Het is eindelijk zover! Een paar weken geleden stelden we onze nieuwste draagbare speaker aan je voor, en vandaag kan ik met veel plezier aankondigen dat de Sonos Play officieel verkrijgbaar is op sonos.com en in de winkel bij jou in de buurt.
De Play is ontworpen als de meest veelzijdige bouwsteen in je Sonos-systeem—een echte speaker voor in huis die toevallig ook heel makkelijk met je mee op reis gaat. Laten we eens duiken in de productspecificaties, de technische details en alle vette nieuwe dingen die de Sonos Play kan doen.
De Basis
De Sonos Play beschikt over:
-
Stereogeluid
-
24 uur batterijduur
-
IP67-waterbestendigheid
-
Valbestendig
-
WiFi 6, Bluetooth 5.3
-
Inclusief oplaadstation
-
Handige en afneembare draaglus
-
Onderweg groeperen
De fysieke knoppen voor het afspelen gebruik je door de play/pauze-knop één keer in te drukken (om af te spelen of te pauzeren), twee keer (om naar het volgende nummer te gaan), of drie keer (om naar het vorige nummer te gaan).
Er zijn ook aparte volumeknoppen, een Voice Control-knop (voor Sonos Voice Control en Alexa), een schakelaar om de microfoon aan of uit te zetten (dit heeft ook invloed op Automatic Trueplay), een Bluetooth-koppelknop en een aan/uit-knop. De speaker heeft een microfoon-led bovenop, een status-led aan de voorkant en een aan/uit-led aan de onderkant, samen met drie microfoons en een omgevingslichtsensor bovenop.
Audio
Laat ik meteen antwoord geven op de meest gestelde vraag: hoe verhoudt de Play zich tot de Move 2 en de Roam 2? De Play is eigenlijk het kindje van die twee, een soort 50/50 mix—qua formaat lijkt hij meer op de Roam 2, maar qua geluidsprofiel komt hij dichter bij de Move 2. Het is echt de "precies goede" Goldilocks-speaker. Eén ding hebben ze allemaal gemeen: Automatic Trueplay stemt elke speaker af op de unieke akoestiek van de omgeving waarin je ze gebruikt.
Waar de Roam maximale draagbaarheid en het kleinste ontwerp heeft, is er slechts ruimte voor één tweeter en één woofer, wat de mogelijkheden voor een nauwkeurige stereoweergave beperkt. Wat mij betreft wint de Roam het nipt op draagbaarheid, maar de Play slaat de Roam 2 volledig uit het veld als het gaat om geluidskwaliteit.
De Move 2 is groter en forser, wat hem meer 'low-end' geeft vergeleken met de Play, maar dat maakt hem ook minder handig om in een rugzak te stoppen of mee te nemen in je handbagage. Boven een bepaald volume neemt de Move 2 de leiding qua maximaal volume en algehele basweergave. Maar zeker op lagere volumes zul je het verschil tussen de twee misschien niet eens horen.
De Play heeft drie klasse-D digitale versterkers die één midwoofer en twee tweeters aansturen, wat zorgt voor een stereoscheiding zoals bij de Move 2. Maar in tegenstelling tot de Move 2 heeft hij ook twee passieve radiatoren voor een diepere bas.
En natuurlijk kun je via wifi eenvoudig twee Play-speakers aan elkaar koppelen voor een nog breder geluidsveld. Een kleine tip: voor de beste ruimtelijke scheiding moet je je stereo-paar Play-speakers niet te dicht bij elkaar zetten. You've gotta keep 'em separated.
Batterij en Opladen
Ik zal eerlijk met je zijn: de Sonos Play wordt geleverd met een heel vet oplaadstation, maar er zit geen voedingsadapter bij. Ik weet dat dit voor wat frustratie kan zorgen, en we hebben hier intern dan ook veel discussies over gehad. Waar het op neerkomt, is dat we ons oprecht inzetten om onze impact op het milieu te verkleinen. We zien dat USB-C-laders inmiddels overal aanwezig zijn bij onze klanten, en we weten dat een aanzienlijk deel van de laders in de doos uiteindelijk als e-waste zou eindigen.
Voor degenen die geïnteresseerd zijn in duurzaamheid, raad ik aan om onze duurzaamheidsbeloften te bekijken voor meer informatie. Check bijvoorbeeld ons werk aan de ontwikkeling van 's werelds eerste Sound Sanctuaries! 💙
Om de Sonos Play op te laden, raden we een USB-PD gecertificeerde 15V / 3A (45W) voedingsadapter aan. Met een 45W of hogere USB-PD adapter laadt de Play in ongeveer 1 uur op van 0-50%, en van 50-100% in ongeveer 2 uur (3 uur in totaal van 0-100%). De minimaal ondersteunde adapter is 9V / 2A (18W). Als de adapter zwakker is, zal het oplaadstation rood knipperen en laadt de speaker niet op.
