Skip to main content

Sonos onthult volledig vernieuwde Sonos-app; diensten, content en bediening op één aanpasbaar startscherm

 

Sonos onthult vandaag een zeer uitgebreide app-vernieuwing. Luisteraars profiteren hiermee van een ongekende streamingervaring. Ze kunnen nu hun favoriete playlists, stations en albums vanaf ruim 100 streamingdiensten op één aanpasbaar startscherm organiseren.

 

Startscherm

Met één swipe omhoog biedt het startscherm toegang tot de bediening van het hele Sonos-systeem. Daardoor behoort van tabblad naar tabblad springen tot het verleden. Als pionier in geluidsbeleving - en met de focus op het creëren van een betere manier van luisteren - heeft Sonos de app bewust vernieuwd met een modern softwareplatform. Zo krijgen gebruikers een makkelijkere, snellere en betere ervaring die nieuwe innovaties beter ondersteunt.

 

De vernieuwde app ondersteunt alle bestaande S2-producten, en wereldwijd beschikbaar zijn via een software-update voor de S2-app en via een volledig nieuwe webapp.

 

100+ streamingdiensten, één startscherm

De vernieuwde Sonos-app zet een natuurlijke luisterbeleving op de eerste plaats. Zo krijgen favorieten alle aandacht die ze verdienen en zijn er meer mogelijkheden om de streamingbeleving naar je hand te zetten.

 

  • Sneller in de muziek (en uit de app): Tikken van tabblad naar tabblad is niet meer nodig: het nieuwe startscherm plaatst al je favoriete content en bedieningsfuncties bij elkaar op dezelfde plek. Vind snel wat je recent hebt afgespeeld, blader door bibliotheken en aanbevelingen van favoriete diensten, en vul je huis met de muziek en alle geluiden waar je van houdt.
  • Aanpassen en selecteren: Geniet van ongekende keuzemogelijkheden door je startscherm precies zo in te richten dat het weergeeft hoe jij luistert. Zet rijen van je favoriete content en diensten vast, verplaats, bewerk, of deel ze in zoals jij het hebben wilt.
  • Doorzoek elke streamingbibliotheek: Zoek in één keer een artiest, nummer, podcast of luisterboek in al je favoriete streamingdiensten via een gebruiksvriendelijke zoekbalk die altijd op je startscherm staat.
  • Verbeterde systeembediening: Waar je ook bent in de app, op ieder moment kun je omhoog swipen vanaf de onderkant van je startscherm om je hele systeem te bedienen, toegang te krijgen tot een visueel overzicht van wat er speelt op elk product, speakers snel groeperen en het perfecte volume kiezen. 

 

Via een splinternieuwe webapp - die toegankelijk is via elke moderne internetbrowser- kunnen luisteraars hun systeem net zo naadloos bedienen als met de mobiele app.

 

De Nieuwe Web App

 

De Web App zal net als de vernieuwde mobiele app beschikbaar zijn op 7 mei 2024.

 

Wilt u meer weten over de nieuwe Sonos App? Kijk dan in de Info Hub sectie van de community voor een volledig overzicht van de nieuwe gebruikersinterface.

 

Hier vindt u het volledige persbericht. 

 

"dan bellen met customer service en te horen krijgen dat de update er doorheen gedrukt is voor commerciële redenen en er voorlopig geen oplossing is"

Dan is de paniek wel groot bij Sonos als ze zoiets doen. Blijkbaar wordt de hete adem van WiiM en co hun te veel. Slecht management.


Antwoord via ceo@sonos.com : 

“….
For now, the workaround for some of these missing features (such as music library and alarms) is using the Desktop controller. This app was intentionally not removed so that some of the features can still be accessed, even after installing the new Mobile App and starting to use the Web App.
...”

 

Het kan toch niet de bedoeling zijn bij elke luisterbeurt de lap- of desktop erbij te moeten nemen ?  Ook al niet handig omwille van de extreem trage reactie tijd van die controller over wifi.  Daar zit ca. 1 minuut vertraging op. 


Vooralsnog vind ik deze nieuwe app geen vooruitgang, ik vind deze erg complex en moeilijk. Jammer van al dat Sonos werk🤭. Nu blijkt maar weer eens, vernieuwing is niet altijd een (beoogde) verbetering😡.  

