Beantwoord

Lijningang Era 100 werkt niet

  • 28 March 2023
  • 19 reacties
  • 1116 Bekeken

Hoi allemaal,

We hebben een Era 100 gekocht, zodat we onze platenspeler kunnen aansluiten via de USB-C lijningang. We hebben een USB-C Jack 3,5 adapter gekocht (van Apple, gezien die van Sonos zelf niet beschikbaar was). We hebben nergens gelezen dat alleen de adapter van Sonos gebruikt kan worden.

We hebben een platenspeler met voorversterker. Nu willen we de platenspeler afspelen via de lijningang, maar blijft de Sonos app telkens aangeven : lijningang losgekoppeld. We hebben de adapter gecontroleerd met een andere speaker, die doet het wel. We hebben ook de verbinding met de platenspeler getest, die doet het ook. Ook nog een ander apparaat geprobeerd via de ingang met de Era 100, deed het ook niet. Verder werkt de speaker wel naar behoren. Alleen de verbinding tussen de Era 100 met de adapter in de llijningang lijkt niet te werken.

Zien we iets over het hoofd wat de oplossing kan zijn? Of is onze nieuwe speaker kapot?

Graag jullie hulp, vast bedankt!

Groetjes, Joren

 

 

icon

Beste antwoord door Jeroen V 29 March 2023, 15:34

Bekijk origineel

19 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb een review gekeken op YouTube en daar blijkt uit dat je alleen het verloopkabeltje van Sonos kunt gebruiken. Wat ik daar ook hoorde was dat deze nog niet leverbaar zouden zijn. 

Bedankt!

Reputatie 7

Deze heb je nodig: https://www.sonos.com/nl-nl/shop/sonos-combo-adapter

Hij is er ook in het wit.

Reputatie 7
Badge +3

Het kan ook goedkoper hoor. Dit is afhankelijk of je er ook een netwerkkabel op wilt aansluiten.

Alleen voor een draaitafel is deze voldoende:

https://www.sonos.com/nl-nl/shop/sonos-line-in-adapter

Reputatie 4
Badge +1


Hi @Jorenvm Bedankt voor je vraag.

Het is niet zo dat je alleen specifiek de adapter van Sonos kan gebruiken.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat de adapter van Sonos omgekeerd werkt.

Meestal alle adapters werken van Device naar audiojack (meestal headphone)

Sonos gebruikt de adapter juist andersom Audiojack naar USB-C.

Lang niet alle adapters ondersteunen dit.

 

Jammer dat dit bij het product niet wordt vermeld…

Jammer dat de kabeltjes zo slecht leverbaar zijn…

 

Mocht iemand 3.5mm naar usb-c kunnen vinden dan houd ik mij aanbevolen. Ben bang dat alleen Sonos ze produceert.

Reputatie 7

Wat zou je moeten vermelden dan?

 

Het kan ook goedkoper hoor. Dit is afhankelijk of je er ook een netwerkkabel op wilt aansluiten.

Alleen voor een draaitafel is deze voldoende:

https://www.sonos.com/nl-nl/shop/sonos-line-in-adapter

Dus met de juiste kabel lukt het sowieso? Heb het hetzelfde voor, vergelijkbare adapter van ander merk gekocht 

Reputatie 7

Je vraag “Dus met de juiste kabel lukt het sowieso?” laat wat veel onduidelijkheid over. Wat is juist? Wat is “het”? Wat bedoel je met sowieso? Met de goede Sonos adapter krijg je muziek van je draaitafel op je Sonos, maar bedoel je dat te vragen?

Welke heb je gekocht dan? De meeste zijn bedoeld van USB-C naar minijack in plaats van zoals Sonos andersom…..

Beste 

Ik heb de era 100 en platenspeler pro-tech T1 gekocht bij BOL maar ze hebben de verkeerde adapter bij het pakket gestoken om beide te verbinden.

