Deze post gaat over een super gave nieuwe feature die eraan komt voor Ace Ultra in Early Access zodra hij op 29 september uitkomt: headphone linking.
Met headphone linking kun je Sonos-audio afspelen op je Ace Ultra: start de weergave direct vanuit de Sonos App, of - als er al iets speelt op een speaker - trek het naar je koptelefoon met een druk-en-houd. Geen gedoe met opzoeken en opnieuw starten.
Vereisten
- Ace Ultra ingesteld in de Sonos App en verbonden met een iOS- of Android-toestel
- Minstens één ondersteund product:
- Amp*
- Arc
- Arc SL
- Arc Ultra
- Beam (Gen 1)
- Beam (Gen 2)
- Beam Ultra
- Era 100*
- Era 100 SL*
- Era 100 Pro*
- Era 300*
- Five*
- Play*
- Ray
- Roam
- Roam SL
- Roam 2
- Move
- Move 2*
*Niet in gebruik als rear-surround in een home-theateropstelling
Instellen
Zodra je Ace Ultra is ingesteld, ga naar Instellingen, selecteer Koptelefoons, tik op "Koppel aan je systeem" en volg de instructies. Supersimpel, en meteen wordt ook TV Audio Swap ingesteld als er een geschikt home-theaterproduct wordt gedetecteerd.
Audio wisselen
Dit is het gave gedeelte. Ga in de Sonos App naar de ruimte waar muziek speelt en gebruik de output-selector om de audio naar je Ace Ultra te trekken. Speelt er nergens iets en wil je gewoon direct naar je koptelefoon afspelen? Simpel: ga naar het Systeem-tabblad in de Sonos App, selecteer je Ace Ultra, en zoek en speel content zoals je normaal doet.
Je kunt de wissel ook doen zonder de Sonos App te openen: zodra er muziek speelt op een van je Sonos-producten, houd je gewoon de Content Key op de rechter oorkap ingedrukt tot je de wisseltoon hoort, en dan laat je los - de audio van het dichtstbijzijnde compatibele product wordt dan naar je Ace Ultra getrokken. Diezelfde druk-en-houd stuurt de audio ook weer terug naar het dichtstbijzijnde product wanneer je daar klaar voor bent - en dat hoeft niet hetzelfde product te zijn waar je de audio oorspronkelijk vanaf haalde. Let op: je moet vrij dichtbij zijn - op ongeveer een armlengte - van de speaker om de audio terug te kunnen sturen. Dit is met opzet zo ontworpen om te voorkomen dat audio per ongeluk hardop gaat afspelen en bijvoorbeeld een slapende baby wakker maakt.
Content-opties
Headphone linking werkt met content van muziekdiensten die is gestart in de Sonos App of via Sonos Voice Control, met line-in, en met je lokale muziekbibliotheek (en TV Audio Swap voegt daar ook home-theatercontent aan toe). Speel je iets af naar een speaker via Bluetooth, AirPlay of de directe bediening van een muziekdienst, dan kun je headphone linking niet gebruiken om die muziek naar je Ace Ultra te trekken.
Om te onthouden
- De hardware en software die dit mogelijk maken - we noemen het Headphone Engine 2 - zijn helemaal nieuw en exclusief voor Ace Ultra.
- Headphone linking werkt via WiFi, dus dit werkt niet onderweg, en zwakke WiFi-dekking in delen van je huis kan de weergave verstoren.
- Het instellen gebruikt een BLE-verbinding met de koptelefoon, die maar één verbinding tegelijk ondersteunt. Je kunt dus niet actief luisteren op meer dan één Ace Ultra tegelijk (wel kun je meerdere koptelefoons koppelen aan een systeem).
- Headphone link-sessies gebruiken een hoogwaardige, gecomprimeerde stereo-audiostream. Dit betekent dat lossless- of Spatial Audio-kwaliteit momenteel niet wordt ondersteund via headphone linking.
- Headphone linking werkt met content die is gestart via Sonos Voice Control, maar niet via Alexa of Google Assistant.
- Op dit moment kan MCP geen weergave op de Ace Ultra zien of starten.
- Audio speelt altijd op maar één plek tegelijk; linking verplaatst het, het verdubbelt of groepeert het niet. Als je linkt vanaf een speaker die in een groep speelt, wordt de groep ontbonden en stopt de weergave.
- iOS Live Activity toont niets tijdens een link-sessie.
Cameron MacLeod, die bij ons de audiosystemen voor Wearables/Koptelefoons leidt, legde uit hoe hij denkt over een aantal van deze afwegingen:
"Dit is nog maar het begin voor headphone linking. Onze prioriteit voor deze Early Access-release was het goed neerzetten van de fundamenten: schone, betrouwbare, hoogwaardige audiostreaming met Ace Ultra als onderdeel van het systeem. We hebben hiervoor een speciale WiFi-verbinding gebouwd en die uitgebreid laten testen door luisteraars, om er zeker van te zijn dat het voldoet aan de standaard die mensen van Sonos verwachten. Ik ben trots op wat we tot nu toe bereikt hebben op het gebied van geluidservaring, en ik heb er zin in om te zien waar we dit naartoe brengen."
Mijn ervaring
Ik heb het geluk dat ik door mijn werk hier nieuwe producten en features mag testen voordat ze breed beschikbaar zijn, en headphone swapping met Ace Ultra was daar geen uitzondering op. Jen McDevitt, een van de Principal Product Managers achter Ace Ultra, verwoordde het heel goed:
"Ik denk dat we, meer dan ooit, allemaal leven in levendige, drukke huizen, vol andere mensen met andere schema's en voorkeuren. Headphone linking laat ons allemaal de muziek door laten gaan zonder iemand te storen die misschien rust nodig heeft om te focussen, of gewoon genoeg heeft van mijn favoriete nummers."
Mijn favoriete use-case tot nu toe: platen luisteren van mijn platenspeler, die via Line-In is aangesloten op een Five, draadloos via de koptelefoon (die trouwens echt, echt goed klinkt). Ik hou 's ochtends wel van melancholische (lees: droevige) muziek bij mijn koffie om de dag te beginnen, maar ik heb geleerd dat dat mijn vrouw soms een beetje neerzet. Headphone linking is daar bijna perfect voor: ik drink mijn koffie en luister naar Elliott Smith of Nick Drake, terwijl zij iets vrolijkers laat spelen op de speakers. Zodra zij naar haar werk is, is het maar één druk-en-houd om de audio van de platenspeler weer terug te sturen naar de speakers.

Zodra je je Ace Ultra in handen hebt, raad ik je echt aan om wat tijd te steken in deze feature. Ik denk dat je hem behoorlijk naadloos zult vinden, en hij verbindt je koptelefoonervaring thuis met de rest van je Sonos-systeem op een manier die typisch Sonos is.
Vergeet niet: dit is Early Access. We werken nog aan het verder afronden van de feature, het opvullen van gaten in de ervaring, en ervoor zorgen dat het werkt zoals het zou moeten - en zoals jullie het willen. Laat gerust vragen en feedback achter hier, ik geef het door aan het team. Happy swapping!