Skip to main content

Hey Sonos, doe het licht aan 💡

Related products:Partner News
  • September 19, 2025
  • 2 reacties
  • 192 Bekeken

Hallo allemaal – het is zover! Vanaf vandaag kun je Sonos Voice Control gebruiken met je Hue-lampen en slimme stekkers. Praat gewoon tegen je Sonos-speakers met stembesturing om lampen aan of uit te doen, de helderheid aan te passen, kleuren te veranderen of een scène in te stellen. De integratie wordt ondersteund in het Engels (en-US) en Frans (fr-FR).

Uit mijn eigen tests zijn er een paar dingen die handig zijn om te weten. Ten eerste: je start dit proces in de Hue-app, niet in de Sonos-app. Net zo belangrijk: zorg ervoor dat je eerst beide apps hebt. Als je op de knop 'Sonos Voice Control' in de Hue-app klikt, wordt de Sonos-app niet geopend, tenzij deze al op je apparaat is gedownload. Beide apps moeten ook up-to-date zijn om verder te kunnen, en beide systemen hebben ook up-to-date firmware nodig. Als je meerdere Sonos- of Hue-accounts gebruikt (zoals ik af en toe doe), zorg er dan voor dat je eerst in beide apps met het juiste account inlogt.

Installatieproces

Open na het updaten de Hue-app, ga naar Instellingen > Smart home, klik op het plusteken (+) in de rechterbovenhoek en selecteer vervolgens 'Sonos Voice Control'. Je wordt dan doorgestuurd naar de Sonos-app; volg de stappen om je Sonos-systeem te verbinden met het juiste Hue Home (voor het geval je er meer dan één hebt), en dan ben je klaar. Indien nodig kun je Sonos Voice Control ook weer ontkoppelen in hetzelfde 'Smart home'-gedeelte van de Hue-app, of via de Hue-website hier.

Beschikbare commando's

Alle basiscommando's die je zou verwachten zijn beschikbaar, begin gewoon met “Hey Sonos” - “turn on the lights in the kitchen,” “set the living room lights to 80%,” “turn the porch lights to blue.”, enz. Je kunt ook Hue-scènes activeren ("turn on my movie scene"), en als je slimme stekkers van Hue gebruikt, kun je die ook met een spraakcommando aan- of uitzetten.

Als de naam van de kamer in de Hue-app overeenkomt met de naam van de kamer in de Sonos-app, kun je gewoon "turn on the lights" zeggen zonder de naam van de kamer te noemen. Handig! Anders gaan met "turn on the lights" alle lichten aan, dus zorg ervoor dat je de naam van de kamer noemt wanneer dat nodig is.

Een ding om rekening mee te houden: het uitschakelen van Hue-scènes via Sonos Voice Control is op dit moment niet mogelijk. Ook als je meerdere apparaten met dezelfde kamernaam hebt (zoals een slimme lamp, een slimme stekker en een Sonos-speaker) en je tegen Sonos "turn on the kitchen" zegt, krijgen de lampen voorrang. Op die manier begint niet ook de muziek te spelen en gaat je slimme stekker niet ook aan.

Hoe het werkt

Wat best gaaf is: als je deze integratie eenmaal hebt geconfigureerd (met een actieve internetverbinding), blijft Sonos Voice Control ook offline werken. Weer een pluspunt! 👏 En voor de tech-nerds onder ons die hierin geïnteresseerd zijn: dit alles gebeurt via een SSL-versleutelde verbinding tussen je Sonos-producten en de Hue Bridge, voordat het via het Zigbee-protocol wordt doorgestuurd naar de lampen en slimme stekkers.

Houd er dus rekening mee dat Sonos en Hue rechtstreeks via het lokale netwerk (LAN) moeten kunnen communiceren; je kunt bijvoorbeeld geen Hue-lamp in je vakantiehuis op afstand bedienen vanaf het Sonos-systeem in je eigen huis.

Andere details

Nog iets om rekening mee te houden: het kan tot 24 uur duren voordat gewijzigde kamernamen tussen de services zijn gesynchroniseerd. Spraakopdrachten werken bijvoorbeeld mogelijk niet direct zoals verwacht nadat je een kamernaam in de Hue-app hebt gewijzigd van "Woonkamer" naar "Huiskamer". Het kan aanzienlijk sneller zijn... uren, of misschien zelfs minuten... maar geef het tot 24 uur de tijd en probeer het dan opnieuw.

Meerdere verzoeken in één commando ("turn the lights off in the kitchen and dim the lights in the living room") wordt niet ondersteund, en het plannen van tijdschema's moet nog steeds in de Hue-app gebeuren ("turn the lights on at 6 am" werkt niet zoals bedoeld).

Sonos Voice Control werkt met zowel de Hue Bridge (v2) als de Hue Bridge Pro, dus degenen onder ons die Hue al een tijdje gebruiken, kunnen hun bestaande installatie blijven gebruiken. Ik heb de Hue Bridge Pro nog niet uitgeprobeerd, maar op basis van wat ik tot nu toe heb gezien, denk ik dat ik er een ga halen om te proberen.

Bronnen en afsluiting

Dit zou allemaal vrij eenvoudig moeten zijn, maar ik ben er om te helpen als je vragen of feedback hebt. Persoonlijk gebruik ik deze functie dagelijks, en ik hoop dat jullie er ook van genieten. Speciale dank aan onze partners bij Hue voor deze geweldige samenwerking!

We waarderen de kans om hier te zijn en vinden het leuk om rechtstreeks van jullie allemaal te horen.

2 Reacties

106rallye
  • September 19, 2025

Leuke functie! Een goed begin. Wellicht uit te breiden met Somfy/Tahoma of zelfs met Homey, dat meteen met veel meer devices linkt. En dan, als echte vervanger van Google Assistent, in het Nederlands?

Forum|alt.badge.img+2
  • Enthusiast
  • September 22, 2025

Hé ​@106rallye , dankjewel! De vraag voor een Nederlandstalige voice assistent, in navolging van deze update, is doorgegeven intern, dus ik duim alvast even met je mee. Ik zou het zelf namelijk ook wel handig vinden. 😄