Onze muziek staat op de Synology NAS 816.

Wij hebben voor de Sonos muziekbibliotheek als hiervoor pad //NAS-816/music.

Al jaren lang kiezen wij als wij muziek willen luisteren en geen specifiek album kiezen, dan voor ‘Nummers’ en gebruikten hiervoor de Shuffle mogelijkheid. 

Voor ons is dit wat wij willen.

Met deze nieuwe Sonos app, zien wij bij het mapje Muziekbibliotheek, ook het onderdeel Nummers staan. Maar……, als wij deze gebruiken, zien wij wel alle muzieknummers onder elkaar weergegeven, maar er is geen ‘Shuffle functie’ om deze nummers willekeurig af te kunnen laten spelen(?)

Als wij niet iets fout doen, dan is dit een groot gemis(!) Henk O.


Waardeloze update van de app. Geen alarm meer kunnen instellen, kan alleen via de windows app.

Niet bekend wanneer dit opgelost gaat worden. Kan nu een wekker gaan kopen!!!!!!!!!!

Kan ik die wekker declareen bij Sonos!!!


De laatste update is op geen enkele manier een verbetering.

Al mijn ingestelde radiostations zijn weg en de lijst opnieuw aanmaken werkt niet.

Je moet nu de stationsnaam voluit (en foutloos!!) intikken als je van station wilt wisselen.

Door je voorkeurslijst scrollen kan niet meer.

De volume regeling lijkt in heel dik vet te lopen , er gebeurt eerst niks en dan, ineens, blaas je de tent uit.

Het volume van de Beam reageert pas na een volle minuut!!

Sonos oh Sonos, wat een aanfluiting!!!!

De klant ut het oog verloren en, zoals veel USA bedrijven, alleen aandacht voor “share holder value”?

Als deze blunder niet gauw wordt teruggedraaid kan je de aandelenkoers ook wel vergeten.


Geef aub de mogelijkheid om de oude versie terug te zetten zodat we zelf kunnen bepalen of we deze “verbetering” willen.

De reactie van Edward vind ik betreurenswaardig, hij maakt alleen reclame voor  de update, maar

komt niet met een oplossing


Sonos, de recente update van de app heeft bij veel gebruikers voor teleurstelling gezorgd.

Talrijke klachten zijn geuit over bugs, verbindingsproblemen en een algemeen verminderde gebruikerservaring.

Hopelijk komt er snel een oplossing om de functionaliteit en stabiliteit van de app te herstellen, zodat gebruikers weer optimaal van de app en hun -duur- systeem te kunnen genieten.

Neem uw verantwoordelijkheid en luister naar uw klanten in plaats van verstoppertje te spelen achter een ridicule email van uw CEO! 

Shame on you! 


Geef aub de mogelijkheid om de oude versie terug te zetten zodat we zelf kunnen bepalen of we deze “verbetering” willen.

De reactie van Edward vind ik betreurenswaardig, hij maakt alleen reclame voor  de update, maar

komt niet met een oplossing

Die mogelijkheid is er zeker voor Android apparaten. Via APK mirrors kan je perfect de oude app opnieuw installeren. Zodat je systeem ten minste opnieuw bruikbaar wordt. 


Een alarm zetten kan wellicht ook via Google Assistant?


Nieuwe app is waardeloos, vele functionaliteiten kwijt. Hoezo verbetering, innovatie? De oude app was best slecht maar je leert ermee leven, nu is het nog erger. Waar zijn ze mee bezig, hoe bedenken ze zo’n flut bij Sonos.


Sonos onthult volledig vernieuwde Sonos-app; diensten, content en bediening op één aanpasbaar startscherm

 

Sonos onthult vandaag een zeer uitgebreide app-vernieuwing. Luisteraars profiteren hiermee van een ongekende streamingervaring. Ze kunnen nu hun favoriete playlists, stations en albums vanaf ruim 100 streamingdiensten op één aanpasbaar startscherm organiseren.

