Skip to main content

Eerder deze week hebben we aangekondigd dat sommige van onze oudste Sonos producten vanaf mei 2020 de status legacy krijgen. Ons doel is om onze producten minimaal vijf jaar nadat we gestopt zijn met het verkopen ervan regelmatig van updates te voorzien, we hebben een reputatie van nog veel langere ondersteuning. 

We willen graag in één topic enkele van de vragen beantwoorden die we regelmatig voorbij zien komen, zodat mensen eenvoudig de juiste informatie terug kunnen vinden.

Vanaf Mei zullen software updates en nieuwe features van Sonos alleen beschikbaar zijn voor systemen met moderne producten.

Na mei zullen systemen die legacy producten bevatten blijven werken als voorheen, maar ze zullen niet langer software-updates of nieuwe functies ontvangen.

Sonos zal zich inspannen om de bestaande ervaring te behouden en bugfixes uit te voeren, maar onze inspanningen zullen uiteindelijk worden beperkt door het gebrek aan geheugen en verwerkingskracht van deze legacy producten.

We verwachten geen onmiddellijke impact op je ervaring, maar de toegang tot services en de algehele functionaliteit zal uiteindelijk worden verstoord, vooral omdat partners hun eigen services en functies door ontwikkelen.

Klanten met zowel legacy als moderne producten hebben tijd om te beslissen welke optie het beste voor hen is. Je kunt je hele systeem in de legacy modus blijven gebruiken - in dit geval ontvangt het geen updates en nieuwe functies meer.

Je kunt ook je legacy producten van je moderne producten scheiden, zodat de moderne producten nog steeds updates en nieuwe functies kunnen ontvangen en legacy producten nog steeds afzonderlijk kunnen worden gebruikt. In mei zullen we hier meer informatie over beschikbaar maken zodra je dit kunt uitvoeren.

Een andere optie die beschikbaar is voor alle klanten met legacy producten, is het profiteren van het Trade Up-programma waarmee je legacy Sonos-producten kunt upgraden naar modernere producten met 30% korting. Trade Up is te allen tijde beschikbaar voor klanten als ze besluiten te upgraden.

We erkennen dat dit nieuw is voor Sonos-eigenaren, net als voor Sonos. We zijn toegewijd om je te helpen door verschillende opties aan te bieden, zodat je de beste beslissing voor jouw situatie kunt nemen.

Mocht je nog verdere vragen hebben, aarzel dan niet om ze te stellen.

Beetje offtopic misschien maar ik vraag me af wat dit gaat doen voor de Sonos 2e hands markt. Tot nu toe was Sonos (kijk regelmatig eens op markplaats) redelijk waardevast maar ik denk toch dat dit gaat instorten. Je zult maar net de hoofdprijs hebben betaald voor je Sonos Play 1 Blue Note Limited Edition (op Ebay tussen de 600 en 1200 euro).

Het maakt mij niet uit of een update voor 1 speaker niet gaat werken maar het is heel slecht dat als je die oude speaker in het systeem laat staan de andere nieuwere speakers ineens ook niet meer geüpdatet kunnen worden. Dan ook nog met korting nieuwe speakers kopen en dan de “ oude” goed werkende speaker afsluiten is wel heel slecht. Even los van het milieu verziekt Sonos zijn eigen markt. En ja ik ga zeker geen Sonos speakers meer kopen en zeer zeker Sonos niet aanprijzen. Dit is simpelweg diefstal anders is het niet…..

@Eddie the Eagle De Play:1 gaat er niet uit…...

@Eddie the Eagle De Play:1 gaat er niet uit…...

Dat weet ik, ik noemde die als voorbeeld voor de (instortende?) 2e hands markt omdat die veel aangeboden worden met de Blue Note als limited edition die alleen maar meer waard is geworden door de zeldzaamheid. Als je kijkt naar onderstaande chart, dan kun je van links naar rechts op 2 vingers uittellen hoe de legacy veroordeling er ongeveer uit zal gaan zien door de tijd.

Hopelijk maken ze vernietiging van mijn Connect die nu op nog 17 dagen staat ook nog ongedaan, want ben er wel ingetuind om een nieuwe Port gekocht te hebben voor weer een hoop geld terwijl het eigenlijk belachelijk is.

Maar helaas ben je als consument altijd de klos bij maakt niet uit van welk concern je dure apparatuur aanschaft. Heb net een dure versterker van 7 jaar oud van 2500.- weg kunnen gooien omdat de boeven van Pioneer hem niet meer kunnen herstellen.

Maar in dit geval had je een keuze en die heb je toch echt zelf genomen. Verwacht niet dat dat nog teruggedraaid wordt.

Het blijft allemaal gewoon werken zoals het is. 

Is dat zo?

