Skip to main content
Antwoord

HDMI e-ARC en HDMI optisch op een switch naar beam gen 2

• September 23, 2025
  • 7 reacties
  • 63 Bekeken

Is er een switch waarop ik de TV uitgang e-ARC en de optisch uitgang van mijn KPN TV+ box mbv het meegeleverd optical naar HDMI kan aansluiten en een HDMI e-ARC vervolgens op de Sonos BEAM gen 2? 
Op die wijze kan ik het geluid vanuit de KPN TV+ box luisteren zónder de tv aan te hoeven zetten.

Beste antwoord door PeterGL

Klopt. Maar ik bezit gelukkig niet die veel te dure Apple devices. 

Het lijkt erop dat het benodige Sonos hdmi signaal niet door gangbare hdmi switches mét e-ARC worden door gegeven. 

HDMI 2.1 Kabel van LG TV e-ARC uitgang direct op de Sonos Beam werkt uitstekend.

Kabel van KPN TV+ optische uitgang met de Sonos optisch naar HDMI kabel werkt uitstekend.

Nu nog een HDMI switch die beide kabels volledig doorzet naar de kabel van switch naar de Sonos beam.

7 Reacties

Ronald22
Forum|alt.badge.img+3
  • Rising Star
  • September 23, 2025

Ik denk wel dat het mogelijk is maar waarom zou je zoiets willen? Of luister je liever een film zonder beeld erbij?

• Auteur
  • Novice
  • September 24, 2025

We willen radio luisteren, bepaalde thema zenders van KPN, zonder de TV te hoeven inschakelen.

Het beeldscherm van LG tv kan wel op zwart maar deze staat feitelijk dan onnodig aan. Voorheen liep dat naar mijn versterker.

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • September 24, 2025

Je kunt toch gebruik maken van de honderden radiozenders van Sonos?

• Auteur
  • Novice
  • September 24, 2025

Klopt helemaal. Er is heel veel meer mogelijk.

Mijn enige vraag is, welke HDMI switch is geschikt om 2 afzonderlijke audiobronnen door te zetten naar de Sonos beam gen 2

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • September 24, 2025

Ik verwacht niet dat er een dergelijke oplossing bestaat. Wellicht zou je de vraag eens kunnen stellen bij een bedrijf als “allekabels.nl”. 

Ronald22
Forum|alt.badge.img+3
  • Rising Star
  • September 24, 2025

Heb even terug gezocht in de app, als het om de thema kanalen van Stingray gaat en je hebt een iPhone dan kun je ze ook beluisteren via airplay. 

• Auteur
  • Novice
  • Antwoord
  • September 24, 2025

Klopt. Maar ik bezit gelukkig niet die veel te dure Apple devices. 

Het lijkt erop dat het benodige Sonos hdmi signaal niet door gangbare hdmi switches mét e-ARC worden door gegeven. 

HDMI 2.1 Kabel van LG TV e-ARC uitgang direct op de Sonos Beam werkt uitstekend.

Kabel van KPN TV+ optische uitgang met de Sonos optisch naar HDMI kabel werkt uitstekend.

Nu nog een HDMI switch die beide kabels volledig doorzet naar de kabel van switch naar de Sonos beam.