Skip to main content

Ze zijn er! - iOS Live-activiteiten

Related products:Software News
  • August 17, 2026
  • 6 reacties
  • 51 Bekeken

Liz P.
Forum|alt.badge.img

Ze zijn er! - iOS Live-activiteiten

Hallo allemaal, vandaag is het zover! iOS Live-activiteiten zijn hier. We zijn superenthousiast om eindelijk de Sonos-bediening vanaf het iOS-vergrendelscherm terug te brengen, maar dan op een compleet nieuwe manier met iOS Live-activiteiten. We weten dat dit een veelgevraagde, langverwachte en hoognodige functie is, en we kunnen niet wachten tot jullie het gaan uitproberen.

Maar eerst dit. Live-activiteiten staan standaard uitgeschakeld en je moet deze functie aanzetten voordat je hem kunt gebruiken. Dit is wat je moet doen:

• Zorg ervoor dat je bent ingelogd als de systeemeigenaar
  • Account > App-voorkeuren > Live-activiteit
  • Kies “Altijd toestaan” de eerste keer dat je de Live-activiteit ziet
  • Kies “Sta Live-activiteiten toe” en “Frequentere updates” in de iOS-instellingen voor de Sonos-app

Hoe werken Live-activiteiten en hoe zien ze eruit?

Zodra ingeschakeld, verschijnt de activiteit nadat je het afspelen hebt gestart en vervolgens de app sluit. Het toont de huidige kamer of groep waar je het laatst audio hebt afgespeeld. Wanneer het afspelen stopt, verdwijnt de Live-activiteit na 15 minuten. Hoewel de iOS Live-activiteit kan worden bekeken vanaf je vergrendelscherm, moet je eerst je iPhone ontgrendelen met Face ID of een toegangscode voordat je wijzigingen in het afspelen kunt aanbrengen.

Op het vergrendelscherm:

In het Dynamic Island:

Uitgevouwen in het Dynamic Island:

Wat als ik de Live-activiteit niet op het scherm wil zien?

Als je Live-activiteiten ingeschakeld wilt laten, maar deze niet op je scherm wilt laten verschijnen, kun je het wegvegen. Om het terug te krijgen, ga je naar Account > App-voorkeuren > Live-activiteit en zet je het uit en weer aan, of forceer je het stoppen van de app en start je deze opnieuw op.

Wat als mijn Live activiteit alleen contouren toont?

Als je alleen contouren ziet, moet je waarschijnlijk de iOS-instelling wijzigen onder Face ID en toegangscode > "Toegang bij vergrendeling" > Zet "Live activiteiten" aan.

We zijn ontzettend enthousiast dat de functie nu uit is, maar dat betekent niet dat het team is gestopt met de ontwikkeling ervan.

• Op dit moment kunnen we geen albumhoezen ondersteunen in de Live-activiteit, maar we onderzoeken alternatieve manieren om de ervaring op het vergrendelscherm te verbeteren.
  • Live-activiteiten bevatten ondersteuning voor Apple Watch en CarPlay, dus de Live-activiteit verschijnt op je Apple Watch of in je auto, maar op dit moment worden de bedieningselementen hiervan nog niet ondersteund.
  • Als je liever het afspelen op Sonos start van buiten de Sonos-app (Directe bediening vanuit ondersteunde diensten, Bluetooth of AirPlay), kun je nog steeds de lokale afspeelbediening gebruiken die op het scherm verschijnt, of de Live-activiteit. Je kunt zelf kiezen welke je het liefst gebruikt.

Nog twee dingen voordat we je de functie laten ontdekken:

• Voor Android-gebruikers: We hopen dat jullie nog steeds genieten van de vergrendelscherm-meldingen die het team in februari heeft uitgebracht. Laat het ons zeker weten als je functieaanvragen hebt en kijk uit naar meer mooie dingen die jullie kant op komen.
  • iOS 27 komt later dit jaar van Apple en de teams hebben de nieuwe mogelijkheden uit de bètaversie onderzocht. We hebben nu nog geen nieuws om te delen, maar houd je ogen en oren open!

Zoals altijd: laat het ons weten als je vragen, zorgen of feedback hebt! We horen het allemaal graag.

6 Reacties

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • August 17, 2026

Ik heb mij ooit opgegeven als bètatester van Clic for Sonos (iOS). In de laatste versie zit ook de mogelijkheid in het vergrendelscherm.

Daar ziet het er prachtig uit:

Zjoskuh
Forum|alt.badge.img+1
  • Enthusiast
  • August 18, 2026

Het zou handig zijn als dit ook werkt zonder eerst te moeten ontgrendelen  … of moet dit ook nog uitgerold worden of zit dit nog ergens in mijn instellingen. Alles staat volgens mij zoals hierboven aangegeven.

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • August 18, 2026

Viel mij inderdaad ook op. Bij Clic for Sonos werkt het wel zonder ontgrendeling. Alleen daar heb je dit scherm weer alleen bij muziek en niet bij tv. Clic is overigens wel een betaald abonnement, maar wat mij betreft is het dat zeker waard. Deze mogelijkheid zit overigens nog niet in de officiële versie. 

Zjoskuh
Forum|alt.badge.img+1
  • Enthusiast
  • August 18, 2026

Ik gebruik ook Orto, dat is wel handig. 

Heeft ook de mogelijkheid voor widgets en heb er ook shortcuts mee gemaakt voor volume +/- en play/pauze.  Werkt ook zonder eerst te ontgrendelen 

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • August 18, 2026

Blijft toch vreemd dat externe partijen eea prima voor elkaar hebben. Ik was overgestapt omdat, bij mijn configuratie met wat oudere speakers, alles enorm traag reageerde. Soms tot 20 seconden wachten op een volume-aanpassing. Inmiddels werkt dat wel beter maar nogsteeds traag.

Clic had dat wel prima geregeld en bovendien staat de ontwikkelaar enorm open voor vragen en opmerkingen. Echt een verademing.

Zjoskuh
Forum|alt.badge.img+1
  • Enthusiast
  • August 18, 2026

Dat is idd vreemd, maar het is afwachten waar ze komende tijd mee komen qua updates/verbeteringen. 

Ze kunnen het nooit voor iedereen helemaal naar de zin maken … iedereen heeft verschillende wensen. Als het allemaal maar soepel werkt 🤞🏻