Skip to main content

Ik heb veel luidsprekers gegroepeerd staan in S1.
Alles dat S2 vraagt en pusht uitgezet. En zo ging het al paar jaar goed. 
Dit weekend heeft systeem opeens mysterieuze upgrade naar S2 uitgevoerd. Niet door ons aangeklikt deze update, ook nergens vraag om update langs zien komen, want dat staat allemaal uit bij ons. 
Ieder geval, speakers dus weer downgraden om ze weer werkzaam te krijgen in mijn gegroepeerd systeem. 
Blijk het nu niet mogelijk om mijn One SL speakers te downgraden. Zijn niet meer compatibel. Blijkbaar nieuwste truuk om S2 door te drukken en mij te verplichten nieuwe speakers te kopen. 
Wat nu? Iemand hetzelfde meegemaakt? Is er een manier om toch de One SL weer toe te voegen aan mij. S1 systeem?  

“Blijkbaar nieuwste truuk om S2 door te drukken en mij te verplichten nieuwe speakers te kopen. ” Vreemde conclusie omdat hier niemand bij gebaat is. Er zal toch echt iets fout gedaan zijn door jezelf of een huisgenoot.

Mijn advies………  bel eens rechtstreeks met de Sonos helpdesk. Dat is over het algemeen de snelste methode om tot een oplossing te komen.

Juist de One SL’s kunnen niet terug naar S1. Maar het systeem zou inderdaad niet automatisch moeten upgraden, daar moet een vraag (en een aantal goedkeuringen) aan ten grondslag liggen.

Dit expres doen lijkt me geen waardevolle strategie van Sonos: als je dit inderdaad “zo maar” gebeurt, koop je niet snel weer iets bij hen. Ik zie dit soort samenzweringstheorieën hier vaker. Waarom toch?

Zijn je Play:5’s Gen 1? Want anders kan alles gewoon naar S2.

“Blijkbaar nieuwste truuk om S2 door te drukken en mij te verplichten nieuwe speakers te kopen. ” Vreemde conclusie omdat hier niemand bij gebaat is. Er zal toch echt iets fout gedaan zijn door jezelf of een huisgenoot.

Mijn advies………  bel eens rechtstreeks met de Sonos helpdesk. Dat is over het algemeen de snelste methode om tot een oplossing te komen.

Ik heb gisteren uitvoerig met helpdesk aan de lijn gezeten.  Mijn oude Play 5s kunnen niet op S2 (was geen probleem), maar mijn One SL kunnen blijkbaar niet terug naar S1. Ik zoek een oplossing.  Alles staat gegroepeerd in één ruimte.

Ik heb alle notifications om S2 updates uitgezet - al sinds update is uitgekomen.  Niets zondag zien langs komen. Echtgenoot ook niet. ‘s Ochtends werkte alles op S1 en ik kom in namiddag thuis en er is blijkbaar een upgrade gebeurd.  Helpdesk zei misschien aan automatische upgrade en dat ik een jaar geleden ergens had moeten aangeven dat mijn One SL op S1 moeten blijven werken.  Blijkbaar stond dat ergens op de Sonos website vermeld - die ik natuurlijk niet regelmatig check omdat alles tot afgelopen zondag goed werkte. 

Het lijkt erop dat je gedaan hebt wat je moest doen. Dat je op de site had moeten aangeven (waar dan??) dat de One SL's op S1 moesten blijven heb ik nog nooit gehoord. Standaard methode is om alle upgrade-adviezen uit te zetten - en dat lijk je gedaan te hebben. Vreemd dat het dan toch gebeurt.

De enige oplossing om weer vier speakers te kunnen groeperen is twee nieuwe Five’s kopen (S2 net als je One SL's)of twee One's (die wel op S1 kunnen. Optie 1 is de meest toekomstbestendige, maar ook de duurste. Je krijgt echter wel korting omdat je Play:5's Gen 1 zijn..

