Ik deel je mening met betrekking tot wat niet acceptabel is in de "oplossing" die Sonos biedt, maar dat was niet mijn punt. Het punt was dat als je wilt, het kan blijven werken zoals nu. Dat je dan te maken krijgt met niet te verkroppen beperkingen liet ik even terzijde…
Overigens postte ik in de "Brexit" thread op het internationale forum al dat hoewel het softwarelevel gelijk is, de apparaten nu ook al een device-specific image bevatten. De software is dus niet bit-voor-bit identiek en ik kan me niet voorstellen dat de hardware zonder microfoon wel alle software aan boord heeft die daarvoor nodig is, ik betwijfel of dat op de 32 MB van een ZP100 kan. Vanuit die modulaire gedachte zou je ook moeten doen wat jij hierboven aangeeft, al denk ik dat er in de praktijk een hoop haken en ogen aan zitten, die Sonos nu probeert te ontwijken.
Dit lijkt me nu bij uitstek een vraag die je beter telefonisch aan Sonos zelf kunt stellen. Overigens heeft Sonos hier wel gemeld dat men actief oude voorraad heeft teruggehaald uit winkels. Zo uit mijn hoofd zijn de begincijfers van het serienummer mijn Connect (uit januari 2019) hetzelfde. Die niet niet als legacy aangemerkt.
Ik dacht hier ergens gelezen te hebben dat als ik het serienummer hier zou melden, Sonos mij kon zeggen of het een legacy of non legacy betrof?
Klopt. Je kunt altijd bellen met Sonos.
Dit lijkt me nu bij uitstek een vraag die je beter telefonisch aan Sonos zelf kunt stellen. Overigens heeft Sonos hier wel gemeld dat men actief oude voorraad heeft teruggehaald uit winkels. Zo uit mijn hoofd zijn de begincijfers van het serienummer mijn Connect (uit januari 2019) hetzelfde. Die niet niet als legacy aangemerkt.
Ik dacht hier ergens gelezen te hebben dat als ik het serienummer hier zou melden, Sonos mij kon zeggen of het een legacy of non legacy betrof?
In het volgende topic, beschreef ik deze reactie.
Hierin beschrijf ik hoe een dealer verantwoordelijk is voor zijn voorraad, en hoe je naar dit punt van aankoop terug zult moeten als je Legacy verkocht hebt gekregen.
Dat wij kunnen nagaan a.d.h. van het serienummer of je een modern of legacy product hebt aangeschaft.
Dit bevestigen van serienummers zullen we niet op het openbaar te lezen forum bespreken, de vraag hierin is ons te bellen of een email te sturen naar support@sonos.com.
Naast dat we deze bevestiging kunnen leveren, kan men ook zelf nagaan welk product ze hebben, maar hiervoor moet je het systeem wel eerst installeren en werkzaam hebben wil het op de website onder je profiel verschijnen.
@nozel Al eens op “Sonos Flex” gegoogled?
Zeker en dat kan beter. Het is niet zo flex helaas. Ik heb ook wel wat vraagtekens bij de intentie. Ik hoef niet de laatste hardware, ik wil muziek kunnen luisteren. En ik wil dat er zorgvuldig met onze planeet wordt omgegaan.
Dit daagt Sonos niet uit natuurlijk.
Zie ook: https://fd.nl/fd-persoonlijk/1220201/thomas-rau-het-hele-systeem-moet-anders
Hoe kan het dat een bedrijf veel jaren hetzelfde product verkoopt en niet tussentijds deze technisch / actueel houdt met de laatste onderdelen? En dat voor een product wat juist technisch zich moet onderscheiden. Inzicht dat bijvoorbeeld geheugen capaciteit een probleem gaat worden. Dat is al veel langer bekend en dat zijn ook zeker de kosten niet om deze bijvoorbeeld jaarlijks te vernieuwen. En dan toch blijven verkopen tegen dezelfde prijs?
je koopt dus nu legacy producten bij Sonos die maar een aantal jaren worden ondersteund. Bizar idee!
Je koopt geen legacy producten; producten worden legacy. Dat heb je met computers, telefoons en dus ook met connected devices. Mijn Chromecast uit 2016 is legacy, mijn iPhone 6 heeft net een “echt-de-laatste” update gekregen. Vervelend, maar waar.