 

Startscherm

Met één swipe omhoog biedt het startscherm toegang tot de bediening van het hele Sonos-systeem. Daardoor behoort van tabblad naar tabblad springen tot het verleden. Als pionier in geluidsbeleving - en met de focus op het creëren van een betere manier van luisteren - heeft Sonos de app bewust vernieuwd met een modern softwareplatform. Zo krijgen gebruikers een makkelijkere, snellere en betere ervaring die nieuwe innovaties beter ondersteunt.

 

De vernieuwde app ondersteunt alle bestaande S2-producten, en wereldwijd beschikbaar zijn via een software-update voor de S2-app en via een volledig nieuwe webapp.

 

100+ streamingdiensten, één startscherm

De vernieuwde Sonos-app zet een natuurlijke luisterbeleving op de eerste plaats. Zo krijgen favorieten alle aandacht die ze verdienen en zijn er meer mogelijkheden om de streamingbeleving naar je hand te zetten.

 

  • Sneller in de muziek (en uit de app): Tikken van tabblad naar tabblad is niet meer nodig: het nieuwe startscherm plaatst al je favoriete content en bedieningsfuncties bij elkaar op dezelfde plek. Vind snel wat je recent hebt afgespeeld, blader door bibliotheken en aanbevelingen van favoriete diensten, en vul je huis met de muziek en alle geluiden waar je van houdt.
  • Aanpassen en selecteren: Geniet van ongekende keuzemogelijkheden door je startscherm precies zo in te richten dat het weergeeft hoe jij luistert. Zet rijen van je favoriete content en diensten vast, verplaats, bewerk, of deel ze in zoals jij het hebben wilt.
  • Doorzoek elke streamingbibliotheek: Zoek in één keer een artiest, nummer, podcast of luisterboek in al je favoriete streamingdiensten via een gebruiksvriendelijke zoekbalk die altijd op je startscherm staat.
  • Verbeterde systeembediening: Waar je ook bent in de app, op ieder moment kun je omhoog swipen vanaf de onderkant van je startscherm om je hele systeem te bedienen, toegang te krijgen tot een visueel overzicht van wat er speelt op elk product, speakers snel groeperen en het perfecte volume kiezen. 

 

Via een splinternieuwe webapp - die toegankelijk is via elke moderne internetbrowser- kunnen luisteraars hun systeem net zo naadloos bedienen als met de mobiele app.

 

De Nieuwe Web App

 

De Web App zal net als de vernieuwde mobiele app beschikbaar zijn op 7 mei 2024.

 

Wilt u meer weten over de nieuwe Sonos App? Kijk dan in de Info Hub sectie van de community voor een volledig overzicht van de nieuwe gebruikersinterface.

 

Hier vindt u het volledige persbericht. 

 

De nieuwe app is zwaar kut, ik wil de oude terug.

 

A shambles!!!


Zeer teleurstellend dat zulke immature app door de strot wordt geduwd!. 


Weet je wat grappig is, of misschien om te huilen, ik weet het nog niet zeker.

Dat Sonos gisteren een nieuwsbrief uit durft te sturen over hoe goed de nieuwe update van de app wel niet is.

Bizar ondanks de diverse klachten/ opmerkingen/ missende zaken in deze nieuwe update. 


https://www.apkmirror.com/apk/sonos-inc/sonos-for-android/sonos-for-android-16-1-release/

Heb deze terug gezet, ik kon amper mijn sonos systeem meer bedienen met de nieuwe sonos app..

Via webapp kan ik mijn sonos zien, via de nieuwe app niet, net deze terug gezet en gelijk werkt alles weer… fijn en bedankt sonos!


Ik zou graag vlieg op de muur in het pand van Sonos willen zijn. Proberen te begrijpen hoe ze daar in gxdsnaam zo’n idiote app in elkaar kunnen flansen. En het idee dat eindgebruikers het allemaal goed vindt!


WAT EEN DRAMA DEZE NIEUWE UPDATE !!!

Waarom heeft Sonos de alarminstellingen eruit gehaald.

Hoe dom en asociaal kun je zijn.

De alarmen worden gebruikt om tijdig gewekt te worden, b.v. om naar het werk te gaan.

WANNEER GAAT SONOS DEZE GIGA BLUNDER REPAREREN???!!!

