Skip to main content

Ik heb thuis een sonos systeem met 1 play 5, play one en connect. Nu wil ik een nieuwe sonos one sl in de schuur 50 meter verderop installeren. De verbinding vanuit het huis naar de schuur is een straalverbinding welke in de schuur op het zelfde netwerk via een accespoint wifi ontvangt. Als ik de controller open kan ik vanuit de schuur exact hetzelfde doen en zien als in huis,  dus ook de speakers in het woonhuis bedienen ect. Alle functie werken.

In mijn vorige woning had ik een play 5 in de schuur, de schuur was met het netwerk verbonden via 2 lichtnetstekkers, dat werkte ook prima. Nu wil ik een speaker, de sonos sl komt zo nieuw uit de doos, in de nieuwe schuur ook activeren met het enige verschil dat het geen lichtnet maar een straalverbinding betreft.

De installatie verloopt aan het begin prima, vinden in het netwerk, geluidsignaal afspelen, hij wordt gedetecteerd en dan na de melding “sonos one sl wordt toegevoegd aan je systeem”(dit duurt erg lang, m.i. langer dan een normale installatie) maar uiteindelijk wordt er gemeld dat hij is toegevoegd, maar mogelijk verschijnt hij niet in je systeem. Haal in dat geval de stekker uit het stopcontact en stop hem dan weer terug om het installeren af te ronden in Systeeminstellingen.  Ik gaan naar systeeminstellingen maar zie nergens of krijg nergens de mogelijkheid om de installatie af te ronden.

Ik begrijp er niets van, ik kan zelf alles regelen in het netwerk op de app, de speaker wordt gedetecteerd maar komt niet in het netwerk. Zo het iets te maken hebben met het accespoint? Ipnummers oid? Ik weet het niet meer maar wellicht heeft er iemand hier de oplossing of een uitleg waarom dit niet werkt?  

Als je na die melding dat de speaker is toegevoegd eens de app geforceerd sluit en dan weer opstart?

Die straalverbinding maakt trouwens (net als powerline) wel dat je van Sonos weinig hulp kunt verwachten. Dit soort zaken ondersteunen ze niet (al kan het wel werken). Maar bellen kan natuurlijk nooit kwaad.

Stat het access point echt ingesteld als access point? Of per ongeluk als router? Want dat laatste kan wel een probleem zijn.

Reageer