Skip to main content

Ik heb 1 product bekabeld en al mijn Sonos speakers verbonden  met het SonosNet (WM:0) Ik heb nu sinds kort de Era 100 aangeschaft, maar deze kan ik niet met het SonosNet verbinden. Deze zit nu op WM:1 = Wifi. 

Klopt het dat de Era niet aan het eigen SonosNet is te koppelen en zo ja: waarom kan dat niet?

Ik meen dat ik zoiets in de handleiding heb gelezen. Als dat zo is, dan vind ik het erg vreemd dat een Sonos product niet aan het eigen SonosNet gekoppeld kan worden.

Maar mogelijk begrijp ik het niet helemaal en kan iemand mij duidelijkheid geven.

Zo was het voorheen in ieder geval:

Als je minimaal 1 Sonos bekabeld hebt dan wordt je eigen wifi in huis niet gebruikt door Sonos. Alle Sonos speakers gaan zelf een draadloos netwerk opbouwen, dat heet dus SonosNet. 

De Era`s ondersteunen inderdaad geen SonosNet meer (Alleen Wifi). Hieruit kun je afleiden welke kant Sonos uitgaat op dit gebied…..SonosNet zal uitgefaseerd worden. Het is ook niet meer nodig; steeds meer consumenten hebben meerdere wifi-toegangspunten in huis waarmee Sonos kan verbinden. Dat was vroeger anders, toen was er alleen het wifi-punt in de meterkast en dan ook nog eens van slechte kwaliteit. Daarom is SonosNet ook bedacht.

Het is een goede keuze van Sonos; als SonosNet er niet meer is, dan kun je ook meerdere Sonos apparaten bekabelen daar waar mogelijk terwijl dat nu tot problemen kan leiden.

Bedankt voor je reactie!

Ik vind het, in tegenstelling tot jij, geen goede keuze om SonosNet mogelijk uit te faseren. Ik vind het juist heel handig om SonosNet te kunnen gebruiken ter ontlasting van het eigen WIFI netwerk.

Ik blijf het vreemd vinden dat Sonos hun nieuwe producten niet meer compatibel maken met hun eigen SonosNet.  

Ik zou eigenlijk graag een reactie van Sonos zelf willen hebben waarom men hier voor heeft gekozen.

Het is voor mij in ieder geval een reden om (voorlopig) geen nieuwe Sonos producten meer aan te schaffen. Mijn overweging om mijn huidige playbase/play1 te vervangen voor een beam/Era gaat voor nu de prullenbak in.

Misschien moet ik dan maar eens denken aan het op termijn uitfaseren van Sonos😂

Je bent niet de enige met die mening, ik snap je punt, het voelt als een achteruitgang en ik lees er het nodige over in het internationale forum. Als je wifi bijvoorbeeld bestaat uit Wifi-Extenders of Powerline, dan gaat het inderdaad mis. SonosNet is echter nogal verouderd als technologie en niet op de laatste standaard waardoor het niet lekker praat met de rest van je netwerk. Als je dat afzet tegen wifi-systemen die steeds beter worden in huis, dan begrijp ik het wel.