Sonos gaat het systeem splitsen zodat de niet legacy apparaten kunnen updaten zoals bedoeld.

Maar in de volgende situatie gaat “alles blijft werken zoals het is” niet op.

2x connect amp first gen tbv luidsprekers in het plafond

2 x sonos subwoofer.

De subwoofer is hier dus ter aanvulling van het laag wat de luidsprekers in het plafond niet kunnen weergeven.

In dit geval moet de connect amp vervangen gaan worden omdat deze niet meer in hetzelfde netwerk zou gaan vallen als de subwoofer.

Ja, je kan er straks misschien voor kiezen om de subwoofer in hetzelfde netwerk te zetten en deze dan niet meer te voorzien van updates, maar dat wil je eigenlijk niet.

Buiten onder de overkapping worden overigens ook niet legacy speakers gebruikt, die met een feestje gewoon als 1 zone wordt gebruikt met de plafond / subwoofer combinatie.

Blijft alles gewoon werken zoals het was?

Deze haal ik van een ander (reddit) forum en lijkt authentiek van Sonos. Je kunt legacy en moderne producten alleen nog in een groep gebruiken als ze op dezelfde (bevroren) software versie zitten. Dat lijkt me levensgevaarlijk voor je moderne producten want mogelijk zijn die dan ooit nooit meer te updaten ivm een te grote stap tussen 2 versies. Alternatief is dan dat je een soort van gesegmenteerd systeem gaat krijgen waarbij je niet meer alles kunt groeperen. Ook hier weer meer vragen dan antwoorden…...

Het blijft dus werken zoals het nu is en niet zoals in de toekomst eventueel mogelijk zou kunnen worden. Ben je nu tevreden dan is er toch weinig aan de hand. Eventueel zouden bepaalde muziekdiensten later voor een probleem kunnen zorgen, waarbij er toch ook een belang voor deze diensten is om zo lang mogelijk te kunnen leveren.
Overigens geeft Sonos aan nog met info te komen hoe de splitsing precies gaat worden en wat de mogelijkheden zullen zijn.

Het blijft dus werken zoals het nu is 

Ik kan nu alle speakers groeperen….:wink:

Beste Erooij , 

de keus van mij was vrij om te doen, maar die van jou is net zo vrij en niks anders als voor de rest van alle gebruikers. Dus je kan wel overal je mening op geven die volgens jou de beste is , maar mensen zelf geven nu aan hoe ze zich voelen t.o.v. Sonos en de trade-up.

Want als je nu snel naar de btw dagen gaat dan scheelt het je nog maar 10 % en kan je wel je oudere ook duur gekochte spullen behouden.

En wat ik net was vergeten te vermelden. Ben wel al die jaren een tevreden klant van Sonos en ondersteuning van de afgelopen jaren.

Laten we eerst de berichten van mei maar eens afwachten. Het is nu allemaal gissen. Vooralsnog vind ik dit het enige echt lastige, Sonos denkt zijn klanten te informeren….. dat gaat fout, vervolgens komt er een update die iets lijkt te beloven maar is verder zo vaag dat je het eigenlijk nog niet weet. 
In mijn optiek is dit alleen echt vervelend voor mensen die willen uitbreiden en nu niet verder kunnen/durven. De rest moet gewoon even afwachten en wanneer het echt slecht nieuws is dan treffen wij elkaar hier wel weer om massaal ons af te reageren op een falend beleid.
Wat mij betreft zijn we nog niet zover. Het Legacy verhaal wil ik opzich nog wel accepteren.

Wat mij betreft een treurig en bizar slechte aankondiging. Gevoelsmatig bijna tegen crimineel aan (maar ach daar hebben we de wet voor nodig...).

Hoe kunt u ons/ mij verplichten een nieuwe uitgave van honderden euro's te doen om zogenaamd up to date te blijven!? (Voor het eerst dat ik t mee maak).

Een zichzelf respecterend bedrijf en een bedrijf dat zichzelf serieus neemt, komt echt niet met zo'n schijnoplossing. Wat als alle techbedrijven dit gaan zeggen 'tja software verloopt, enige optie nieuwe kopen (met een beetje korting, die vanzelfsprekend al ergens in de prijs is verrekend, want u schiet uzelf vast niet in de voet).

Nee, dit kan echt niet. Als u uzelf en daarboven uw klant serieus neemt, komt u met een ander voorstel. En communiceer dan (en in t vervolg graag altijd) dat de houdbaarheidsdatum van (een deel van) uw product en dienst slecht een paar jaar is.

Ik ben enthousiast over het systeem (Sonos 1 en Sonosbar), maar na de uitzending van Kassa krijg ik buikpijn. Jammer. 

Kort en krachtig : voor mij exit-SONOS . Teufel is een goed en socialer alternatief.