Sonos update zijn producten wel. Mijn Connect (uit 2019) is een andere dan één uit 2015. De Play:5 gen1 is een andere speaker dan de Play:5 gen2.
Ik vind de vergelijking met een Iphone of Chromecast niet opgaan; die maken immers geen deel uit van een ecosysteem. Het zijn juist de gevolgen voor het ecosysteem (geen updates of split systems) die het voor de gemiddelde Sonosgebruiker moeilijk te verteren maakt.
Algemeen is het onvermijdelijk dat dit gebeurt maar de consequenties zijn een stuk ingrijpender door het ecosysteem met moderne apparaten. Mijn Synology NAS uit 2009 krijgt al jaren geen updates meer krijgt en dat interesseert me geen bal, het ding draait als een zonnetje en doet nog steeds wat ie moet doen. Bij Sonos staan we zometeen voor een duivelse keuze uit 2 slechte scenario`s, of geen updates meer op je gehele systeem of een 2 of meer-deling van datzelfde systeem.
Ik vind de vergelijking met een Iphone of Chromecast niet opgaan; die maken immers geen deel uit van een ecosysteem. Het zijn juist de gevolgen voor het ecosysteem (geen updates of split systems) die het voor de gemiddelde Sonosgebruiker moeilijk te verteren maakt.
Algemeen is het onvermijdelijk dat dit gebeurt maar de consequenties zijn een stuk ingrijpender door het ecosysteem met moderne apparaten. Mijn Synology NAS uit 2009 krijgt al jaren geen updates meer krijgt en dat interesseert me geen bal, het ding draait als een zonnetje en doet nog steeds wat ie moet doen. Bij Sonos staan we zometeen voor een duivelse keuze uit 2 slechte scenario`s, of geen updates meer op je gehele systeem of een 2 of meer-deling van datzelfde systeem.
Hoe weet jij dat nou?
Inmiddels heeft SONOS al zijn excuses aangeboden hoor. Bovendien mijn “gehele systeem” bestaat nu al uit oude en nieuwe Sonos producten die perfect blijven draaien met elkaar.
Heb al even een noodscenario getest. Heb de oude app van een jaar geleden van stal gehaald en zie….het werkt.
Het verschil van die updates zitten niet zo zeer in de functie van het geluid maar meer in het bedienen van de gadgets.
Zolang je maar wifi hebt is er dus niets aan de hand. Tegen de tijd dat de boxen aan het vergaan zijn bestaat “Wifi” misschien niet eens meer.
Gezien de kooplust/drang van de consument is er voor een hoop fans weer een reden om toch maar die nieuwste soundbar/connect/beam te halen.
Zo doet Apple het ook, en ja dat mag je met elkaar vergelijken. Iedere Apple fanboy/gir wil niet dood aangetroffen worden met een oude iPhone, want anders hoor je er niet bij toch?
“Y2K”-paniek om niks i.m.h.o.
Hoe weet jij dat nou?
Omdat Sonos dat schrijft:
You will also be able to separate your legacy products from your modern products, so that the modern products can still receive updates and new features, and legacy products can still be used separately. We’ll have more information on how to do this in May when you can take that action.
Weerzinwekkend besluit. 30% is een lachertje. 80% zou redelijk zijn. Ik heb een van de eerste Sonos gekocht. Geholpen het bedrijf marktaandeel te krijgen in NL. En dit is wat je krijgt? Ik wist dat Apple dit soort praktijken erop na hield. Kennelijk is dit de norm in Californië.
Ik ontdek dat mijn Sonos Play 5 nu al gebreken krijgt. De wifi ondersteuning werkt niet meer; connectie wordt geweigerd met juiste credentials. Dus als dat een voorteken is voor ondersteuning na 1 mei, zullen velen gedupeerd worden.
Ik ga mijn heil zoeken bij de concurrent; een Volumio op een HifiBerry. GRATIS software.
Dat wordt kennen ze in Californië niet, maar betekent 100% ondersteuning, lifetime.
Heb je de meest recente stand van zaken gelezen? Zie https://support.sonos.com/s/article/4786?language=nl_NL Van de hele wijziging zul jij geen last hebben als je een Play 5 Gen 2 hebt. En als je een Gen 1 hebt ook pas op termijn. Volgens https://nl.community.sonos.com/members/sander-de-greef-7929525 is dat je enige speaker.
