Beantwoord

matig geluid

  • 30 December 2023
  • 9 reacties
  • 69 Bekeken

Zit naar muziek weergave te kijken en heb mijn tv aangesloten op mn Beam en 2 x One. Vindt de weergave matig. Hoe kan ik het geluid zo instellen dat ik een betere beleving heb. 

icon

Beste antwoord door Erooij 31 December 2023, 09:41

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

9 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

Muziek vanaf de tv is vaak matig. Let wel, het kan ook goed klinken maar dat is afhankelijk van de kwaliteit van de opname en/of uitzending. Wanneer het geluid van de surroundopstelling normaal wel goed is dan is hier weinig aan te doen.

In de app kan je bij de volumeregeling zien wat voor soort geluid door de tv naar je Sonos wordt gestuurd. Ik vermoed dat dit Stereo is waardoor de surrounds vrijwel niet meedoen.

Beste Erooij, dank voor je reactie. Ik kan helaas niet vinden wat de instelling is van het geluid wat door mn tv naar mn Sonos wordt gestuurd. 

Reputatie 7

Zie dit scherm in de app:


Stereo wordt bij TV-geluid alleen weergegeven op de soundbar.

Reputatie 7
Badge +3

@106rallye  Wat bedoel je met de laatste zin? Wanneer de tv stereo uitstuurt wordt er toch Stereo-pcm doorgegeven op de plek die je aangegeven hebt

Dit staat er bij mij in. Dit kan ik niet aanpassen. Of gaat dat via de tv instellingen  

Reputatie 5
Badge +3

Geluid is heel persoonlijk, wat de een matig vind vind de ander fantastisch. Wat je in je laatste foto ziet is wat je tv naar de Beam stuurt, wat bedoel je met matig geluid?

Reputatie 7
Badge +3

Sonos speelt wat het ontvangt. In dit geval dus stereo-pcm. Er zijn meerdere zaken die bepalen wat je hier ziet, dat kan de uitzending zelf zijn, dat kan zijn wat je provider meestuurt of dat kunnen instellingen van de decoder en/of tv zijn.

Daarnaast kan ook nog de kwaliteit van het meegestuurde signaal een rol spelen, maar dat zit dan echt in de uitzending zelf.

 

Reputatie 7

@106rallye  Wat bedoel je met de laatste zin? Wanneer de tv stereo uitstuurt wordt er toch Stereo-pcm doorgegeven op de plek die je aangegeven hebt

Inderdaad onduidelijk. Ik bedoelde niet “weergeven” als “in de app, zoals in het bovenstaande plaatje”, maar “weergeven” als in “bij stereo vanaf de TV geeft alleen de soundbar geluid”. Doet mij een beetje denken aan mijn moeder die ooit op “weergeven” drukte om een videoband terug te krijgen uit een videorecorder……

@Pimo krijgt (op dit moment?) inderdaad alleen stereo PCM. Dat kan er een oorzaak van zijn dat hij het geluid minder vindt - in ieder geval doen zijn surrounds zo nauwelijks iets. Oorzaak kan inderdaad de instelling van de TV zijn, of van het kastje van zijn provider, of beide. Maar als je bijvoorbeeld “muziekweergave” van Youtube of Spotify op je TV bekijkt, zoals @Pimo aan lijkt te geven (hij geeft geen bron), zul je altijd stereo krijgen: Youtube en Spotify doen niet anders.

Spotify kun je dus beter afspelen via de Sonos-app of de Spotify app en je Sonos-devices instellen op “volledig”, in plaats van “sfeervol”. Zie https://support.sonos.com/nl-nl/article/change-surround-audio-settings (waar in plaats van “volledig” overigens “voluit” staat, een vertaalfoutje).

Goedemorgen community

Dank voor de reacties. Ik ga kijken wat ik met deze info kan bereiken in de weergave van het geluid bij muziekprogramma’s via de tv. 
 

alvast een goede jaarwisseling gewenst. 
Pimo.