Als Sonos mij onderdeel zou maken van een circulair systeem, zou ik daar graag in participeren. Ik wil muziek luisteren. Verkoop me dat ipv een apparaat. Dan gaat Sonos ook meer zijn best doen om apparaten zo lang mogelijk mee te laten gaan en hoef ik me nergens zorgen om te maken.

@nozel Al eens op “Sonos Flex” gegoogled?

@Jhjager Bij smart TV’s en telefoons krijg je soms binnen twee jaar al geen updates meer. Mijn eerste generatie Chromecast krijgt geen updates meer. Ik zeg niet dat dit fijn is, maar het is niet heel vreemd…..

Veel devices van Sonos zijn meer dan 10 jaar geüpdated. Dat is best lang. Waarschijnlijk krijg je nog wel veiligheidsupdates maar geen nieuwe services meer. Bestaande services zullen wellicht vervallen bij grote updates.

Het (waarschijnlijk) niet kunnen groeperen van oud en nieuw is dan het probleem.

Hi,

Ik heb mijn sonos gedeactiveerd voor de aanpassing van het beleid van de 23ste. Met deze nieuwe condities is de deactivatie helemaal niet meer interessant. Hoe kan ik dit ongedaan maken?  

Als je morgen belt met Sonos kunnen zij je vertellen wat de opties zijn - ik zou niet teveel hopen….

Ik heb 4 sonos Connect:Amp’s. Dat kost me 489,3 x 4 = 1957,2 euro om het systeem operationeel te houden. Ik kots hier ook van maar wist wel waar ik aan begon. Ik had gekozen ‘to live on the edge of the technology’ en niet voor een gewone installatie zoals mijn 30 jaar oude Quad amplifier met bijhorende luidsprekers die het nog uitstekend doen.

Alleen al maar uit ecologische overwegingen zouden die hardwre upgradable moeten zijn. De voeding, amplifier enzo te moeten dumpen omdat de I/O en besturing niet meer actueel is, daar win je geen fans mee. Uiteindelijk gaat om eenvoudig kaartje. Dat Sonos hier geen upgrade voorstelt snap ik niet.

Refurbish your Sonos Connect:Amp for 200 €
Where do I sign up?

Als Sonos mij onderdeel zou maken van een circulair systeem, zou ik daar graag in participeren. Ik wil muziek luisteren. Verkoop me dat ipv een apparaat. Dan gaat Sonos ook meer zijn best doen om apparaten zo lang mogelijk mee te laten gaan en hoef ik me nergens zorgen om te maken.

Dat doen ze al. Je kan het oude spul gewoon inleveren.
Maar kijk ook eerst eens al die leuke Youtube vids van mensen die slimme dingetjes verzinnen.
De “hapklare brok”- mensen gaan direct weer zitten mauwen dat alles hel en verdoemenis is. Ongelooflijk. En die schreeuwende Amerikanen voorop. De beer en de huid, daar is een mooi gezegde van.
Het siert Sonos dat ze excuses hebben aangeboden maar m.i. ietsje te snel.
Andere fabrikanten hadden dit al eerder moeten doen….Apple wrijft in zijn handjes met dit gekissebis.
Als er 1 fabrikant is die excuses zou moeten aanbieden vanwege het gebruik van oude onderdelen en dan als nieuw verkopen dan is het wel Apple.(zie Youtube video's van iFixit en Louis Rossmann)

Er zijn veel reacties, en we begrijpen de frustraties.

Hopende dat iedereen ook de laatste mail van onze CEO onder ogen heeft gekregen, zo niet dan is deze terug te lezen op ons Blog.

Naast de vele reacties, zie ik mensen refereren aan nieuw aangekochte producten.

Heb eerder vandaag een reactie geplaatst in een ander topic over de nieuw aangekochte producten, welke ik ook graag onder de aandacht wil brengen.

Zie mijn reactie graag onder de volgende link.

Als je je hele systeem “legacy” houdt, blijft dat mogelijk.

Laten we hopen dat Sonos een mechanisme vindt waarbij je kan switchen van legacy naar split en terug (dus ook downgrade van moderne producten naar legacy mogelijk maken) en ook dat als je eenmaal besluit je legacy producten “af te stoten”, je dan zonder problemen van bijv. versie 10.6 naar 14.0 kunt updaten.

