Heb je ooit je draagbare Sonos-speakers willen synchroniseren terwijl je niet thuis bent en buiten het bereik van je wifi-netwerk bent? Nou, raad eens...
Je kunt nu tot vier Move 2 en Sonos Play-speakers groeperen terwijl je onderweg bent, zonder dat er een draadloos netwerk in de buurt is om mee te verbinden! 🔊🔊🔊🔊
Vanaf systeemversie 94.1-75011 en later kun je de Move 2 en de nieuwe Sonos Play groeperen terwijl je op het strand bent, aan het kamperen bent in het bos, of een lift meepakt in een ruimteschip naar The Dark Side of the Moon. Ruimteschip niet inbegrepen. 🚀
Hoe je het feestje start
Voordat je van huis vertrekt:
Eerst even dit: onderweg groeperen werkt niet direct "uit de doos". Alle Sonos-producten moeten aan hetzelfde Sonos-systeem zijn toegevoegd voordat je buiten wifi-bereik bent.
Check dit even in de Sonos-app voordat je vertrekt. Als je producten allemaal aanstaan en verbonden zijn met je netwerk, zouden ze allemaal in de app moeten verschijnen zonder dat je de functie "Systeem wijzigen" bij de instellingen hoeft te gebruiken.
Let op: technisch gezien moeten ze deel uitmaken van dezelfde "household ID" (HHID).
Wanneer je onderweg bent:
-
Zodra je buiten wifi-bereik bent, verbind je je bronapparaat (telefoon, tablet, laptop, etc.) via Bluetooth met je eerste speaker. (Je weet wel hoe dat moet, toch?) Start na het verbinden het afspelen van audio op je bronapparaat, zodat je het uit de eerste speaker hoort komen. Als je niet eerst begint met afspelen, werkt stap 2 mogelijk niet goed.
-
Deze speaker noemen we de "groepscoördinator".
-
-
Houd op je tweede speaker de Play/Pause-knop ingedrukt totdat je het eerste en tweede geluidssignaal hoort (ongeveer 1-2 seconden). Dit is dezelfde "ingedrukt houden om te groeperen"-actie die je thuis ook gebruikt, waardoor je een speaker makkelijk tussen groepen verplaatst zonder de app te openen. De led zal kort knipperen tijdens dit proces. De audio zou binnen 5-10 seconden moeten starten.
-
Deze speaker noemen we een "groepslid".
-
-
Herhaal stap 2 op maximaal twee extra Move 2- of Play-speakers, voor een totaal van 4 speakers in de groep (1 groepscoördinator en 3 groepsleden).
-
Geniet van de muziek!
Best simpel, en je hebt de Sonos-app hierbij niet nodig. Sterker nog: aangezien de app geen muziek direct afspeelt, kun je hem niet gebruiken om de speakers in deze opstelling te bedienen. Ik heb de app gecheckt, en die gaf een scherm met een uitleg die een stuk korter was dan de mijne:
“Start content op één speaker en houd vervolgens de afspeel-/pauzeknop op een andere speaker ingedrukt om ze samen af te spelen.”
De app is stap 4 alleen vergeten. Dat is juist mijn favoriete onderdeel.
Wanneer je weer thuiskomt
Als de speakers niet zijn uitgeschakeld, zijn ze nog steeds gegroepeerd als je thuiskomt. In de Sonos-app staan ze dan als "Afwezig". Houd in dat geval de Play/Pause-knop op de groepscoördinator ingedrukt (die heeft een blauwe led, omdat hij direct verbonden is met de Bluetooth-bron). Hiermee ontkoppel je alle spelers tegelijk, waarna ze automatisch naar je thuisnetwerk zoeken en opnieuw verbinding maken.
Je kunt de speakers ook gewoon opnieuw opstarten om ze te dwingen weer verbinding te maken met je wifi thuis. Dus als ze uitstonden toen je het strand of de camping (of de maan) verliet, zet je ze thuis gewoon weer aan. Lekker makkelijk.
De groep bedienen
De basisbediening werkt precies zoals je intuïtief zou verwachten.
Afspelen, pauzeren en vooruit- of achteruitspoelen kan via de fysieke knoppen op elke speaker in de groep, mits de dienst dit ondersteunt.
