Beantwoord

geluid valt steeds weg

  • 15 November 2023
  • 48 reacties
  • 1651 Bekeken

Sinds een week valt regelmatig het geluid enkele seconden weg, , soms alles, soms alleen sl one speakers. De move geeft geen probleem.

icon

Beste antwoord door 106rallye 1 December 2023, 12:48

Bekijk origineel

48 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het betreft een update op de speakers zelf, dus geen software-update. In feite heeft Sonos kennelijk versie 15.11 opnieuw uitgebracht. 
 

 

Ik heb hier ook al een hele tijd last van op mijn Playbar. Mijn Sonos Move heeft er dan weer geen last van.

Geluid hapert plots, bij meerdere bronnen (Tune-in, Spotify en TV). Dus oorzaak ligt duidelijk bij Sonos. Wanneer je de stekker uit stopcontact haalt en heropstart werkt het soms een week goed, soms een dag. Echt vervelend

Bij contact met Support word je van kastje naar de muur gestuurd. Logs opsturen, acces points signaalsterkte, wifi kanaal veranderen, router heropstarten, Playbar een uur zonder stroom zetten …. telkens dezelfde afwimpeling. Laatste support medewerker gaf plots toch toe dat er een gekend probleem is, veel klanten hebben er last van: “Het apparaat is oud en de geheugenkaart is niet meer zo goed” vertelde hij.

Dit verwacht je echt niet van een merk als Sonos. Onvoorstelbaar dit. Oudere en goedkopere apparaten die een fractie kosten van de Sonos apparatuur werken beter.

Ondertussen zit ik op softwareversie 16.0 (build 77449290) en blijft het probleem zich maar voordoen. 

Ben redelijk radeloos en ontgoocheld. Tevens geen zin om een nieuwere Arc of Ray te kopen. Want voor hetzelfde geld heb ik hetzelfde voor binnen een paar jaar.

Jarenlang erg tevreden geweest en iedereen aangeraden om Sonos te kopen, maar nu is het vertrouwen volledig weg

Badge

Gezien de tijd dat dit uitvallen al speelt en de vele meldingen begin ik er genoeg van te krijgen en ben zoekende naar een alternatief. Ik ben zeker enthousiast over de manier waarop het Sonos systeem werkt maar dat we nu meer 6 maanden zitten te wachten op een oplossing is belachelijk. Zijn er mensen die ervaring hebben met alternatieven/ andere systemen voor Sonos. Ik persoonlijk heb ook mijn twijfels om een een ARC of Beam te kopen ter vervanging van de Playbar want twijfel ook dat dat de oplossing is los van het gevoel dat de Playbar niet defect is gezien het aantal identieke meldingen die hier gemeld worden en de kosten.
Ik was net wat positief het heeft bijna een week goed gespeeld, maar vanmorgen weer problemen. Ook doordat het dagen achter elkaar goed gaat durf ik ook te stellen dat het geen wifi probleem is want dan zou het vaker en constanter fout moeten gaan. Verder woon ik vrijstaand en heb voldoende afstand van buren dat hun wifi’s niet storend kunnen zijn. 
Als workaround overweeg ik een tijdklok tussen de Playbar te zetten, zodat die s’nachts een paar uur wordt uitgeschakeld en s’ochtends weer aangezet.  Het lijkt erop dat opstart regelmatig een situatie geeft die wat langer stand houd. 

Reputatie 7
Badge +3

Al eens contact gehad met Sonos?

Zelf werk ik al jaren met Hue stekker welke automatisch uitschakelt op het moment dat de lichten uitgaan. ‘s Morgens schakelt deze weer automatisch aan om ca 07:00 uur. Werkt prima. Nu heb ik een playbase en geen playbar en ervaar hoe dan ook geen problemen.

Alternatieve systemen zullen er ongetwijfeld zijn, maar ook die zullen hun nukken hebben. Ben bang dat dat inherent is aan dit soort “computergestuurde” apparatuur. 

Badge

Al eens contact gehad met Sonos?