Ik heb deze maand nog,ook een nieuwe connect gekocht bij bol. Hoe kan ik zien, zonder hem uit de verpakking te halen of dit een legacy product is of een recente van na 2015 uitgebracht? Mocht het een legacy product zijn, dan begrijp ik niet dat Sonos deze nog laat verkopen door handelaars. Ze horen al wat legacy is uit de handel te nemen opdat deze niet meer te koop kunnen aangeboden worden. Ik stel voor aan Sonos, mocht mijn connect aankoop legacy zijn dat ik geen 30% korting zal aanvaarden maar deze omruilen voor een Port, mits het bijbetalen van het verschil. Ik heb de connect gefotografeerd op de doos. Misschien kunnen jullie mij dan zeggen of hij nog updates krijgt?? Want de maand ervoor, december 2019, heb ik ook een playbar, een sub, 2x Play 5, 2x one’s en de sub gekocht. Mocht mijn connect legacy zijn en hierdoor al de rest ook niet meer updatebaar wordt, dan gaat heel de boel retour naar Sonos en eis ik mijn geld terug. Voor jullie zo iets van plan zijn, zorg er dan eerst voor dat niet gans mijn installatie legacy wordt…

hierbij een foto van de sticker op de connect doos:

Dit lijkt me nu bij uitstek een vraag die je beter telefonisch aan Sonos zelf kunt stellen. Overigens heeft Sonos hier wel gemeld dat men actief oude voorraad heeft teruggehaald uit winkels. Zo uit mijn hoofd zijn de begincijfers van het serienummer mijn Connect (uit januari 2019) hetzelfde. Die niet niet als legacy aangemerkt.

Als je je hele systeem “legacy” houdt, blijft dat mogelijk.

Laten we hopen dat Sonos een mechanisme vindt waarbij je kan switchen van legacy naar split en terug (dus ook downgrade van moderne producten naar legacy mogelijk maken) en ook dat als je eenmaal besluit je legacy producten “af te stoten”, je dan zonder problemen van bijv. versie 10.6 naar 14.0 kunt updaten.

Geheel systeem op legacy: het is IMHO onverkoopbaar om de moderne apparaten uit te sluiten voor software updates. Punt 1 omdat je dan niet meer krijgt waar je voor betaald hebt, een belangrijk deel van de prijs van Sonos is immers voor (de doorontwikkeling van) hun platform en software. Punt 2 omdat er een groot gevaar is voor een ‘point of no return’’  dus een te grote  update stap zoals jij al schrijft.

Split systems: hiermee help je de USP van Sonos in 1 klap om zeep, je multiroom single muzieksysteem is niet meer. In het internationale forum is hier trouwens een leuke vraag over gesteld; het houdt nl niet op bij een dual system…..als zometeen de Play 3 en Play 1 naar Legacy gaan, hebben die een andere software versie dan de nu aangekondigde Legacy apparaten. Hebben we dan een Triple system (enz.) ?

Update freeze voor legacy apparaten: in beginsel onvermijdelijk en een logische stap. Het lijkt er echter (wederom IMHO) op dat Sonos in de basis niet de juiste strategie heeft als het gaat om hun software architectuur. Wat je ziet is dat zelfs de meest oude apparaten, Play 5 Gen 1, de laatste updates moeten krijgen met alle toeters en bellen die 99% van de klanten niet eens gebruiken. De meeste klanten willen maar 1 ding en dat is multiroom muziek. Toch verplicht Sonos je om alle apparaten op 1 software versie te hebben en het liefst ook de laatste. Ik snap dat vanuit het punt van onderhoud en gemak voor Sonos maar dit is de prijs die ze nu betalen, de oude modellen kunnen het niet meer bijbenen. In haar software architectuur zou Sonos rekening kunnen houden met dit probleem door de verschillende features van hun systeem ook in verschillende software-lagen (Tiering) te onderhouden en hun software distributie daar op aan te passen naar gelang de prestaties van een apparaat. Bijvoorbeeld:

• Laag 1: de kernarchitectuur die er voor zorgt dat de verschillende apparaten geluid synchroniseren, SonosNet, etc
  • Laag 2: basis services zoals de Samba koppelingen
  • Laag 3: de add ins voor andere services, Spotify, Deezer etc
  • Laag 4: nieuwe technologie zoals stembediening en Airplay 2

Sonos biedt alleen een ‘one size fits all’ oplossing en daar gaat het fout. Een Legacy apparaat heeft alleen de eerste laag nodig om te kunnen meedraaien in een groep met de Moderne apparaten die het wel allemaal kunnen verwerken. Die 1e en 2e laag, daar verandert niets of nauwelijks nog iets aan; dat is dezelfde technologie als pak `m beet 10 jaar geleden. Je kunt ze dan niet meer ‘standalone’ gebruiken voor de services van laag 3 en 4 omdat die sneller ontwikkelen maar in elk geval behoudt je de USP van Sonos, een multiroom system. Dit dus simpelweg door de Legacy apparaten iets ‘dommer’ te maken/houden. In plaats daarvan propt Sonos alle software features in elk apparaat en heeft dus de meest oude Play 5 Gen 1 de software versie die stembediening en Airplay mogelijk moet maken. Sonos zal haar software architectuur en beleid in de basis moeten aanpakken om te overleven.