Skip to main content

Sonos onthult volledig vernieuwde Sonos-app; diensten, content en bediening op één aanpasbaar startscherm

 

Sonos onthult vandaag een zeer uitgebreide app-vernieuwing. Luisteraars profiteren hiermee van een ongekende streamingervaring. Ze kunnen nu hun favoriete playlists, stations en albums vanaf ruim 100 streamingdiensten op één aanpasbaar startscherm organiseren.

 

Startscherm

Met één swipe omhoog biedt het startscherm toegang tot de bediening van het hele Sonos-systeem. Daardoor behoort van tabblad naar tabblad springen tot het verleden. Als pionier in geluidsbeleving - en met de focus op het creëren van een betere manier van luisteren - heeft Sonos de app bewust vernieuwd met een modern softwareplatform. Zo krijgen gebruikers een makkelijkere, snellere en betere ervaring die nieuwe innovaties beter ondersteunt.

 

De vernieuwde app ondersteunt alle bestaande S2-producten, en wereldwijd beschikbaar zijn via een software-update voor de S2-app en via een volledig nieuwe webapp.

 

100+ streamingdiensten, één startscherm

De vernieuwde Sonos-app zet een natuurlijke luisterbeleving op de eerste plaats. Zo krijgen favorieten alle aandacht die ze verdienen en zijn er meer mogelijkheden om de streamingbeleving naar je hand te zetten.

 

  • Sneller in de muziek (en uit de app): Tikken van tabblad naar tabblad is niet meer nodig: het nieuwe startscherm plaatst al je favoriete content en bedieningsfuncties bij elkaar op dezelfde plek. Vind snel wat je recent hebt afgespeeld, blader door bibliotheken en aanbevelingen van favoriete diensten, en vul je huis met de muziek en alle geluiden waar je van houdt.
  • Aanpassen en selecteren: Geniet van ongekende keuzemogelijkheden door je startscherm precies zo in te richten dat het weergeeft hoe jij luistert. Zet rijen van je favoriete content en diensten vast, verplaats, bewerk, of deel ze in zoals jij het hebben wilt.
  • Doorzoek elke streamingbibliotheek: Zoek in één keer een artiest, nummer, podcast of luisterboek in al je favoriete streamingdiensten via een gebruiksvriendelijke zoekbalk die altijd op je startscherm staat.
  • Verbeterde systeembediening: Waar je ook bent in de app, op ieder moment kun je omhoog swipen vanaf de onderkant van je startscherm om je hele systeem te bedienen, toegang te krijgen tot een visueel overzicht van wat er speelt op elk product, speakers snel groeperen en het perfecte volume kiezen. 

 

Via een splinternieuwe webapp - die toegankelijk is via elke moderne internetbrowser- kunnen luisteraars hun systeem net zo naadloos bedienen als met de mobiele app.

 

De Nieuwe Web App

 

De Web App zal net als de vernieuwde mobiele app beschikbaar zijn op 7 mei 2024.

 

Wilt u meer weten over de nieuwe Sonos App? Kijk dan in de Info Hub sectie van de community voor een volledig overzicht van de nieuwe gebruikersinterface.

 

Hier vindt u het volledige persbericht. 

 

Wat ik in dit stadium mis is een centrale plek waar je als gebruiker een overzicht krijgt van de reeds bekende/gemelde problemen, en waar je nieuwe problemen kunt melden. De community lijkt me daarvoor niet de juiste plek, dat voelt meer een roep in de leegte.

Actueel: is het een bekend probleem dat elke zoek actie in de app eindigt met een “Something went wrong. Try again (...)” fout melding.

De volgende services zijn toegevoegd: myTuner Radio, Sonos Radio, SoundCloud, Spotify, TuneIn (new).

 


Er is wel een overzicht van waar men aan werkt en wat men heeft opgelost:

https://en.community.sonos.com/controllers-and-music-services-228995/the-new-sonos-app-and-future-feature-updates-6892942

https://support.sonos.com/en-us/article/release-notes-for-sonos-software-updates

De nieuwe software/app lijkt gevoeliger voor verstoringen op je netwerk dan de oude, terwijl er meer zaken via servers van Sonos lopen. Zo’n melding bij de zoekfunctie lijkt me typisch een verbindingsstoring. Omdat deze mogelijk in jouw netwerk (en de combinatie met de gevoeliger Sonos app) zit, kan Sonos beter helpen - zij hebben tools ter beschikking die gewone gebruikers niet hebben.


Ja die release notes had ik inderdaad gevonden, het is goed om te zien dat er nog continu verbeteringen worden doorgevoerd.