😡😡😡


Als ik dit alles zo lees is de nieuwe app, die ik voorlopig niet zal downloaden, inderdaad niet best. Ik neem aan dat de keuze om de app eerst met beperkte functionaliteit uit te rollen een bewuste is geweest. Wellicht kan het inderdaad niet anders.

Wat mij dan ergert is dat Sonos nauwelijks een waarschuwing vooraf geeft en enkel in moderne reclametaal blijft zeggen hoe goed het allemaal is, in plaats van de gebruiker mee te laten delen in hun dilemma - en vervolgens een (desnoods voorlopige) planning voor te schotelen.

Wellicht leidt het tot meer begrip leiden bij een gebruiker die op dit moment even niet bij zijn alarmen kan zonder een laptop te lenen, graag zou zoeken in zijn eigen muziekdatabase of via zijn Android telefoon graag Google Assistent zou toevoegen, als Sonos zou aangeven waarom deze keuze zo gemaakt is. Het volgende zou al helpen:

  • geef van tevoren aan dat functionaliteit (tijdelijk) gaat vervallen;
  • geef aan wanneer de verwachting is dat de functionaliteit terugkomtn
  • of geef aan waarom dat niet mogelijk zou zijn;
  • een referentie als “we hadden het graag beter gedaan, maar dan hadden we de prijs van nieuwe speakers met €5 moeten verhogen, want” was fijn geweest.

Sonos-gebruikers zijn vaak best kritische consumenten. Op enkele uitzonderingen na zijn ze ook niet onredelijk. Die moet je als volwassenen benaderen en dus meenemen in je dilemma. Ik had gehoopt dat Sonos dit van het verleden (bricken van speakers, S1/S2 split, verdwijnen afspelen vanaf het device) geleerd zou hebben. Teleurstellend dat dat niet zo lijkt te zijn.


Ik zou graag vlieg op de muur in het pand van Sonos willen zijn. Proberen te begrijpen hoe ze daar in gxdsnaam zo’n idiote app in elkaar kunnen flansen. En het idee dat eindgebruikers het allemaal goed vindt!

Zolang je klant centraal stelt kan en mag dit nooit gebeuren. Ik vrees dat Sonos te veel in zichzelf is gaan geloven en verwacht had hier wel mee weg te komen. Net zoals de S1/S2 affaire 


Voor mij zijn 3 belangrijke functies verdwenen. De alarmfunctie komt wellicht terug. De andere 2 functies zijn:

1. Zelf radiostations toevoegen. In de oude TuneIn app was dat een veelgebruikte mogelijkheid. De nieuwe TuneIn app maakt dit onmogelijk.

2. Playlists maken op basis van muziek opgeslagen op de NAS. Deze zie ik ook niet meer.

Gaan deze teurgkomen? Wat ik begrijp is dat dit een bewuste keuze is van Sonos. Ik ben zeer teleurgesteld en vrees dat deze aanpassingen onderdeel zijn van de strategie van Sonos om iedereen aan het streamen te krijgen met externe services. Dat zal wel onderdeel zijn van het verdienmodel. Maar ik wil streamen met m'n eigen muziek. Dit past niet bij mijn user experience.

Net als anderen hier heb ik flink geïnvesteerd in mijn Sonossysteem. Ik laat het hier niet bij zitten.


Ook deze eens lezen!

https://www.iculture.nl/.../sonos-app-update-redesign-2024/

 