Let op: voor meer info over de oplaadvereisten van Sonos, check dit artikel van u/LizFromSonos!
Een paar handige stroomtips:
-
Stroomverbruik: Wanneer hij volledig opgeladen op het station staat, is het verbruik in stand-by slechts ongeveer 1,6W. Wanneer hij van het station af is en volledig is uitgeschakeld (niet in de slaapstand), zou hij 1% of minder per dag moeten verliezen. In mijn eigen tests verloor hij minder dan 0,5% per dag in een gematigde omgeving.
-
Powerbank: Als de batterij van je telefoon leeg raakt terwijl je onderweg bent, kan de Play je apparaten opladen via de USB-C-poort met maximaal 5V / 1,5A (7,5W).
Draagbaarheid
De Sonos Play heeft een handige draaglus/draagriem die zowel afneembaar als vervangbaar is, en dat draagt echt bij aan de flexibiliteit van dit product. Ik heb hem zelf al overal opgehangen: aan een haakje buiten de douche, aan de hoek van een stoel in de achtertuin en aan de handgreep van een keukenkastje. Het tilt het geluid letterlijk naar een hoger niveau en maakt de speaker veel aanpasbaarder aan de omgeving.
De riem is echter niet onverwoestbaar; hij is getest om tot 4 keer het gewicht van de speaker zelf te dragen (de speaker weegt 2,03 kg). Pas op dat je de lus niet te hard uitrekt, eraan trekt of ermee zwaait (zoals ik deed voor testdoeleinden), dan zul je zien dat hij gebouwd is om lang mee te gaan.
Dankzij de IP67-classificatie kun je de Play tot 30 minuten lang onderdompelen in maximaal 1 meter water. Met andere woorden: je hoeft je geen zorgen te maken als je de Play per ongeluk in bad laat vallen of nat laat worden in de douche. Houd er wel rekening mee dat andere chemicaliën (zoals chloor in zwembaden of zout zeewater) onverwachte schade kunnen veroorzaken en vermeden moeten worden.
Netwerk & Connectiviteit
Tijdens mijn tests voor het groeperen buiten het wifi-bereik (daarover hieronder meer), heb ik ook de grenzen van Bluetooth 5.3 opgezocht. Voor degenen die zich de begindagen van Bluetooth nog herinneren: het bereik van tegenwoordig is echt verbazingwekkend.
Ik probeerde bijvoorbeeld mijn Play aan de ene kant van het huis te zetten, ging toen naar boven naar de andere kant van het huis en begon muziek af te spelen op mijn telefoon. Toen ik terugliep naar de speaker, speelde hij zonder problemen af—dus nam ik hem mee naar buiten. Pas toen ik bij het huis van de buren van mijn buren kwam (twee deuren verderop), hoorde ik de eerste haperingen. Mind blown! 🤯 Natuurlijk hangt dit volledig af van de omgeving en kan jouw ervaring anders zijn. Probeer het zelf uit en laat me in de comments weten hoe het ging.
De line-in functionaliteit is ook erg handig. Ik heb het getest met een iPod, een platenspeler en een telefoon, en ze kwamen er allemaal luid en duidelijk doorheen. Let op dat je de line-in instellingen (vooral het Line-In Level) misschien moet aanpassen voor het beste geluid zonder vervorming.
Nieuwe Functies
Een van mijn favoriete nieuwe functies is de mogelijkheid om tot vier Sonos Play en/of Move 2 speakers te groeperen terwijl je geen wifi hebt. Ik heb een aparte deep-dive geschreven over "onderweg groeperen", dus klik daarop voor alle sappige details. Maar ik kan je alvast zeggen: ik kijk ernaar uit om hiermee de grenzen te verleggen op nieuwe plekken. Sonos op een boot!
De andere functie die ik zie als de troefkaart, is dat de Sonos Play gebruikt kan worden als powerbank voor je telefoon of andere USB-C-apparaten. Dit is een van die functies die je waarschijnlijk niet vaak gebruikt, maar als je het echt nodig hebt (bijvoorbeeld midden in het bos met een lege telefoon), is het een redder in nood. Hij levert 5V tot 7,5W en voldoet aan de USB BC 1.2-standaard.
Afsluiting
De Sonos Play is vanaf vandaag wereldwijd verkrijgbaar in Matzwart en Matwit voor €349 EUR.
Ik weet dat dit een hoop informatie is, dus als je gedachten, vragen of feedback hebt, laat het me weten! Ik weet dat sommigen van jullie de Play al in handen hebben, en ik kan niet wachten om te horen wat jullie ervan vinden. Ik ben aanwezig in de comments om mee te praten!