Het zou zo mooi zijn geweest als er een “Report issue” mogelijkheid in de app zelf zat - zeker als deze in zo'n premature staat wordt uitgebracht. Ik zal direct contact op nemen met Sonos…

 

Wat betreft de zoek-fout: als ik de zoek functie voor één specifieke service gebruik werkt dit prima, en daar heb ik ook de mogelijkheid om bovenin in andere services te kiezen… Maar bij Music Library gaat het mis: “An error occurred with Music Library. Try again later”.

Het lijkt er dus op dat de top-level zoek functie geheel faalt als één van de services een foutmelding geeft; dat lijkt me onnodig, laat gewoon de resultaten zien van de services die wél werken.

Een andere grap is overigens dat er geen enkele folder (meer) in mijn Music Library staat, dus wat hij daar überhaupt gaat zoeken is mij een raadsel.


Ook voor mij een bekend probleem, dat echter leek opgelost. Ik gebruik Deezer en daarin kan ik alles vinden. Maar nu heb ik weer een ander, hiermee verwant probleem. Al jarenlang laat ik mij probleemloos wekken door de radio op Sonos. Sinds dit weekend klinkt echter steevast de Sonos-gong en zie ik de mededeling dat wat ik zoek niet beschikbaar is. Wat niet waar is, want als ik hem aanklik in de app doet hij het gewoon. Ik heb ook al andere zenders en services geprobeerd, maar het lijkt alsof de wekkerfunctie corrupt is. 


@MaldenH Van oudsher is dat ook een netwerkstoring: Sonos zoekt je muziek, maar als dat te lang duurt klinkt de toon.

@s.v.groeneveld Naar ik heb begrepen werkt de muziekbibliotheek tegenwoordig anders waar het mappen betreft - ik heb deze functie zelf nooit gebruikt, dus wellicht moet je eens zoeken op de Engelstalige community.


Toch maar even een berichtje. Heb dringend behoefte aan widgets voor op mijn telefoon, maar vooral voor op de Smart Home android tablet die het gehele gezin dagelijks gebruikt. Deze neemt een centrale plek in huis in, en wordt zeer veel gebruikt voor o.a. volume en/of radiozender te zoeken via tune-in. Op het moment dat ook de Synology NAS weer fatsoenlijk werkt, dan is de widget helemaal onmisbaar.

Zou mooi zijn als deze in prioriteit ver bovenaan zal worden gezet.

Alvast dank!!!


Uit interesse. Wat doe je met die widgets wat je niet met de app kunt?


Uit interesse. Wat doe je met die widgets wat je niet met de app kunt?

Met de app kan ik alles, maar waarom zou ik een hele app opstarten voor een simpele handeling. 

Waarom zou ik een app moeten opstarten, als vanaf het startscherm het volume hoger of lager wil zetten.

Waarom zou ik een app opstarten, om te kijken welke radiozender aan staat.

Waarom heeft een televisie een afstandsbediening, als je ook even op kan staan en naar de tv kunt lopen.

Daarom zijn de widgets zo handig, en heeft Apple widgets gekopieerd van Android omdat het voorziet in een zeer handige bediening. 

Tot slot, mijn vrouw heeft niks met tablets en smartphones maar wil wel muziek kunnen aanzetten, van volume willen wijzigen of een ander radioprogramma willen kiezen. Dan wil ze geen app opstarten, maar dit via een handige widget kunnen regelen.


Harder en zachter via de knoppen op de iPhone vond ik inderdaad wel handig, jammer dat dat (dankzij Apple) niet meer kan. Geen idee of widgets terugkomen. Is een IKEA afstandsbediening niet iets voor je echtgenote? Daarmee kun je het volume doen en een paar favorieten.


Volgens mijn widgets daar ook voor bedoeld. Werken perfect bij vele apps, en zou deze ook graag bij Sonos terug zien.

Er zijn veel mensen die deze handige uitbreiding van de app waarderen en gebruiken, zonder dat je de gehele app hoeft te openen.

Tot slot, deze widget kan je op iedere smartphone en/of tablet zetten. Veel handiger dan één of meerdere afstandsbedieningen in huis. 


De nieuwe Sonos App, OK, het ziet er fris en nieuw uit…. maar ipv verbeteringen, is het een achteruitgang.

 

Ik gebruik de ROAM als wekkerradio… ik kan via de app de tijd niet meer aanpassen, ik moet het via de desktop applicatie doen… wanneer gaat dit aangepast worden?

 

De SONOS smartphone app moet ik altijd twee keer openen voor deze de producten vindt… is toch ook niet normaal.