Dan site sonos gecheckt en de lijningangsadapter van sonos zelf is tijdelijk niet leverbaar. vervolgens een gekocht in Mediamarkt (ander merk) maar het werkt niet/krijg er geen geluid uit. Op de sonos app staat de status ook op losgekoppeld…

Mijn vraag: gaat dit effectief opgelost zijn als ik de  originele lijningang adapter van Sonos koop?

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik vermoed dat je een Pro-Ject T1 hebt gekocht.

Voorwaarde voor werking met je Sonos is het juiste kabeltje (van Sonos) plus een (ingebouwde) voorversterker in je draaitafel. Uit jouw informatie blijkt niet of dat laatste zo is. De Pro-Ject T1 wordt in 2 uitvoeringen geleverd, met en zonder.

Reputatie 4
Badge +3


Waar je wel rekening mee moet houden is dat de adapter van Sonos omgekeerd werkt. Meestal alle adapters werken van Device naar audiojack (meestal headphone). Sonos gebruikt de adapter juist andersom Audiojack naar USB-C.

@Jeroen 1 Had je dit niet gezien?

Reputatie 5
Badge +3

Ik vind het mooi dat dit allemaal kan en dat er mensen zijn die het gebruiken. Maar hier is Sonos toch niet perse voor ontworpen? 

Reputatie 7

@Ronald22 Jawel hoor, Sonos is begonnen met de ZP’s (later Connect en Connect:Amp) die juist ook het geluid van je stereoset het hele huis door brachten en daarnaast de muziek op je computer ontsloten.

Ik gebruik mijn Connect juist hiervoor: hij is verbonden met mijn CD-speler.

@Jeroen 1 Jij lijkt zoiets te hebben: https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_hama-200318-adapter-usb-c-naar-3-5mm-jack-1695027.html

Dat zou inderdaad wel eens verkeerd om kunnen zijn, zie ook de opmerking van @Jeroen V hierboven. Je wilt het geluid immers van minijack naar USB-C en niet andersom zoals de adapter van Hama wordt beschreven.

Ik vermoed dat je een Pro-Ject T1 hebt gekocht.

Voorwaarde voor werking met je Sonos is het juiste kabeltje (van Sonos) plus een (ingebouwde) voorversterker in je draaitafel. Uit jouw informatie blijkt niet of dat laatste zo is. De Pro-Ject T1 wordt in 2 uitvoeringen geleverd, met en zonder.

Beste k heb de T1 gekocht … wat moet ik nu concreet doen om er geluid uit te krijgen? Kan ik met mits aankoop origineel Sonos lijnadapter kabeltje nu de verbinding maken met era 100 of moet ik sonos vergeten en een klassieke verbinding maken met een audio box?

 

Reputatie 7

@Jeroen 1 Om een platenspeler op een Era 100 aan te kunnen sluiten heb je twee dingen nodig:

  • een platenspeler met een (losse of ingebouwde) voorversterker; en
  • de minijack naar USB-C kabel.

Volgens https://www.project-audio.com/en/product/t1-phono-sb/ heeft jouw platenspeler de voorversterker ingebouwd. Dat moet je kunnen zien aan de aanwezigheid van een knop “phono/line”, die op “line” moet staan. Verder heb je de juiste kabel nodig, zoals @Jeroen V  uitlegt, maar die moeilijk leverbaar lijkt. Met die kabel moet het gewoon werken.

Mogelijk ligt het feit dat jij het niet aan de gang krijgt  aan een onjuiste kabel, die zoals uitgelegd wel eens “verkeerd om” zou kunnen zijn.

Kies je voor weergave in de Sonos app wel voor de “Lijningang”?

Ik heb net de set t1 met 2 era’s 100 binnengekregen. Geweldig! Eerst zacht gekraak en heel zacht geluid. Tuurlijk de gebruiksaanwijzing niet goed gelezen. Blijkt nog een schakelaar onder de platenspeler, op de voorversterker te zitten. Die stond op ‘uit’ 🙈

Reageer