Zelf werk ik al jaren met Hue stekker welke automatisch uitschakelt op het moment dat de lichten uitgaan. ‘s Morgens schakelt deze weer automatisch aan om ca 07:00 uur. Werkt prima. Nu heb ik een playbase en geen playbar en ervaar hoe dan ook geen problemen.

Alternatieve systemen zullen er ongetwijfeld zijn, maar ook die zullen hun nukken hebben. Ben bang dat dat inherent is aan dit soort “computergestuurde” apparatuur. 

Helaas te vaak en zeker altijd goed geholpen en zeker ook ter zake kundige medewerkers gesproken, maar nog steeds geen bevredigende oplossing. Als ITer en een goede achtergrond in hardware en software denk ik zeker dat de Sonos systemen complex zijn en ook de set van oudere apparaten en nieuwe dingen en mogelijkheden het niet gemakkelijker maakt. Maar even zo goed zou dit Playbar probleem, wat riekt naar een memory leak, waarbij het gebruikte geheugen niet weer vrijgegeven wordt of en niet volledig vrijgegeven, waardoor je dus steeds minder geheugen beschikbaar hebt en het dus op den duur niet meer gaat. Als je opnieuw opstart is alles gerest en kun je er even weer tegen. Iets wat je hier ook regelmatig leest. Maar dit is mijn idee en kan het niet staven, omdat het systeem behoorlijk gesloten is. Verder zijn er veel schakels in de keten van de streamingdienst internet provider router wifi Sonos systeem en luidspreker/playbar. Dus zeker is het complex.

Reputatie 7
Badge +3

Wellicht is het voor nu dan toch handig om een slimme stekker te gaan gebruiker. Zoals aangegeven doe ik dat al lange tijd en heb nog geen nadelige gevolgen ervaren.

Reputatie 7

Het lijkt inderdaad een memory leak, specifiek voor S2. Mijn Connect heeft er ook last van. En inderdaad jammer dat Sonos hier zo lang over doet.

Een slimme stekker ertussen is inderdaad een mogelijkheid. Maar dit mag toch nooit een permanente oplossing zijn.

Wanneer ik een goedkope soundbar bij Aldi of AliExpress aanschaf kan ik nog begrijpen dat je dergelijke trucjes moet gebruiken, maar ik aanvaard dit niet van een duur premium merk als Sonos.

Ik geloof ook niet dat dit een zuiver hardware probleem is (oud, memory kapot, … ). Er kan altijd iets mislopen met updates, maar zoals dit nu al maanden aansleept twijfel ik of er nog een oplossing uit de bus zal komen.

Badge

@Vleterbeke ben het helemaal met je eens maar als ik voor € 7,00 een oplossing heb die misschien tijdelijk me verlost van dit gedoe dan graag. Overigens vanavond 13-2 update V16.1 er in gemarteld had vier pogingen nodig om all apparaten naar 16.1 te krijgen dus weer fingers crossed of het een oplossing brengt. Dus nog even geen timer geplaatst om te kijken of 16.1 beter gaat.

Reputatie 7
Badge +3

Opzich is het al vreemd dat er 4 pogingen nodig zijn om een update te doen. Er lijkt dan toch ook meer aan de hand. 
Update liep hier vlekkeloos door op mijn apparaten. Zoals Sonos al eerder had aangekondigd duurt de update per apparaat tegenwoordig wel wat langer.

Reputatie 7

Bij mij ging hij ook slecht. Vijf pogingen en toen was het bedtijd. Vanochtend geen tijd gehad om te kijken of het vannacht gelukt is. 

Badge

@106rallye een paar dingen die mij opvielen was s’middag begon de Playbar weer te haperen en ook geluid van de TV stotterde een beetje. Dit heeft waarschijnlijk niets met de update te maken. Toen ik aan de update begon stonden 3 Play1’s uit thuiswerkplekken. Nadat de Playbar gecrashed en opnieuw opgestart was door de update en de 3 Play1’s aangezet ging de update goed. Dat doet mij vermoeden dat de Playbar na een paar dagen foutloos te spelen weer in de fout aan het gaan was en dat daarom de update mislukte. Maar dat is gevoelsmatig. Ik ga bij een eventuele volgende update eerst alles uit en aan zetten en ook geen geluid van streaming of TV laten spelen kijken of het dan in een keer goed kan.

