Hoi allemaal! 👋 De dag is eindelijk hier - vandaag is officieel de algemene release- en verzenddag van de Sonos Amp Multi.
Laat ik meteen eerlijk zijn: de Amp Multi is speciaal gebouwd voor professionele installaties, wat betekent dat hij niet direct aan eindgebruikers wordt verkocht. Ik weet dat dit misschien wat frustratie oplevert bij mijn mede-doe-het-zelvers die dit zelf in een rack willen bouwen, en we horen jullie. Maar voor degenen die hun eigen op maat gemaakte rack-ruimte willen bouwen, laten we in de productspecificaties, technische details duiken en kijken hoe het echt is om hem te gebruiken.
De Basis
Amp Multi functies:
- 8 versterkte uitgangen die 125W per kanaal leveren @ 8Ω (alle kanalen aangestuurd)
- 4 configureerbare zones per behuizing
- GaN- en PFFB-technologie
- Ontwerp zonder ventilator (fanless)
- 2U rack-monteerbaar met een speciale ruimtebesparende beugel
- WiFi 6 en Ethernet-connectiviteit
Audio & Tech
Als wetenschaps- en scheikunde-nerd vond ik de interne componenten het meest fascinerend. Amp Multi gebruikt Galliumnitride (GaN) technologie in zijn Klasse-D versterkers. GaN is een enorme stap vooruit ten opzichte van traditioneel silicium, levert een energie-efficiëntie van meer dan 95% en vermindert de warmteontwikkeling drastisch.
Vanwege deze efficiëntiesprong gebruikt de Amp Multi passieve convectiekoeling in plaats van ventilatoren, en verbruikt hij minder dan 5,5W in rust. De boven- en onderplaten hebben een ontwerp met een putjesstructuur om het oppervlak en de passieve koeling te maximaliseren.
Hij bevat ook post-filter feedback (PFFB) om vervorming te verminderen (0,005% THD) en schonere audio te leveren, met als doel een analoog-achtige prestatie met behoud van het lage gewicht van een digitaal ontwerp.
Omdat ik heb getest met verschillende speakers... wat Sonos Architectural speakers en een reeks passieve speakers van verschillende merken die ik door de jaren heen heb verzameld... heb ik echt geprobeerd om te luisteren naar tekenen van vervorming bij elke opstelling. Ik ben blij te kunnen zeggen dat ik tijdens die zoektocht met lege handen achterbleef.
Die van mij staat in de open ruimte, dus ik volg de 'off-rack' regels: horizontaal, waterpas, 4 inch (101 mm) speling aan alle kanten inclusief de bovenkant, en niets erbovenop. Dat laatste is geen suggestie; het blokkeren van het bovenste rooster is precies de manier waarop je hem zou roosteren.
De nieuwe CPU is ook het vermelden waard. Hij beschikt over een Quad Core 4xA55 1.9GHz processor, wat hem de denkkracht geeft die nodig is om veeleisende streaming over meerdere onafhankelijke zones betrouwbaar aan te kunnen. In de praktijk betekende dit dat ik gemakkelijk naar 4 verschillende stereostreams in elke zone kon luisteren, en de Amp Multi handelde het af als een baas.
Flexibiliteit & Installatie
Een van de meest praktische functies voor mijn setup is de flexibiliteit. Omdat de minimale impedantie daalt naar 2,67Ω bij gebruik van Sonos Architectural speakers, kun je tot wel drie van die speakers parallel op één uitgang aansluiten. Aangezien een enkel Sonos-systeem tot 32 Amp Multi's ondersteunt, schaalt dat op naar 768 Sonos Architectural speakers (of tot 512 passieve speakers van derden) als je met een gigantische implementatie bezig bent.
Dat is een krankzinnig aantal speakers voor één Sonos-systeem! Ik wou dat ik kon zeggen dat ik dit zelf heb getest... laat het ons weten in de reacties als je van plan bent het te proberen, ik zou het graag in actie zien.
In mijn eigen huis heb ik dit gebruikt om vier losse Sonos Amps samen te voegen tot één centraal geplaatste Amp Multi op mijn dressoir. Ik draai momenteel 4 "stereopaar"-zones in verschillende kamers in huis, en het vermindert de kabelspaghetti aanzienlijk.
Andere weetjes
Leuke weetjes ⬇️
- ProTune: Deze functie is niet voor amateurs - het geeft je handmatige controle over elke uitgang, inclusief een 10-bands parametrische EQ, gain trim (-15 tot +5 dB), high-pass filters (15-100Hz) en delay offsets (0 - 50ms) om audio uit te lijnen in grote open ruimtes. ProTune is cumulatief met de standaard Sonos App EQ.
- Virtuele Zones: Je kunt dynamisch elke uitgang toewijzen aan elke zone binnen de Sonos app. Twee uitgangen koppelen automatisch als stereo en kunnen achteraf worden omgezet naar mono.
- Sub Ondersteuning: Je kunt draadloos één Sonos Sub per zone koppelen, direct via de app. Let er wel op dat de zone alleen uitgangen van een enkele Amp Multi mag bevatten.
- Stapelen: Wanneer je ze in een rack monteert, kun je over het algemeen twee units op elkaar stapelen zonder dat je actieve koeling nodig hebt (hoewel we 1U actieve koeling per drie units aanraden als je ze maximaal belast).
- Ongebruikte Uitgangen: Je kunt ongebruikte uitgangen tijdelijk verbergen, zodat ze niet afleiden tijdens de installatie.
Beperkingen
Om deze post transparant te houden, zijn hier een paar praktische beperkingen die je moet kennen voordat je met dit apparaat aan de slag gaat:
- Geen Home Theater Apparaat: Er zijn geen HDMI-poorten (geen ARC of eARC). De Amp Multi is strikt ontworpen voor gedistribueerde audio. Hij kan niet dienen als primaire home theater speler, of als surround-speakers voor een ander product.
- Geen Touchbediening: Het voorpaneel is volledig vlak met alleen een statuslampje. Voor de installatie moet je op de Join-knop op de achterkant van het apparaat drukken.
- Aandachtspuntjes qua stof: Ik vermoed dat de meeste hiervan geïnstalleerd zullen worden in cleanroom-achtige omgevingen, samen met een hoop andere hightech apparatuur. Maar voor degenen die hem in een kleiner huis gebruiken (zoals ik), in commerciële gebouwen, of in een omgeving waar stof zich redelijk constant ophoopt: wees je ervan bewust dat je de Amp Multi regelmatig zult willen schoonmaken. Dat betekent alléén een zachte, droge doek - geen schoonmaakmiddelen of oplosmiddelen.
Afronding
De Sonos Amp Multi is een serieus stukje hardware. Het samenbrengen van GaN-technologie, hoge speakerdichtheid en parametrische tuning in een stil, 2U chassis is een aanzienlijke stap vooruit voor architecturale setups. Het feit dat ik mijn rommelige rack heb kunnen opruimen en vier Amps heb kunnen vervangen door één geconsolideerde eenheid, is een geweldige upgrade voor mijn ruimte geweest.
Laat ons in de reacties weten wat je ervan vindt! Ik blijf hangen om mee te doen aan de discussie, en alle vragen die ik nu niet kan beantwoorden, ga ik tot op de bodem uitzoeken en ik kom erop terug met de details. Heb jij genoeg zones in huis draaien om het samenvoegen in zoiets als dit te rechtvaardigen, of doen de standaard Amps precies wat ze moeten doen voor jouw huidige setup?
Groetjes!