 

En om te eindigen, de SONOS desktop app is verschrikkelijk.  Als ik meer dan 5 dagen geen muziek vanuit die desktop versie gebruik, wordt mijn muziekbibliotheek er uit gesmeten.  Maw, ik heb al sinds begin van dit jaar mijn bibliotheek al 15 keer terug moeten koppelen. (iTunes)

 

Ik begin het zo stilaan moe te worden en heb de indruk dat de klant bij Sonos niet meer centraal staat.

Dat doet me er aan denken dat ik zelfs geneigd ben om een stap te durven zetten naar het Bose systeem en alles van Sonos de deur uit te zwieren.  

 

Zijn er nog anderen hier die hetzelfde ervaren?


De ervaringen met de nieuwe app verschillen inderdaad. In principe zouden alarmen weer moeten werken. Wellicht het alarm via de PC app verwijderen en met de telefoon app een nieuwe aanmaken?

Dat twee keer openen van de app kan komen omdat de app veel gevoeliger is dan vroeger voor verbindingsproblemen. Heb je zaken in je netwerk die de verbinding zouden compliceren en waar je zonder kunt? Probeer die er dan eens uit te halen.


De ervaringen met de nieuwe app verschillen inderdaad. In principe zouden alarmen weer moeten werken. Wellicht het alarm via de PC app verwijderen en met de telefoon app een nieuwe aanmaken?

Dat twee keer openen van de app kan komen omdat de app veel gevoeliger is dan vroeger voor verbindingsproblemen. Heb je zaken in je netwerk die de verbinding zouden compliceren en waar je zonder kunt? Probeer die er dan eens uit te halen.

Alarmen gaan niet via de app op een android toestel, moet nu via desktop versie… wel heel omslachtig.

En de zaken die in mijn netwerk verbonden zijn, heb ik nodig.  Waarom ging het in de oude app wel vlot en nu niet meer?  

Echt niet meer gebruiksvriendelijk.

Sonos luistert echt niet naar haar klanten.  Wel je bestoken met emails om nieuwe producten aan te kopen, maar werken aan een stabiele app, nee dat gaat niet.


Voorheen was Sonos het perfecte apparaat om in diverse kamers tegelijkertijd verschillende muziek af te spelen. Met de nieuwste upgrade is dat verdwenen. Ik kan niet een ruimte selecteren en daar de muziek aanpassen. Dan gebeurt dat ook in de andere ruimtes. WAARDELOOS!


Heb sinds kort de Sonos app voor Windows op mijn W10 PC geïnstalleerd. Deze werkt prima, alleen jammer dat deze op mijn zolder kantoor staat, terwijl de muziek in de kamer, badkamer en tuin speelt.

Daar kan je wel je favoriete zenders goed mee beheren, en muziek vanaf je NAS afspelen.

Mocht iemand dat willen, is dat een (tussen) oplossing.

Wat de Sonos Android ontwikkelaars aan het doen zijn, is mij echt een raadsel. Waarom duurt dit allemaal zo lang!!! 


@grijphaak Dat begrijp ik niet. Je kunt de “knop” onderaan het scherm omhoog swipen en uit de verschillende speakers kiezen?


@106ralley

dan kun je een ruimte toevoegen aan de muziek die dan al gespeeld wordt. Ik wil in die andere ruimte andere muziek kunnen selecteren. Vanuit de knop waar je de ruimtes kunt besturen keijg je geen autonome toegang tot je muziekbibliotheek


@grijphaak Waar mogelijk de verwarring ontstaat (in elk geval bij mij) is dat je vanuit het “Home” scherm een andere knop  onderin hebt dan in het “Currently playing” scherm. In het eerste geval (Home) kun je met die knop een andere ruimte kiezen om te bedienen om daar andere muziek te spelen, en in het tweede geval (Currently playing) kun je enkel andere ruimtes groeperen met de geselecteerde ruimte.


Dat is nog een nadeel van de nieuwe app. De dubbelfunctie van knoppen (die soms ook menu’s zijn, afhankelijk van of je swipet of tikt. Aan de andere kant zijn er dan weer woorden die er niet als knop uitzien, maar het wel zijn, zoals “Beheren”.

Terug naar het hoofdscherm kun je via de letters “Sonos” linksboven.


@s.vgroeneveld

’currently playingknoo’ of ‘homeknop’?

wijs ze maar aan, kom er maar uit. Ik voel me het bos in gestuurd met de nieuwe app die zgn zo op de gebruiker is toegespitst. Sonos maakt een doolhof van zijn app


Misschien dat de filmpjes op deze pagina iets verduidelijken: https://nl.community.sonos.com/de-nieuwe-sonos-app-229138