Korte onderbrekingen Spotity of skippen nummer

  • 12 February 2023
  • 4 reacties
  • 89 Bekeken

Badge

Gebruik Sonos sinds 2010! en wel vaker dit soort problemen gehad. Eigenlijk nooit problemen met Radio 1,2 of 3, maar wel met Spotify. Afgelopen jaar een Deco-X20 mesh systeem aangeschaft en toen zijn de problemen erger geworden. De afgelopen week de tijd genomen om mezelf er in te verdiepen en heb de rigoureuze maatregel genomen om al mijn wifi clients op de 5ghz band te zetten en het gehele Sonos systeem te dwingen naar SonosNet. Dit heeft een aanzienlijke verbetering gegeven, maar toch merkte ik vanochtend dat uitgerekend de Sonos ZP90, de enige component welke bedraad is aangesloten, toch een keer of 2 kort een onderbreking vertoonde of een nummer oversloeg. 

Inmiddels heb ik elders op dit forum gelezen dat mijn Ziggo Compal CH7465LG modem mogelijk niet ideaal is voor Sonos.

 

Ik vraag me af welke verbetering er nog mogelijk is ?

 

Setup:

Ziggo Compal modem (WiFI uit) → switch 1 → switch 2 → Zoneplayer ZP90 (enige wired Sonos component)

Vervolgens via SonosNet, een Play 1 (gen 1), Play 5(gen 1) en Sonos One (gen 2). De afstand tussen deze componenten is hooguit 5m maar wel met een muur of plafond er tussen.

 

Beide TP-Link X20 Deco's (accespoint mode, dhcp uit dus) zijn bedraad en hier is alleen de 5ghz band vrijgegeven, zodat dit niet interfereert met SonosNet.

 

Ik heb sinds dit weekend ook de Netwerk Matrix ontdekt en daar zijn de verbindingen groen op 1 component na (Play1) deze is geel. 

 

Wat ik vreemd vind is dat uitgerekend de Zonneplayer ZP90 welke bedraad is aangesloten, daarstraks 2x kort haperde, dat lijkt me dan géén WiFI of SonosNet probleem. 

Maar sinds ik dit weekend de 2.4ghz band heb opgeheven op de TP-Link X20 deco's  werkt het wel stukken beter.


4 Reacties

Reputatie 7

Als juist het bedrade device stoort zou ik eens bellen met Sonos of er een technisch defect is. De ZP90 is niet het nieuwste model meer……

Badge

In deze tijd is het al heel wat dat een product het überhaupt 12,5 jaar vol houdt😎

Het is overigens niet het enige product wat dit vertoont.

Reputatie 3
Badge +2

Hey @René_12 ,

Welkom op de Sonos community! Recentelijk heeft spotify iets in de werking van hun service veranderd waardoor het meer data verbruikt. Deze toegenome hoeveelheid data is teveel voor sommige oude sonos componenten om goed verwerkt te kunnen worden, puur omdat de hardware dit niet meer aankan. Wat er inderdaad toe kan leiden dat muziek op bepaalde speakers wegvalt, de oude componenten die hier last van hebben zijn o.a. de zp90 en de play5gen1. Het klinkt alsof dit het probleem is wat je ervaart. Om dit met zekerheid vast te kunnen stellen wil ik je toch verzoeken eventjes contact op te nemen, zodat wij dit kunnen confirmeren middels een diagnose. Ondertussen kan je de volgende workarounds proberen:

  • Bekabel een ander Sonos apparaat met een ethernetkabel op het netwerk (dus niet de ZP90 en niet de play5gen1), mocht hier geen mogelijkheid voor zijn maak bekabel dan niks en laat het systeem gewoon over wi-fi draaien.
  • Maak zo min mogelijk gebruik van ingebouwde spotify functies zoals bijvoorbeeld crossfade en shuffle
  • Zorg dat bij het groeperen van speakers in dit geval ofwel de sonos one ofwel de play:1 groepscoördinator wordt. Dit kan je doen door de huidige groep op te heffen, vervolgens alleen op de sonos one of play:1 muziek te spelen en daarna hieraan de andere speakers koppelen middels de grouping functie.
Badge

Hallo Dari, 

 

dank je hier heb ik wat aan. Ik zal e.a. eens uitproberen of het te herleiden valt aan de verouderde componenten. De zp90 en play 5 zijn inderdaad oud maar opzich nog in goede staat. 
 

Het zijn dus geen mankementen maar achterhaalde specificaties.

Reageer