Skip to main content
Vraag

ERA300 en Vlan benadering

• April 4, 2026
  • 5 reacties
  • 32 Bekeken

Ik heb in mijn router 2 VLANs. Ik probeer vanuit de default VLAN, waar mijn telefoon en app zich bevinden, de SONOS era300 te benaderen in VLAN 20, door middel van een permit. DE SSID die ik gebruik is geassocieerd met VLAN 20. IP Adres staat netjes op deze VLAN. Al mijn andere apparatuur  in VLAN 20 kan ik via deze methodiek benaderen en bedienen, echt de sonos app weigert dienst en herkent geen apparatuur. Zelfs als ik mijn telefoon en era300 in VLAN 20 zet, kunnen ze vanwege de associatie in de SSID niet met elkaar communiceren.

Iemand suggesties?

5 Reacties

106rallye
  • April 4, 2026

Ik zie veel goede met VLAN’s, overigens voornamelijk met AirPlay, zie bijvoorbeeld https://en.community.sonos.com/advanced-setups-229133/unable-to-airplay-to-era-100-300-in-separate-vlans-6928178/index2.html?tid=6928178&fid=229133

Hier iets over andere problemen, met een oplossing: https://en.community.sonos.com/advanced-setups-229133/sonos-on-separate-vlan-on-unifi-6883522?tid=6883522&fid=229133

Mag ik vragen waarom je dit zo graag wilt?

• Auteur
  • Novice
  • April 4, 2026

dank snelle reactie. ik ga het es lezen. Ik wil het graag omdat ik in dit tijdsgewricht zoveel mogelijk strikt gescheiden wil houden van mijn hoofd netwerk en omdat ik dit soort puzzeltjes wel leuk vind.

• Auteur
  • Novice
  • April 4, 2026

Sonos products must be on the same VLAN as all devices running the Sonos app. Devices on separate VLANs will not be able to connect to Sonos products.

Dit betekent dat het volledig onmogelijk is, de software van de app kan het niet aan. Zelfs als de apparatuur in dezelfde VLAN zitten en de SSID is geassocieerd met die VLAN werkt het niet. Haal ik de associatie weg, dan wel.

Ook de wegen van Sonos zijn ondoorgrondelijk, waarom is dit zo bedacht?

106rallye
  • April 4, 2026

Ik bedoelde overigens “gedoe” ;-)

Om de synchronisatie van de devices zo goed mogelijk te houden, “praten” SONOS speakers veel met elkaar. Mogelijk zit zo’n VLAN dat in de weg.

De app is enkel een afstandsbediening voor het systeem, dus het zal de software van het systeem zijn wat hier niet mee werkt.

• Auteur
  • Novice
  • April 5, 2026

Het vervelende is dat ik Sonos moet vertrouwen op een netwerk, waar ik derden eigenlijk geen toegang wil geven. Op zich vertrouw ik Sonos wel als bedrijf, maar situaties kunnen veranderen. Alles wat met de buitenwereld communiceert kan ik een aparte VLAN onderbrengen, van deurbellen tot koelkasten en robotstofzuigers. Een mooie veilige technische scheiding van netwerken, die je zelf kan beheren. Dus mijn "Internet of Things" is veilig apart gezet totdat ik een Sonos ERA300 had gekocht. Een prima geluid, dat wel.