Je kunt bijvoorbeeld nog steeds geen nummers overslaan bij radiozenders via de TuneIn- of iHeartRadio-apps. Maar je kunt wel vooruitspoelen (druk op > of dubbelklik op de Play/Pause-knop) of achteruitspoelen (druk op < of klik drie keer op de Play/Pause-knop) bij apps als Spotify of Apple Music.
Als je het volume op een individuele speaker aanpast, verandert het volume alleen voor die speaker. Als je het volume regelt vanaf het Bluetooth-apparaat (je telefoon), verandert het volume voor de hele groep. Dat was het enige dat me opviel de eerste keer, omdat ik verwachtte dat het alleen de coördinator zou aanpassen. Maar het is eigenlijk heel logisch. Het bronapparaat is de One Speaker To Rule Them All.
Bereik en limieten
Officieel gezien: De maximaal ondersteunde afstand is ongeveer 15 meter van de groepscoördinator naar de groepsleden. Dat is best ver!
Er zijn natuurlijk mitsen en maren. De maximale afstand kan aanzienlijk worden beperkt door storingen in de omgeving. Probeer ze waar mogelijk in een directe zichtlijn te plaatsen.
We raden aan om het groeperen te starten terwijl de speakers binnen ongeveer 3 meter van elkaar staan. Controleer of ze goed gegroepeerd zijn voordat je ze verder uit elkaar zet. En je telefoon (de Bluetooth-bron) moet dicht bij de groepscoördinator blijven, binnen ongeveer 8 meter of minder.
Dit is trouwens geen mesh-netwerk (zoals het oude SonosNet); alle groepsleden moeten binnen het bereik van de groepscoördinator blijven. Voor de techneuten: zie het meer als een stervormige netwerktopologie (hub and spoke).
Onofficieel gezien: Een van de dingen die me echt verbaasden, was hoe ver ik de speakers van de coördinator kon weghalen. Ik heb het zelf getest en ik zat waarschijnlijk dichter bij de 18 meter voordat ik haperingen hoorde. Dit is niet het Bluetooth-bereik van je opa!
Andere weetjes
Leuke feitjes: ⬇️
-
Volg de data: Audio gaat via Bluetooth Classic van je telefoon naar de coördinator. Het groeperen (synchroniseren) gebeurt via een directe draadloze verbinding tussen de coördinator en de groepsleden.
-
Alleen de nieuwe kids: Andere producten dan de Sonos Play en Move 2 worden niet ondersteund.
-
Waarom de Roam niet? De hardware van de Roam vereist dat Bluetooth en wifi dezelfde middelen delen. Omdat groeperen onderweg beide verbindingen tegelijk nodig heeft, zou dit de betrouwbaarheid op de Roam teveel beïnvloeden.
-
Wat werkt er niet? Stemassistenten (Sonos Voice Control/Alexa), stereoparen en USB-C line-in worden in deze "onderweg-modus" niet ondersteund.
-
Niet te dichtbij: Bij draadloze signalen bestaat er ook "te dichtbij"—houd je telefoon op minstens 15 cm afstand van de coördinator om storing te voorkomen.
-
Automatisch herstel: Stereoparen van de Move 2 of Sonos Play worden automatisch gesplitst wanneer je je netwerk verlaat, en worden weer automatisch gekoppeld zodra je weer thuis bent.
Nog één ding dat ik voor de lol heb getest: je kunt meerdere groepscoördinatoren hebben met hun eigen groepsleden. Zolang ze bij hetzelfde huishouden horen, is het erg flexibel. Ik koppelde mijn telefoon aan een Move 2, en een laptop aan een andere Move 2. Daarna heb ik voor de grap een paar Plays heen en weer gegroepeerd met beide Moves.
Waarom zou je dit doen? Geen idee. Misschien om muziek te luisteren op de ene groep en te gamen op de andere groep voor de ultieme "glamping"-ervaring? Zeg het maar. Maar de optie is er. Deel je droomopstellingen in de comments!
Afsluiting
Een van de mooiste dingen aan Sonos is dat we toffe nieuwe functies blijven uitbrengen via gratis updates, lang nadat je een product hebt gekocht. Het systeem wordt simpelweg beter met de tijd.
Voor mij is dit groeperen zonder wifi het perfecte voorbeeld daarvan. Het was er nog niet toen de Move 2 uitkwam in 2023, maar nu wel.
Laat ons in de comments weten wat je ervan vindt!