Bij mij kwam ook de melding dat de update misluk was (was ook muziek aan het streamen op het moment van de update), maar na enkele pogingen zag ik dan toch via Instellingen dat de softwareversie van beide Sonos apparaten naar 16.1 veranderd was. Fingers crossed en afwachten nu…. Ben benieuwd!

Na laatste update, valt geluid om de haverklap uit. Router gereset, de play5 van de stroom gehaald en na een kwartier begin hij soms weer van zelf te spelen. Ik zit nu met een uitval van vijftal keer per dag.

Knap vervelend temeer daar de audiopro in het bureel nooit hapert.

Badge

Na laatste update, valt geluid om de haverklap uit. Router gereset, de play5 van de stroom gehaald en na een kwartier begin hij soms weer van zelf te spelen. Ik zit nu met een uitval van vijftal keer per dag.

Knap vervelend temeer daar de audiopro in het bureel nooit hapert.

@jeffer2490 Ik zou direct na de uitval een foutrapport aanmaken het nummer noteren en Sonos support bellen. Het vreemde is dat het bij jou om een play5 gaat terwijl de meeste klachten gaan over de Playbar. Het lijkt erop dat dit probleem groter wordt. 

Reputatie 7

Bij mij ging hij ook slecht. Vijf pogingen en toen was het bedtijd. Vanochtend geen tijd gehad om te kijken of het vannacht gelukt is. 

Om hier even op terug te komen: na een nachtje rust was alles OK met de update. Connect nog niet weer geprobeerd.

Badge

Update: Na de update naar V16.1 in een week tijd eenmaal een hapering gehad in het geluid dus dat gaf moed. Nu in de ochtend bij het opstarten van een Radio Stream begon de Play 1 in de keuken in dezelfde groep wel te spelen maar het surround systeem bleef in starten staan. Uiteindelijk van de Playbar de 220V stekker eruit getrokken 30sec gewacht en weer aangesloten. Sindsdien speelt het alweer 2 dagen goed. Het blijft een raar verhaal. Ik ben zeer benieuwd naar andere ervaringen met V16.1. 

Hier hetzelfde verhaal. Telkens als de play5 begint te haperen, reset ik de modem van internet, haal de stekker van de sonos eruit en na enkele pogingen speelt hij verder.

Heel raar soms stopt de sonos met spelen en als ik dan helemaal niets doe, begint na een tiental minuten te spelen.  

Ik ga toch maar contact opnemen met de helpdesk want dit zijn frustrerende situaties.

Reputatie 7

Reset je je router of reboot je hem? Reset lijkt me overdone - zeker omdat dit probleem zich tijdelijk lijkt te laten verhelpen door de speaker opnieuw op te starten. Overigens lijk ik weinig Play 5’s in dit topic te zien - heb je mogelijk een ander probleem?

@sieds  Hier ook terug hetzelfde, de update naar versie 16.1 verhelpt dus het probleem niet. Playbar heeft ongeveer een week correct gewerkt na de update, dit weekend was het opnieuw hetzelfde verhaal.

@jeffer2490 Heb al meerdere keren contact opgenomen met de helpdesk en logs doorgestuurd. Die arme helpdeskmedewerkers weten je op de duur ook niet meer wat vertellen/wijsmaken. 

Inderdaad de modem resetten is geen goed idee. Ik had het toch gedaan in een wanhopige poging alles okee te krijgen. Dat NOOIT meer, ik had geen verwarming, verlichting, geen TV, geen beveiliging meer want mijn smart toestellen moesten initieel hergeinstalleerd worden.

Maar jammer genoeg heeft het niet geholpen, conclusie: de Audiopro van het bureel staat nu in de living en wie een play5 wil, kan hem krijgen voor een zacht prijsje.

Het probleem is me nu duidelijk. Telkens ik de microwave opzet, valt de sonos play5 uit. Raar maar waar

 

Reputatie 7

Zie ook de opmerking aan het eind van https://nl.wikipedia.org/wiki/Magnetron_(oven)

Reageer