Ongelofelijk dit. Duizenden gebruikers op alle platforms (X, facebook, engelstalige community, reddit enz) hebben het fout. Sonos heeft het juist. De mogelijkheid om eigen muziek vanop NAS te spelen gaat er blijkbaar definitief uit, ten voordele van (nog meer) betalende streaming diensten, ententes die Sonos allicht veel opbrengen. Sonos zal allicht wel goed op voorhand geteld welke gebruikers ze hiermee afstoten en wat de collateral damage hiervan is? Hebben ze goed geteld ? Ze treffen hiermee de muziekliefhebber die heel veel tijd heeft geïnvesteerd in het rippen en catalogiseren van cd collecties etc. Telt die als één gebruiker? Werd er rekening mee gehouden dat dit de gebruikers zijn met de meest uitgebreide en kostelijke installatie in huis ? Tellen de kinderen, die gebruik maken van de installatie en meegenieten van het betalend spotify abonnement etc. hier allemaal mee als evenwaardige unieke gebruikers in de commerciële analyse van Sonos ? Wordt rekening gehouden met het feit dat de muziekliefhebber niet alleen geld aan Sonos uitgaf, maar ook de technieken in huis heeft laten aanleggen in functie daarvan ? Sonos lijkt geen oor lijkt te hebben voor de verzuchtingen (in Santa Barbara zullen ze enkel onder de indruk zijn van een dalende koers en niet van een aangetekende zending uit Nederland of België), dus zal de bekochte klant zijn gram bij de Sonos dealer moeten proberen halen - dealers die de dure installatie hebben verkocht onder uitdrukkelijke verzekering dat eigen muziek kan afgespeeld worden. Wat een vertrouwensbreuk ! Welke dealer zal dan nog Sonos speakers willen verkopen ?


Ook deze eens lezen!

https://www.iculture.nl/.../sonos-app-update-redesign-2024/

 

Ongelofelijk dit. Duizenden gebruikers op alle platforms (X, facebook, engelstalige community, reddit enz) hebben het fout. Sonos heeft het juist. De mogelijkheid om eigen muziek vanop NAS te spelen gaat er blijkbaar definitief uit, ten voordele van (nog meer) betalende streaming diensten, ententes die Sonos allicht veel opbrengen. Sonos zal allicht wel goed op voorhand geteld welke gebruikers ze hiermee afstoten en wat de collateral damage hiervan is? Hebben ze goed geteld ? Ze treffen hiermee de muziekliefhebber die heel veel tijd heeft geïnvesteerd in het rippen en catalogiseren van cd collecties etc. Telt die als één gebruiker? Werd er rekening mee gehouden dat dit de gebruikers zijn met de meest uitgebreide en kostelijke installatie in huis ? Tellen de kinderen, die gebruik maken van de installatie en meegenieten van het betalend spotify abonnement etc. hier allemaal mee als evenwaardige unieke gebruikers in de commerciële analyse van Sonos ? Wordt rekening gehouden met het feit dat de muziekliefhebber niet alleen geld aan Sonos uitgaf, maar ook de technieken in huis heeft laten aanleggen in functie daarvan ? Sonos lijkt geen oor lijkt te hebben voor de verzuchtingen (in Santa Barbara zullen ze enkel onder de indruk zijn van een dalende koers en niet van een aangetekende zending uit Nederland of België), dus zal de bekochte klant zijn gram bij de Sonos dealer moeten proberen halen - dealers die de dure installatie hebben verkocht onder uitdrukkelijke verzekering dat eigen muziek kan afgespeeld worden. Wat een vertrouwensbreuk ! Welke dealer zal dan nog Sonos speakers willen verkopen ?

Ik denk dat Sonos zich niet vergist heeft het aantal mensen dat af zal haken na deze actie. Maar ze hebben zich wel vergist in het 'lawaai' dat deze groep heeft gemaakt.


Wat een slechte en onnodige update. Is net zo traag als de vorige, geen wekker en geen ook geen sleeptimer.

Is alsof je een auto koopt waar de ramen niet open kunnen, prima als je het niet nodig hebt maar erg vervelend als je het wel wilt gebruiken.

 

Wat me het meeste stoort is dat het een bewuste keuze is om dit zo uit te sturen. Niemand zat op deze versie te wachten, laat staan dat je functionaliteiten inlevert. Oogt alsof je je klanten niet serieus neemt, en die zorgen juist voor je inkomen….

Erg jammer en hopelijk snel een update die wel beter is en de genoemde functionaliteit heeft.

TIP als je de nieuwe versie nog niet geïnstalleerd hebt, hnog] NIET DOEN!

 

Vraag aan SONOS, wanneer kunnen we de wekker en sleeptimer terug verwachten? 

