Gastgebruik Sonos S1 en S2.

  • 21 February 2023
  • 5 reacties
  • 283 Bekeken

Binnenkort komen er voor enkele maanden andere mensen in mijn huis.
(Hoe) kan ik ze veilig mijn Sonos laten gebruiken?
Of werkt het alleen als ik ze mijn eigen gebruikersnaam en ww geef om in te loggen?


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

5 Reacties

Reputatie 7

Dat hangt af van de mate ven vertrouwen die je in ze hebt. Je zou het hele systeem aan hen over kunnen dragen, dus (tijdelijk) op hun account zetten en het aan het eind van de periode weer terug over kunnen laten dragen. Dan kunnen ze het systeem volledig gebruiken.

Je kunt ze ook juist geen account en password geven. Dan kunnen ze het systeem wel gebruiken, maar geen ingrijpende dingen doen zoals speakers en Spotify-accounts toevoegen etc.

Reputatie 2
Badge +2

Ik zie 3 opties: 

  • afspelen via AirPlay (met de beperkingen daarvan)
  • een tablet of smartphone die je over hebt achterlaten die als bedieningspaneel geldt voor Sonos (met daarop inderdaad de Sonos en en het eigen account). Zo hoef je geen accountgegevens bekend te maken. 
  • je gasten een eigen account laten aanmaken en dat account koppelen aan jouw Sonos opstelling (door eerst jezelf te ontkoppelen, met alle nadelen van dien) 

Ik zou voor optie twee kiezen. Edit: ik zie dat @106rallye in dezelfde richtingen denkt. Nadeel van “mijn” optie 2 zou ook zijn dat jouw afspeelgeschiedenis vertroebelt raakt door het gebruik van je gasten. Je zou daarom de streaming service van bijv Spotify of Deezer via het eigen account van je gasten kunnen laten lopen. 

Dank voor je antwoord.
Als ik ze geen account en password geef kunnen ze alleen de nieuwe apparaten gebruiken toch?
bv direct vanaf hun Spotify account. maar op “S1” systemen werkt dat dan toch niet?
Thanks,
JJ

Ik zie 3 opties: 

  • afspelen via AirPlay (met de beperkingen daarvan)
  • een tablet of smartphone die je over hebt achterlaten die als bedieningspaneel geldt voor Sonos (met daarop inderdaad de Sonos en en het eigen account). Zo hoef je geen accountgegevens bekend te maken. 
  • je gasten een eigen account laten aanmaken en dat account koppelen aan jouw Sonos opstelling (door eerst jezelf te ontkoppelen, met alle nadelen van dien) 

Ik zou voor optie twee kiezen.

Ah, da’s een goeie. IK heb idd nog een oude iPhone liggen :-)
Thanks!
JJ

Reputatie 7

Nog een paar opmerkingen:

  • als afspelen via Airplay mogelijk is, kunnen de gebruikers ook de Sonos app downloaden en zonder wachtwoord gebruiken, immers dan zitten de gebruikers op hetzelfde netwerk als je apparaten - deze oplossing is eigenlijk hetzelfde als mijn tweede oplossing;
  • hetzelfde geldt voor optie 2 van @Allissey - je zou dan de Sonos devices op een eigen netwerk (geen gastnetwerk want dan zien de apparaten elkaar niet) moeten zetten en daar ook de telefoon aan moeten verbinden -  dan nog raakt jouw profiel “vervuild” met hun keuzes;
  • volgens mij (maar ik heb geen S1 apparaten) kun je met Spotify connect zowel S1 als S2 appraten bereiken - ook dan zitten de gebruikers op hetzelfde netwerk als je apparaten en kunnen ze via de Sonos app het systeem bedienen;
  • als je via de overdrachtsfunctie het systeem naar de nieuwe gebruikers zet blijven denk ik jouw instellingen en muziekservices ook staan, met het hierboven benoemde “vervuilingsprobleem" - dan is het misschien beter alle speakers te resetten en de nieuwe gebruikers het systeem naar hun wensen opnieuw op hun account op te laten zetten.