Of wanneer je echt zeker bent dat je niets gedaan hebt Sonos formeel aanklagen. Het zou te gek voor woorden zijn deze “verrassing”. Vraag mij ook af of je iets op S2 had draaien? Die app komt toch ook niet zomaar uit de lucht vallen. Maar los daarvan kan/mag dit natuurlijk nooit spontaan gebeuren en zal Sonos dit gepast moeten oplossen.
Ook had ik veel meer van dit soort meldingen verwacht. Op Engels forum staat wel iets, maar ook minimaal.

Tja. Bij een procedure zit je toch met je bewijspositie. En een procedure voor minder dan €1.000 (prijs van twee Five’s met korting)?

Ik doel meer op een formele klacht. Laat Sonos maar duidelijk uitleggen wat er dan fout gedaan is. Ik mag toch aannemen dat er vanuit Sonos gewoon ook schriftelijk gereageerd kan worden. Kan je later altijd kijken of je een rechtsbijstand verzekering erachter kan zetten. Uiteraard afhankelijk van de reactie.

Nogmaals, uiteraard alleen wanneer je 100% zeker bent zelf alles goed gedaan te hebben.

Of wanneer je echt zeker bent dat je niets gedaan hebt Sonos formeel aanklagen. Het zou te gek voor woorden zijn deze “verrassing”. Vraag mij ook af of je iets op S2 had draaien? Die app komt toch ook niet zomaar uit de lucht vallen. Maar los daarvan kan/mag dit natuurlijk nooit spontaan gebeuren en zal Sonos dit gepast moeten oplossen.
Ook had ik veel meer van dit soort meldingen verwacht. Op Engels forum staat wel iets, maar ook minimaal.

Nee, ik had niets op S2 draaien.  Ook alle herinneringen voor S2 stond uit. 
Nu wel de S2 app moeten downloaden om speakers weer te downgraden - dat lukt voor een deel van mijn speakers wel, maar niet voor One SL.

De oude Play Five’s vervangen door nieuwe is kostbaar grapje en geen enkele garantie dat Sonos straks niet met een S3 besturingssysteem uitkomt waardoor alle speakers op S2 dan opeens niet meer bruikbaar zijn.

Als ik zeker zou weten dat als ik nieuwe speakers zou kopen en deze het over 10 jaar nog steeds doen, dan zou ik eventueel overwegen.  Maar voor hetzelfde geld wordt straks de S2 er ook weer uitgegooid en moeten we dan alles vervangen voor een nieuw S3 systeem.  

Mijn oudste Play 5 speakers zijn nog niets eens 8 jaar oud … met ophangbeugels op muur bevestigd.  Ik wil niet iedere 8 jaar een hele nieuwe set speakers moeten kopen + de hassle van alles weer ophangen.

Er moet toch een oplossing zijn om de One SL speakers die afgelopen zondagochtend nog werkten, weer terug in mijn systeem te krijgen?

Nee dus. Juist voor de SL's is die er niet. Je zou overigens ook nieuwe One's kunnen kopen en die op S1 uitrollen, dat is wat goedkoper en je hebt recht op korting. Mocht het nog een keer fout gaan (of dat nu aan jou ligt of aan Sonos) dan kunnen die speakers wel terug naar S1

Overigens ondersteunt Sonos zijn speakers langer dan welke fabrikant dan ook - apparaten uit 2006 werken nog op S1. Gezien de achtergronden van de S1/S2-split (te weinig geheugen in oude apparaten) zie ik een S3 niet zo gauw komen. Blijft echter dat je niet alleen een speaker hebt gekocht, maar ook een kleine computer die werkt op software en die verbonden is met internet. Op een gegeven moment raakt juist dat laatste deel achterhaald. Als je dat niet wilt moet je terug naar aparte speakers en versterkers (en dus draden) en die met een apart apparaat (zoals de Sonos Port) verbinden met internet. Alleen die laatste module kun je dan steeds vervangen.