Skip to main content
Beantwoord

Bediening Sonos producten via de app

  • 25 May 2024
  • 4 reacties
  • 103 Bekeken

In de Sonos-app op mijn telefoon staan bij “Systeem” al mijn Sonos producten vermeld:
-2x Sonos One
-1x Sonos Play 5 
-de Playbar van mijn Samsung TV

Geluid bij “TV aan”:
Het geluid van de TV komt alleen via de Playbar en de Sonos Play 5 en is te bedienen via de app op mijn telefoon. 
Uit de 2 Sonos One -boxen komt op dat moment dan heel zacht het geluid van de Radio. 
In het bedieningsscherm van de app staat alleen de Playbar én de Sonos Play 5, maar niet de 2 Sonos One-boxen.

Geluid bij “Radio aan”:
Het geluid komt van de Radio komt via de Sonos Play 5 én de 2 Sonos One boxen en is te bedienen via de app op mijn telefoon. Dat werkt dus wel goed. 

Graag advies hoe ik het geluid van de TV ook kan horen via de 2 Sonos One-boxen.
Bij voorbaat mijn dank!

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

4 Reacties

Reputatie 7

Vraag is wat je precies wilt. Wil je de Playbar en de One‘s gebruiken als surroundset (dus de One’s achter) of groepeer je ze met de Playbar? Voor Surround heb je twee achterspeakers nodig, dus de Play 5 zal altijd gegroepeerd zijn.

Zijn de Playbar en de One‘s inderdaad in de set up als surroundset ingesteld, dan zou je eens moeten kijken of de TV wel surround naar de Playbar stuurt. Je kunt dat zien in de app.

Als je ook de dialoog van de TV uit de One’s wilt laten klinken, dan moeten ze zijn opgezet als aparte speakers of stereoset en kun je ook deze groeperen met de Playbar. N.B. als je TV-geluid afspeelt heb je enige vertraging in het geluid op de gegroepeerde speakers. Zie https://support.sonos.com/nl-nl/article/group-and-ungroup-rooms

Dank voor je snelle reactie.
Ik was niet volledig en duidelijk genoeg, vrees ik.

Het probleem is begonnen na de update van de app.
Voorheen werkte alles prima. 
Ik heb de app verwijderd en weer opnieuw geïnstalleerd.

De Playbar staat gegroepeerd met de 2 One's in 1 “kamer”.
De Play 5 staat in een eigen “kamer”. 
Die “2 kamers” zijn ook te zien in de app.
Al deze producten staan in 1 dezelfde ruimte in mijn woning.

Dit is het probleem:
TV-geluid
Als de TV aanstaat, komt er TV-geluid uit de Play 5 en de Playbar.
En uit de 2 One's komt dan (heel zachtjes) radiogeluid.
Als ik via de app het geluidvolume hoger of lager zet van de “kamer” waar de Playbar + de One's in staan gegroepeerd, dan reageert alleen de Playbar. Niet de One's dus.
Uit de 2 One's komt geen TV-geluid, ondanks dat ze gegroepeerd zijn met de Playbar.

Radio-geluid
Als de radio aanstaat, komt er radio-geluid uit de Playbar + de 2 One's én uit de Play 5.
Beide “kamers” zijn te bedienen via de app.
Bij het radio-geluid werkt alles dus wel zoals het hoort.

Ik hoor graag je reactie en advies. Alvast bedankt!



 

Reputatie 7

Voor een goed begrip van wat er aan de hand is, is het juiste gebruik van Sonos-termen van groot belang. Niet iedereen gebruikt de “juiste” termen, wat verwarring schep als je goed geholpen wilt worden. Daarom eerst even een uitleg.

Het Sonos-systeem bestaat uit “kamers”. Een kamer is een speaker of een gedefinieerde set speakers, bijvoorbeeld een surroundset of een stereopaar. Deze kamers kun je “groeperen”; ze vormen dan een “groep”, zie https://support.sonos.com/nl-nl/article/group-and-ungroup-rooms Speakers in één kamer geven in principe bij alles wat geen TV-geluid is hetzelfde weer en worden door dezelfde volumeknop gecontroleerd. Bij TV-geluid geven ze weer wat de TV doorgeeft. Dat kan dus ook surround zijn: de achtergrondgeluiden bij de TV. Ook bij TV-geluid worden de speakers door dezelfde volumeknop  gecontroleerd. Bij gegroepeerde speakers is dat niet zo.

Jij zegt: “De Playbar staat gegroepeerd met de 2 One's in 1 “kamer”.” Daarmee loop je dwars door alle Sonos-termen heen: staan de speakers nu in één “kamer” of zijn er twee “kamers” gegroepeerd? Je klacht is dat de speakers niet door één volumeknop worden gecontroleerd, wat zou passen bij groeperen. Als de speakers echter in één “kamer” staan, verwacht ik weer niet dat ze “radiogeluid” geven als de TV iets anders doet. Wat ik wel weet is dat Sonos de achterspeakers bij stereogeluid van de TV zachtjes laat meedoen. Is dat misschien wat jij “radiogeluid” noemt?

Bovendien kan van belang zijn wat je TV nu precies doorgeeft. Dat kun je zien als je de Playbar-“kamer” aantikt in de app. Zie het omcirkelde deel van onderstaande schermprint:

 

 

Probleem opgelost! Dank voor je tijd en duidelijk advies.

Je gaf onderstaande aan en dat bleek te kloppen. Het was inderdaad geen radiogeluid.

Wat ik wel weet is dat Sonos de achterspeakers bij stereogeluid van de TV zachtjes laat meedoen. Is dat misschien wat jij “radiogeluid” noemt?