Voor je Play 5 zou ik eens bellen met Sonos. Mogelijk is je netwerk niet goed ingesteld (2,4Ghz b/g, niet n only).
Dank voor de reactie. Nieuwe features interesseren me niet zozeer. Bluetooth is een groot gemis maar zal hardwarematige wel niet kunnen. Je android telefoon streamen naar de play 5 is zover ik weet ook niet mogelijk. Jammer, al staat mijn bibliotheek gelukkig op de nas.
Zolang de play 5 maar bedienbaar blijft vanaf Android, ben ik tevreden. Hoe lang Sonos dat waar maakt na 1 juni? Ik hou marktplaats al in de gaten.
Sorry, maar de meeste dingen je post zijnongefundeerd. Juist vanaf een Android telefoon kun je wel muziek naar de Sonos sturen. Juist Apple kan dit alleen naar de nieuwere devices. Wel waar is dat bluetooth nooit een mogelijkheid zal zijn op bestaande devices - inderdaad hardwarematig. Maar dat is ook nooit beloofd door Sonos.
Er is geen enkele reden voor Sonos om te stoppen met Android - je vervreemdt dan de helft van je user base en wordt nog meer afhankelijk van Apple. Dat zou volkomen onlogisch zijn.
Kortom: als je een Play 5 Gen 2 hebt is er geen enkele reden om niet over te stappen naar de nieuwe software.
Ik heb juist de Play 5 Gen 1. Ik heb geen Chrome cast optie gevonden om muziek te sturen naar Sonos, maar mogelijk kan dat inmiddels. De nieuwe software zal voor mij niet werken. Ik ben afhankelijk hoe lang de legacy apparatuur nog te bedienen is. En daar zit 'm de crux, want zonder ondersteunde software kun je het apparaat niet eens aan zetten, niets luisteren. Met een ‘obsolete’ oude IPhone/Samsung kun je ook geen nieuwe apps draaien, maar wel de reeds geïnstalleerde. Je bent dus volledig afhankelijk hoe lang je betaalde apparaat mag blijven gebruiken. Dat vind ik na het lezen van de berichten zorgelijk. De Sonos is nu jaar of 5 oud denk ik, daar mag nog best 5 jaar bij.
En geen andere Sonos devices? Dan blijf je lekker op op versie 1 van de software. Mogelijk wordt dan misschien op termijn je ervaring minder, maar waarschijnlijk vooral bij zaken waar Sonos geen invloed op heeft (zoals mogelijk diensten als Spotify). Als je alleen muziek van je eigen database luistert, zal jij de laatste zijn voor wie iets verandert. De legacy apparatuur krijgt nog gewoon zijn veiligheidsupdates. Voor de afhankelijkheid van Sonos heb je gekozen toen je een Sonos kocht, maar ik zou zeggen: iets meer vertrouwen.
Het weergeven van muziek die op een Android telefoon staat gaat niet via Chromecast. Zie hier voor meer info: https://support.sonos.com/s/article/3198?language=nl_NL
De consequenties van volledige afhankelijkheid zijn bij de aanschaf echter niet zo duidelijk. Die worden ook niet gepromoot of wordt je door verkopers duidelijk op gewezen. De bediening werkt alleen met uptodate telefoon en firmware. Vrij regelmatig, zeker jaarlijks, moest ik telefoon en systeem updaten.
Compatibiliteit van software is niet vanzelfsprekend daar moet de leverancier in investeren, ook voor zijn oudste klanten. Dat zijn kosten die aandeelhouders liever niet zien. Dus vandaar mijn zorgen of mijn play 5 bij de recycling eindigt, of radio blijft spelen. Meer hoeft niet.
Wat is het probleem om regelmatig je telefoon en systeem van een update te voorzien? Wanneer je dit niet zou doen dan gaat er wel meer niet werken of is je telefoon niet meer echt veilig te gebruiken.
Ook willen we met zijn alle dat de Sonos ervaring (ook van bestaande apparatuur) steeds beter wordt. Ook dit zal niet kunnen zonder updates.
