Skip to main content

Beam gen 2 maakt geen verbinding met tv

• June 5, 2026
  • 7 reacties
  • 59 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Goedenavond,

Ik heb via MP een nieuwe nog verzegelde sonos beam gen 2 gekocht. Het aansluiten is geen probleem en de sonos geeft ook de audio pin geluid dus hij maakt verbinding. In de volgende stap wil hij dan verbinding maken met je tv. Ik heb nu 2 tv's geprobeerd 1 oude met alleen arc en een nieuwere met eArc. Eerst krijg ik de afbeelding te zien van steek de hdmi erin dan zie je een kruisje bij hdmi en een vinkje bij hdmi arc op beide tv's zit geen mediabox aangesloten daar we kpn via de app bekijken in de slaapkamers. Vervolgens geef je in de app aan dat hdmi arc is aangesloten. Dan gaat hij verder en zegt hij dat je je afstandsbediening van je tv moet gebruiken om CEC in te schakelen. Op de samsung tv staat het aan en heet het Anynet+ (Hdmi-cec) en op de andere tv een lg staat in het geluids menu earc ondersteuning aan. En in een ander menu van de lg staat samplink( hdmi cec) aan.

Heb de Beam nu naar fabrieksinstelling gerest en het de sonos app ook gereset en daarna de Beam opnieuw geïnstalleerd maar het probleem met cec blijft zich voordoen dus er komt geen geluid uot de Beam.

Kan iemand me uitleggen waarom het niet wil werken want ik begrijp het niet meer.

Tis niet de eerste sonos spullen beneden draait een arc ultra met sub en 2x era 300 als surround en in de keuken nog een era 300 en die werken foutloos.

Alvast bedankt voor jullie hulp

7 Reacties

106rallye
  • June 6, 2026

Via wifi doet hij het dus wel? Heb je de HDMI wel in in de ARC-aansluiting zitten?

Als je een defect vermoedt misschien een diagnose sturen en bellen met Sonos? Zie https://support.sonos.com/nl-nl/article/submit-diagnostics

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Enthusiast
  • June 6, 2026

Heb nu volgende stappenplan gevolg

Het CEC-signaal (HDMI-CEC) kan vastlopen waardoor uw Sonos en tv elkaar niet meer 'zien', ook al staat CEC in de tv ingeschakeld. Om dit op te lossen, haalt u zowel de tv als de Sonos volledig van de stroom, koppelt u alle HDMI-kabels los en start u ze in de juiste volgorde weer op.Hier is het stappenplan om dit specifieke probleem op te lossen:Volledige stroomreset (Power cycle):Haal de stekker van zowel de tv als uw Sonos uit het stopcontact.Koppel de HDMI-kabel tussen de tv en Sonos los, evenals eventuele andere HDMI-apparaten (zoals een spelcomputer of tv-box).Wacht minimaal 3 tot 5 minuten.Sluit alleen de Sonos weer aan op de tv (specifiek op de HDMI-ARC of eARC-poort).Steek pas daarna de stekkers van de tv en Sonos weer in het stopcontact en zet ze aan.Ververs CEC op de tv:Zodra de tv weer opstart, schakelt u de CEC-instelling in het tv-menu (bijvoorbeeld Samsung Anynet+, LG SIMPLINK, of Sony Bravia Sync) uit, wacht u 10 seconden en zet u deze weer aan.Controleer in het instellingenmenu van uw tv of het audiosysteem correct wordt herkend als ontvanger.

Na opnieuw aansluiten in de app van sonos zie je bovenaan staan "installeer Beam met je tv" en dan krijg je wat ik hierboven zei dat je hdmi op arc moet aansluiten en dan de melding CEC is niet verbonden.

Ik kan wel via de sonos app spotify beluisteren op de Beam. Tevens kan ik de afstandsbediening ook gebruiken om tijdens het luisteren naar spotify de Beam harder en zachter te zetten. Ik kan in de instellingen van de tv geen andere speaker kiezen als die van de tv of een optische of een BT speaker. Tevens geeft hij aan op de tv aan als je op tabblad Bron gaat staat dat Hdmi 3 onbekend is met een rood powerknopje erbij wat ook op je AB zit. Als ik dat logo bv verander in een thuisbioscoop logo dan geeft hij ook aan geen signaal.

Maar ik heb toch bij sonos geen garantie als ik geen bon heb neem ik aan.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Enthusiast
  • June 6, 2026

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Enthusiast
  • June 6, 2026

Ok het probleem was heel simpel ik heb nu een willekeurige hdmi kabel gepakt en heb ook geen idee welke klasse deze heeft. Kwam nog een menu tegen op de samdung tv om de verbinding te te testen. Met de kabel van sonos deed hij niks. En zodra ik de andere hdmi erin deed kon ik een geluidstest uitvoeren.

Dus de Bean werkt nu en de cec werkt nu dus ook. Dan rest me nog 1 vraag. 

Als ik in de sonos app naar de arc ultra beneden in de woonkamer ga dan heb ik daar de keuze om trueplay te starten. Als ik naar de Beam ga in de slaapkamer dan heb ik daar  niet de keuze om trueplay te starten. Is dit omdat er in de slaapkamer geen surroundspeaker en sub is geplaatst en in de woonkamer wel?

Alvast hartelijk bedankt weer voor al je hulp

106rallye
  • June 6, 2026

Fijn dat het werkt. Het stappenplan is AI? Dan zou het goed zijn als je dat vermeldt.

Je hebt twee soorten Trueplay: eenvoudige en de oorspronkelijke Trueplay waarvoor je een iPhone nodig hebt. Het zou kunnen dat jouw Beam die eenvoudige Trueplay niet heeft en dat jij een Android telefoon gebruikt?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Enthusiast
  • June 6, 2026

Het is idd ai maar er staan ook linkjes in naar het sonos forum. Heb de link hieronder toegevoegd.

Klopt ik heb idd een Android telefoon en daarom vind ik het raar dat als ik de arc ultra open waar ook 2x era 300 en een sub op zit wel een vak je met start true play zit. En open ik de beam dan heb ik hier nergens de keuze.

https://support.sonos.com/nl-nl/article/hdmi-error-in-the-sonos-app

106rallye
  • June 6, 2026

Niet raar. De Beam heeft geen “Quick tuning”, de Arc Ultra wel. Zie  https://support.sonos.com/nl-nl/article/trueplay-compatible-devices-and-sonos-products