Sonos / Apple Homekit integratie.

  • 21 January 2023
  • 2 reacties
  • 2548 Bekeken

Reputatie 2
Badge +2

Niet de hele tijd, maar soms is het handig om aan spraakassistent Siri een commando te geven. Muziek harder/zachter, muziek pauzeren, volgende nummer, dat werk. Nou weet ik dat Sonos zelf Siri niet ondersteunt, itt Google en de eigen spraakassistent. Maar ik heb mijn Sonos configuratie wel helemaal toegevoegd aan Apple’s Homekit. Wat is het nut daar dan van? Zou toch gaaf zijn als ik kan zeggen: “Hey Siri, speel de beste nummers van xyz via Sonos huiskamer” of iets dergelijks. Heeft iemand dit aan de praat? 


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

2 Reacties

Reputatie 7

De ondersteuning lijkt inderdaad alleen te werken voor Apple Music volgens dit oudere artikel: https://www.smarthomeweb.nl/sonos-koppelen-aan-homekit/

Hier wat meer links naar de Homekit-mogelijkheden: https://en.community.sonos.com/smart-home-integrations-229108/how-to-get-sonos-to-work-in-apple-homekit-6851227

Reputatie 2
Badge +2

Ik heb vandaag eindelijk de tijd gevonden om de setup eens goed te testen en aan te passen aan de hand van bovenstaande links. Eerder lukte het me niet om de speakers aan te sturen via Siri. Vandaag kwamen er via marktplaats twee HomePod mini’s binnen en nu lukt het wel. Althans… deels. 

Ik kan nu bijvoorbeeld de volgende commando’s geven:
-Hey Siri speel muziek xyz in de keuken. Dan speelt er muziek over de Sonos Five en Roam in de keuken;
-Hey Siri, zet het volume de helft zachter in het hele huis: idem;
-etc (ik moet nog ontdekken wat er nog meer kan)

Echter, en dit is meer een homekit/sonos integratie issue: de afspelende Sonos speakers laten in de homekit app niet zien dat ze überhaupt iets afspelen (“Speelt niet af”). Terwijl dat dus wel het geval is. Als je dezelfde speakers dan aantikt in het homekit scherm, dan zie je wel precies welke muziek er op dat moment afspeelt. Vreemd...

Mijn deductie is dat via de airplay 2 integratie van Sonos de speakers worden aangestuurd, maar dat dit niet goed teruggekoppeld wordt aan homekit. Die aansturing is helemaal weg als je tijdens het afspelen iets verandert in de Sonos app (bijv. het volume van 1 speaker). 

Per saldo concludeer ik dat er (via airplay 2) wel integratie mogelijk is, maar dat het vrij basaal en fragiel is.