Vraag

geluid Era300


Reputatie 1
Badge +1

Wat een mooi geluid heeft de era300, Dolby Atmos muziek vind ik erg mooi.

Kan iemand uitleggen waarom je de speaker die naar voren is gericht niet hoort?

Tenminste, als ik er dichtbij sta, hoor ik aan alle kanten geluid, behalve aan de voorkant.

 


19 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

Aan de voorkant zit volgens mij de basspeaker eindige zal je niet echt apart horen. Wat ik begrepen heb is het juist de kracht van de 300 dat het geluid niet te positioneren is. Het geluid lijkt overal vandaan te komen.

Reputatie 1
Badge +1

Dank voor je antwoord.

Het is een hele andere manier van luisteren, je hoort het niet bij alle muziek even goed, maar als je bij de era300 staat hoor je het geluid ook daadwerkelijk uit elke hoek of een stem of instrument komen.

Het is inderdaad een hele nieuwe era qua muziek beleving.

 

 

Speel je dan ook spatial audio af?

(Apple Music)?

Reputatie 1
Badge +1

Ja, ik heb een proef abonnement op Apple Music genomen.

Jammer vind ik wel dat je in de Apple Music app veel gemakkelijker kan zien welke muziek Dolby Atmos is, in de Sonos app zie je dat pas als de muziek is gestart.

Je kan ook niet op "Dolby Atmos" zoeken, dit terwijl je dit wel in de Apple Music app kan doen.

Ik zie ook niet de mogelijkheid om direct vanuit de Apple Music app de muziek door te zetten naar Sonos

Of ik doe iets verkeerd natuurlijk.

 

Je hoort gewoon van elke kant van de speaker iets anders.

 

 

 

Reputatie 1
Badge +1

Ik heb het nog een keer nagevraagd aan Sonos.

Ze hebben het volgende verteld:

 

Deze ontwerp-beslissing is genomen omdat het afspelen van achterkanaal audio van alleen de zijkant en de bovenste drivers-reeksen beter op testers klonken dan de voorste drivers. De aan de voorkant van Era 300 speelt geen audio af wanneer deze is aangesloten als achterste surround. Dit is een groot verschil met andere achterste surrounds, die alleen audio afspelen van front-facing drivers. 

 

Zeer teleurgesteld in de Era300 als surroundspeakers. Had beter balans met de One dan met de Era 300!!

 

de Arc is te nadrukkelijk aanwezig en de era300 zijn van de voorzijde nihil kwa geluid. Hierdoor geen juiste balans verhouding 

 

Sonos hierover gesproken blijft een intern probleem te zijn. En dat verbaasd mij voor zo groot uit te pakken en dan komt dit

  •  
Reputatie 7

En daarom moetje tig keer dezelfde reactie overal posten? Is dat niet een beetje overdreven?

 

Reputatie 1
Badge +1

Wat bedoel je met: 

de Arc is te nadrukkelijk aanwezig en de era300 zijn van de voorzijde nihil kwa geluid. Hierdoor geen juiste balans verhouding

Ik heb ook de one gehad, maar de Atmos beleving met films, maar ook met muziek overtreft aan alle kanten het geluid van de One.

Waarom vind je de Arc te nadrukkelijk aanwezig?

 

Zoals omschreven 

 

Het geluid van de Arc in deze setup met de 300 is te hard en niet fijn. Tig keren trueplay en al meerdere malen met sonos  telefonisch ondersteuning inmiddels besproken. Hoor van meerdere mensen de gelijke klachten. 
 

Er wordt door Sonos aan gewerkt zegt men.  Probleem werd erkend 

Reputatie 1
Badge +1

Maar waarom zet je dat het geluid van de surround niet waar harder?

Dan kan je de Arc wat zachter zetten

Ik volg je niet eerlijk gezegd, 

Wat bedoel je met: era300 zijn van de voorzijde nihil kwa geluid

Je weet dat de voorkant is uitgeschakeld in de surround opstelling?

