Hallo allemaal 👋
Vandaag was een grote dag. Zo van "ooit zal ik mensen vertellen dat ik erbij was" groot. We hebben zojuist Sonos Open House afgerond, en ik wil alles op één plek zetten voor iedereen die de recap wil zonder de show eromheen. Pak er een kop koffie bij, deze is het lezen waard. ☕
TL;DR: We hebben ons softwareplatform een naam gegeven: Sonos 27, het audio-besturingssysteem voor in huis. Twee nieuwe producten, Beam Ultra en Sonos Ace Ultra, zijn vanaf vandaag te pre-orderen en vanaf 29 september te koop. Portable surrounds (draagbare surround speakers) zijn beschikbaar vanaf 8 september en Sonos 27mcp verschijnt dezelfde dag in Early Access. Headphone linking komt op 29 september naar Early Access. Sonos 27voice arriveert dit najaar. En ja, de app-updates waar jullie om hebben gevraagd, zitten er ook bij.
Het grotere plaatje 🖼️
Al meer dan 20 jaar zien mensen ons als een speakerbedrijf. Begrijpelijk, we maken een hoop speakers. Maar wat Sonos écht laat werken, is het systeem erachter, de software die ervoor zorgt dat een soundbar, een draagbare speaker en een koptelefoon allemaal als één geheel samenwerken. Vandaag hebben we dat systeem eindelijk een naam gegeven en brengen we een bijgewerkte versie voor dit jaar uit: Sonos 27.
Onder de motorkap zit iets wat we Sonos Fabric noemen. De korte versie: het is de manier waarop elk Sonos-product in je huis zijn soortgenoten vindt, uitzoekt waar ze staan, en ze aan elkaar knoopt.
Nieuwe hardware 🔊🎧
Beam Ultra. Negen drivers, waarvan twee naar boven gericht (up-firing), die 7.1.2 Dolby Atmos leveren uit een middelgrote soundbar. Een opnieuw ontworpen centerkanaal plus vier niveaus van AI Speech Enhancement, want heldere dialogen is het meest aangevraagde onderdeel dat we horen. Pre-orders starten vandaag, vanaf 29 september overal te koop.
Sonos Ace Ultra. Onze next-gen koptelefoon. Een array van tien microfoons met de noise canceling van de originele Ace op de frequenties die er het meest toe doen, 35 uur batterijduur met ANC aan, en 3 minuten opladen geeft je 3 uur extra luistertijd. Adaptive EQ past het geluid aan jouw pasvorm aan, elke keer dat je hem opzet. Vier kleuren, waaronder een nieuwe genaamd Agave. Dezelfde data: vandaag pre-orderen, 29 september in de verkoop.
De twee nieuwe Fabric-trucs ✨
Portable surrounds. Pak een Move 2 of een Sonos Play van zijn vaste plek, zet hem achter je bank, en ongeveer tien seconden later is het een achtersurround in een volledige Atmos-setup. Geen app, geen instellingenmenu. De speakers merken dat ze verplaatst zijn, gebruiken ultrasone pulsen om de soundbar te vinden, zoeken uit welke links is en welke rechts, en verbinden zich op hun eigen low-latency mesh-netwerk. Filmavond voorbij, je brengt ze terug, en ze gaan gewoon weer over tot de orde van de dag. Wordt uitgerold vanaf 8 september voor de Beam Ultra, Arc Ultra, Arc en Beam (Gen 2).
Headphone linking (Koptelefoon koppelen). De Sonos Ace Ultra kan via WiFi rechtstreeks verbinding maken met je Sonos-systeem. Druk op een knop op de oorschelp en de muziek die op de speaker naast je speelt, verplaatst zich naar je koptelefoon. Druk nogmaals in de buurt van een andere speaker en het geluid springt weer over naar de luidspreker. Je kunt ook je koptelefoon bedienen en content kiezen via de Sonos-app. Geen Bluetooth-pairing, geen telefoon nodig. Early Access op 29 september voor Ace Ultra-eigenaren met ten minste één compatibele Sonos-speaker.
De app 📲
Ik wil hier eerlijk over zijn: veel van wat er in de Sonos 27app zit, bestaat dankzij feedback uit deze community. Het team heeft meegelezen, en dat is te zien.
- Navigatie met tabbladen (Home / Systeem / Zoeken) wordt dit najaar voor iedereen de standaard, na de hele zomer uitgerold te zijn in Early Access.
- Pin je favoriete kamers bovenaan de Systeem-tab. Mensen met een groot systeem, deze is voor jullie.
- Een volwaardige iPad-ervaring met een nieuwe 'Nu afspelen'-weergave.
- Een virtuele volumeknop: plaats twee vingers ergens op het scherm en draai. Probeer het één keer en je snapt het meteen.
- Presets die een hele sfeer opslaan (muziek, kamers, volumeniveaus) en deze met één tik weer oproepen.
- Op iPhone: Vergrendelscherm-bediening, Live Activiteiten, ondersteuning voor Dynamic Island en App Intents zodat Sonos samenwerkt met Siri en Opdrachten.
Sommige hiervan zijn vandaag al beschikbaar in de app. Andere zullen in de loop van het najaar worden uitgerold.
Sonos 27voice 🗣️
Een nieuwe spraakervaring die is gebouwd voor hoe mensen daadwerkelijk over muziek praten. Vage omschrijvingen, van gedachten veranderen, "speel muziek van de rapgroep die in 2002 in het voorprogramma van Linkin Park stond" en hij vindt het juiste nummer (Cypress Hill). Het handelt alledaagse dingen snel en lokaal af, en grijpt pas naar een groter model wanneer de vraag erom vraagt. Geen abonnement. Wordt dit najaar gelanceerd in Early Access, eerst in het Engels, waarna er meer talen volgen.
Sonos 27mcp en Custom Agents 🤖
Als je al een AI hebt die je bevalt (Claude, ChatGPT, Gemini, of iets dat je zelf draait), dan laat Sonos 27mcp deze je Sonos-systeem ontdekken en bedienen via het open Model Context Protocol. Vraag je assistent om iets nieuws te zoeken en speel het af in het kantoor, zonder het gesprek ooit te verlaten. Early Access begint op 8 september - details over hoe je hieraan mee kunt doen, volgen nog.
En dan is er nog Sonos Custom Agents. Bouw je eigen agents, elk met hun eigen oproepzin, stem, persoonlijkheid en modelkeuze op de achtergrond, allemaal levend in dezelfde speaker. Tom demonstreerde een Franse chef-kok, een muziekcurator en een trivia-agent naast elkaar. Vandaag is het nog een Technology Preview, het volledige product staat gepland voor 2027.
De data, allemaal op één plek 📅
- Vandaag: Pre-orders voor Beam Ultra en Ace Ultra geopend
- 8 september: Portable surrounds + Sonos 27mcp (Early Access)
- 29 september: Beam Ultra en Ace Ultra te koop, headphone linking Early Access
- Dit najaar: Sonos 27voice Early Access, Sonos 27app navigatie wordt standaard
—-----------------------------------------------------------------------------------
Ik werk al sinds 2017 bij Sonos, en vandaag voelde anders. Het systeem een naam geven na meer dan 20 jaar bouwen is belangrijk, net als het feit dat de vingerafdrukken van deze community overal in de software te vinden zijn.
Zoals altijd ben ik in de comments te vinden. Vragen over data, compatibiliteit, Early Access, wat dan ook - laat ze hieronder achter en ik zal je antwoorden geven. En zo niet, dan speel ik alles wat ik niet kan beantwoorden door naar het juiste team en rapporteer ik hier terug.