Wanneer je je een beetje verdiept in hetgeen je aanschaft dan is er ook vrij makkelijk te vinden met welke Android of iOS versie Sonos samenwerkt. Hieruit valt ook makkelijk te concluderen dat eea sterk afhankelijk is van softwareversies en up to date zijn.
Het probleem is dat je zonder updates de bediening volledig vervalt. Vergelijk dat met een PC/telefoon, als je die niet bijwerkt kun je het blijven gebruiken, maar met minder functies. Veroudering betekent niet direct een onbruikbaar apparaat. De Sonos app dwingt echter af dat je moet bijwerken. Doe je dat niet, heb geen bruikbaar apparaat. Dat vind ik een groot nadeel van het ontwerp.
Er kunnen situaties ontstaan waarbij bijwerken niet meer kan, doordat Android achterloopt of omdat de Play5 Gen 1 dan niet meer ‘bij te werken’ is.
Mijn 1e Sonos ging ‘defect’ na 25 maanden, was niet meer bij te werken als brandde alle lampjes. Geen garantie meer door 1 maand, maar ik kreeg een ‘uniek’ aanbod om refurbished apparaat terug te kopen voor 50% van de prijs. Je staat dan met je rug tegen de muur; vele honderden euros je verlies nemen of opnieuw honderden investeren. Destijds gekozen een refurbished te kopen maar dat ga ik nu niet doen zolang de korting 30% is. Ik heb al 150% betaald.
Maar voorlopig kun je gewoon updaten en blijft je device veilig. Dat heeft Sonos beloofd. Mogelijk wordt op termijn je ervaring minder.
Dat Sonos op een gegeven moment voor je telefoon geen nieuwe software maakt is nu ook al zo, dus dat verandert niet. Je Sonos is vijf jaar oud, hij gaat nog een poos mee. Sonos houdt hem veilig.Waarom dan zo negatief?
Hallo,
Ik heb een vraag over het gebruik van mijn Sonos producten.
Heb een playbar, sub en 2 play 5’s in de woonkamer.
Ik luister graag stereo met de play 5’s met een platenspeler.
Maar zou deze speakers ook graag als surround willen inzetten.
Komt er een mogelijkheid van Sonos om dit snel in te stellen? Dus niet loskoppelen en weer opnieuw koppelen. Maar met 1 druk op de knop en dat je dan verschillende setups kunt maken?
Dit zou toch technisch mogelijk moeten zijn?
Mvg Maurice
Niemand weet nog wat de mogelijkheden van de S2 software zullen zijn. Jouw vraag komt meer voor, net als bijvoorbeeld de vraag om de mogelijkheid op te nemen om een Sub eenvoudig naar een andere "kamer” te zetten. Overigens is wat jij wilt minder eenvoudig dan het lijkt: surround speakers zijn geconfigureerd als slaven van de soundbar, verbonden met een eigen 5Ghz-verbinding. Dit “met 1 druk op de knop” omzetten is daarmee een grote ingreep in de set up van het systeem.
Sonos lijkt bovendien ook voorzichtig met het toevoegen van extra opties - die brengen complexiteit en een deel van de Sonos-klanten heeft nu al moeite om het systeem te doorgronden. Een extra knop om de set up te wijzigen is een extra knop die fout bediend kan worden.
Bij ons viel vandaag het hele systeem uit (bridge, playbar, connect en connect amp) uit. Na enig experimenteren doen drie apparaten het weer. De playbar onder de televisie wordt helemaal niet meer herkend. Sonos belooft dat de S1 producten naar behoren zullen blijven werken. Ik denk dat de vloedgolf aan negatieve reacties op deze uitfasering van producten een extra stimulans is om hier inderdaad voor te zorgen.
In de formuleringen van het bedrijf zit al ingebakken dat er problemen zullen gaan ontstaan met de ‘oude’ producten. Het zou het bedrijf sieren als dit vervangen wordt door een inspanningsverplichting om alles wel te laten functioneren.
Wat doet je denken dat dit ook maar iets met S1 te maken heeft?
Mijn apparaten werken ineens niet meer. Op dit moment functioneert de playbar nog niet. Wordt niet gevonden door het systeem.
waar kan het aan liggen dat plotseling alle apparaten tijdelijk niet meer functioneren en dat nu de playbar nog niet functioneert?