Dit is bewust gedaan...

Badge

De Era 300 speakers moeten achter geplaatst worden als surround speakers in combinatie met een Arc of beam gen 2 !!!!

Reputatie 7

Of als aparte speaker of als stereoset voor Atmos muziek?

Badge

Klopt dat mag ook alleen enkel voor muziek en mocht je muziek in dolby atmos willen luisteren dan moet de bluetooth uitgeschakeld te worden van de era 300 speakers 

Reputatie 7

Waarom? Atmos werkt niet via Bluetooth, maar volgens mij hoef je niets uit te zetten.

Badge

Ik had gelezen dat bluetooth uit moet staan op de era speakers anders krijg je geen dolby atmos geluid.Het werkt alleen via internet verbinding.

ik gebruik apple music maar ik zie geen dolby atmos logo op mijn scherm.Ik ben nog alles aan het testen.Ik heb ook een beam gen 2.

 

kan je ook een apparte groep aanmaken via de app en dan alleen de era gebruiken als stereo paar? Ik wil graag muziek luisteren zonder dat de beam mee doet.

Reputatie 7

Hier meer over Atmos bij Sonos: https://support.sonos.com/nl-nl/article/listen-to-dolby-atmos-music-on-sonos

Volgens mij (maar correct me if I’m wrong) kun je Bluetooth bij Sonos niet uitzetten. Bluetooth staat uit als je de speakers als surround gebruikt, maar er is geen knop of zo om Bluetooth uit te zetten.

Het Sonos systeem is ingedeeld in “kamers” die je kunt groeperen. Waar jij gebruik maakt van het woord “groep”, bedoel je dus eigenlijk “kamer”. Een “kamer” (een speaker of een vaste set speakers) kun je niet makkelijk uit elkaar halen - dat is beste een werkje en je raakt elke keer je Trueplay instellingen kwijt.

Badge

Ik heb het getest om een extra kamer aan te maken met dezelfde era speakers maar dan als stereo paar maar dat kan dus niet want sonos pikt die era speakers weer van mijn beam surround af.

Ik hou mijn beam gen2 wel aan met era 300 speakers als surround set maar ik vind het wel heel jammer dat de front cilinder van de era 300 niet meedoet…wie dat ooit bedacht heeft mag Joost weten.

Ik vind het jammer als je muziek luistert niet kan omschakelen naar stereo geluid met era 300 

Reputatie 7

Joost weet het wel: Sonos zelf. Op basis van geluidstesten is besloten dat als bij surround de frontspeaker van de Era 300 aan staat hij te overheersend wordt. Daarom is hij dus uit.

Je tweede probleem speelt niet bij veel mensen: dan komt het stereogeluid in de meeste opstellingen enkel van achteren en dat is niet prettig. Voor Sonos is dit niet eenvoudig te regelen omdat een aparte set speakers een hele andere aansturing heeft als een surround set. Dit is geen geheim overigens, dus een beetje onderzoek vooraf had je dit kunnen leren.

Badge

Ik vind het geluid wel heel mooi hoor vooral met dolby atmos geluid bij apple tv films en dolby videon beeld en nieuwe muziek klinkt ook heel ruimtelijk en krachtig alleen de era 300 kan veel meer en kan heel krachtig zijn met stereo geluid want dat had ik eerst.Ik gebruikte mijn era 300 speakers voor tv geluid met bluetooth verbinding en dat werkte heel goed alleen ik had soms echo geluid en moest dan even de hdmi bron schakelen en weer terug gaan dan kwam de audio weer terug.Het is er niet voor gemaakt maar ik vond het wel goed bedacht en had krachtig geluid met muziek.
 

met soundbar is dit gewoon de beste keuze en om te genieten van tv/film is de beam een must.

Heb jij ook een beam2 en 2 era 300 speakers?

wat is de beste instelling voor de surround speakers of speel je daar ook steeds mee?

 

 

Reageer