 

 

 

 


Dingen die Sonos moet doen:

  • Wees ZEER duidelijk tegenover je klanten over welke functies zijn veranderd, wat werkt, wat niet werkt, wat anders werkt, welke functies terug zullen komen, en welke functies niet. Er moet een eenvoudige URL op je website zijn waar mensen naartoe kunnen gaan voor duidelijke, eenvoudige, gedetailleerde documentatie (wimpel het niet af, sommige van je klanten zijn erg technisch en kunnen de technische details aan).

  • Breng de nummers terug op de volumeregelaar - soms willen we het volume op dezelfde manier instellen als eerder (onlangs), niet "ongeveer op dat niveau", maar precies dat niveau, en de nummers helpen ons dat te doen. Haal ze niet weg of verberg ze niet.

  • Wekkers en timers moeten terugkomen.

  • Terwijl we toch bezig zijn, aangezien het lijkt alsof je de TuneIn-service aan het veranderen bent (en het is niet duidelijk of het willekeurige streaming-URL's zal ondersteunen wanneer het stof is neergedaald), wil ik een manier om streaming-URL's in het systeem te plaatsen die niet inhoudt dat ze aan TuneIn worden gegeven (het lijkt er altijd op dat het opslaan van een naam/URL-paar te moeilijk was voor Sonos om te hanteren), en ik wil kunnen vragen aan Sonos Voice Control om die streams op naam af te spelen en dat ze daadwerkelijk worden afgespeeld. Ik vraag je niet om ondersteuning toe te voegen voor nieuwe streamingdiensten (sommige van de URL's die ik heb zijn alleen voor abonnees), ik vraag om een eenvoudige first-party oplossing voor het opslaan van naam/URL voor niet meer dan een paar dozijn URL's - als je lijsten met favorieten en dergelijke op het apparaat kunt opslaan, kun je ook een paar URL's opslaan.

Eerlijk gezegd is het frustrerend om van de ene dag op de andere een volledig (meestal) werkende app te hebben naar de volgende dag een hoop ontbrekende functies - het maakt niet uit als je zegt: "maak je geen zorgen, we brengen er binnenkort een paar terug" - we hadden ze gisteren en nu zijn ze weg. Sommige mensen waren afhankelijk van die functies en je hebt ze gewoon verwijderd zonder waarschuwing. Het voelt veel als "laat de klanten maar zitten, we hebben een interne deadline om te halen". Dit was geen vergissing, iemand bij Sonos koos ervoor om een app met alle functies te vervangen door een app die een heleboel functies mist (waarschijnlijk heeft iemand bij Sonos een bonus gekregen voor "op tijd uitbrengen"). Hier zijn bètatestperiodes voor bedoeld, niet iets wat je op je trouwe klantenbasis afschuift. Het zou veel helpen als je de vorige versie van de iOS (tenminste) app terugzet in de winkel onder een andere naam ("Sonos Classic" of iets dergelijks), totdat deze puinhoop is opgelost.


SONOS shame on you!!! De nieuwe app functioneert voor geen meter. Allerlei basis functies zoals toegang tot eigen playlists het toevoegen van song(s) aan de playlist die speelt zijn verdwenen of werken niet. Ik heb in de app store één ster gegeven mast dat is achteraf gezien nog te veel.


Donderdag morgen 08 05 .24 voor het eerst mee wakker geworden.

Op de tablet bleek nog de ‘gele’ Sonos te staan ongewijzigd maar later op de dag was het pictogram ook veranderd in een zwarte kleur.

Hoe dan ook, een update daar kan je niet tegen zijn. Doch, zie hieronder,

Mijn opgeslagen radiostations, de podcastafleveringen, zijn allen weg.

Eveneens de structuur onderaan is verdwenen. Te beginnen links, het sterretje, naar rechts toe de solsleutel, de vier rechtopstaande staafjes waar de diverse Sonos apparaten verschijnen als je er meerdere hebt (bv Move en een Beam), het vergrootglaasje, en om te eindigen met het zonnetje die de instellingen moet voorstellen. Deze zijn toch van kapitaal belang want hoe anders bijvoorbeeld je Equalizer instellen om maar één argument te gebruiken nog!

Iemand herkent het probleem?

En wat antwoordt Sonos hierop? Gepoogd te bellen, 55 minuten wachttijd … . Hopelijk hebben anderen het probleem kunnen aankaarten.

Dank alvast.