app op de TV, maar via de settopbox. En heeft het probleem dus niets met de TV maar enkel met de settopbox te maken. Het blijft wel interessant om te weten welke zenders welk geluid meegeven; te zien via de Sonos app. Van daaruit kan dan worden gekeken of er andere oplossingen zijn.

@Naninck Van welke provider komt je mediabox?

Reageer