Skip to main content

Heb een Sonos Arc met Sub

Wil graag weten wat voor set achter speakers ik moet hebben voor surround geluid 

Alvast bedankt 

Alfred

Alle Sonos speakers die geen soundbar zijn kun je gebruiken als surrounds. De vraag is daarom wat je precies wilt.

Wil je duur en de beste kwaliteit? De Five’s.

Wil je Atmos ook achter? De Era 300’s.

Wil je zelf de bedrade speakers kunnen bepalen? De Amp met niet-Sonos speakers.

Wil je minder duur (maar wel een Sonos-merkje): de Era 100 (of One SL’s of Play 1’s van Marktplaats).

Wil je goedkoper: IKEA Symfonisk, ook verkrijgbaar als lamp of schilderij.

Bedankt voor je reactie.

Ik denk dat ik dan de one al neem.

Alfred

Ik heb een tijdje met een set bestaande  een Sonos Arc, 2x Sub Gen 3 en 2x ERA 300 mogen spelen. Wat de ERA 300 toevoegen aan de surround ervaring met Dolby Atmos is echt overweldigend goed. Met een film zoals Top Gun Maverick zit je er echt helemaal in en trekken de ERA 300 het geluidsbeeld naar een ander level. Ik heb naast deze set ook een traditionele set met discrete componenten bestaande een losse Dolby Atmos voorversterker processor, een eindversterker, 4 grote speakers en 2 actieve subwoofers. Een redelijke high end set dus ( ook qua prijs), maar als  het gaat om de surround beleving haalt deze set het niet bij de combinatie met de Era 300 ’s. Het enige kritiek punt wat ik heb op de Sonos set is dat het geluidsbeeld aan de voorzijde wat smal blijft wat inherent aan het soundbar concept. Ik hoop dat het in de nabije toekomst mogelijk wordt om in de Sonos configuratie ook 2 ERA 300’s  aan de voorzijde toe te voegen. Ik zou daarvoor gaan.  Resume als het gaat op de beste surround ervaring zou ik jou configuratie kiezen voor de Era 300’s achter.

Eea natuurlijk sterk afhankelijk van de ruimte waarin geplaatst. De 300 is nogal niet een enorm ding, laat staan dat je er 2 of zelfs 4 in je kamer hebt.

Ook van belang is je kijkgedrag. Voor gewoon tv kijken volstaan de kleintjes meer dan genoeg. Ben je echt een filmfanaat en heb je de juiste abonnementen dan……… tja. Een mancave willen we allemaal wel 🫣

Eea natuurlijk sterk afhankelijk van de ruimte waarin geplaatst. De 300 is nogal niet een enorm ding, laat staan dat je er 2 of zelfs 4 in je kamer hebt.

Ook van belang is je kijkgedrag. Voor gewoon tv kijken volstaan de kleintjes meer dan genoeg. Ben je echt een filmfanaat en heb je de juiste abonnementen dan……… tja. Een mancave willen we allemaal wel 🫣

Mee eens dat de ruimte situatie en opstelling heel veel invloed heeft, wat je kijkgedrag is en ook hoe belangrijk vind je het. Dat is een persoonlijke afweging.

Wat ik hier graag wilde doen is mijn ervaring met deze speakers delen en dat voor degene die het relevant vind ze veel meerwaarde kunnen leveren.

En tja en of je ze groot vind is maar hoe je het beleefd en wat je leefruimte situatie is. Ook dat is een   persoonlijk ding. In mijn beleving zijn het compacte speakers die voor hun formaat veel kunnen presteren.