Skip to main content
Vraag

Geluid op soundbar valt weg

• January 20, 2026
  • 2 reacties
  • 14 Bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Ik heb een LG tv met optische ingang (SPDIF). Deze is aangesloten op de Soundbar. Dit werkt prima. Echter als ik mijn Play:5 erbij betrek gaat het geluid op de Play:5 haperen. Schakel ik vervolgens de Play:5 uit is het geluid van de Soundbar weg. Ik moet dan de tv weer uit en aanzetten. Herkent iemand dit of weet iemand een oplossing? BVD

2 Reacties

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • January 20, 2026

Sonos ondersteund het afspelen van tv geluid in 2 “kamers” formeel niet, alleen in surroundopstelling. Neemt niet weg dat het wel kan werken, waarbij er bij de play 5 mogelijk wel een kleine vertraging in het geluid kan ontstaan.

Nu zijn beide “kamers” gegroepeerd om het geluid af te spelen waarbij je ze nu waarschijnlijk als 1 aanstuurt. Zet je de één uit dan gaat de ander ook uit. Je zult dan bewust de play 5 apart uit moeten zetten.

Overigens zou je ook de tv niet hoeven te herstarten, je kan waarschijnlijk ook het geluid via de sonos app weer starten door daar voor tv te kiezen bij de bronnen.

Kan dit zelf allemaal niet testen omdat ik niet zo’n opstelling heb, maar dit is wat mijn gevoel en ervaring  aangeeft.

106rallye
  • January 21, 2026

De vraag is een beetje wat je nu doet. Groepeer je de optische input van de Playbar met de Play 5? Dan loop je inderdaad 75Ms vertraging op - zoals ​@Erooij zegt ondersteunt Sonos alleen gesynchroniseerd geluid bij muziekbronnen.

Hoe schakel je de Play 5 dan uit? Via de app? Via het lang vasthouden van de knop op het apparaat?