Skip to main content

Sonos onthult volledig vernieuwde Sonos-app; diensten, content en bediening op één aanpasbaar startscherm

 

Sonos onthult vandaag een zeer uitgebreide app-vernieuwing. Luisteraars profiteren hiermee van een ongekende streamingervaring. Ze kunnen nu hun favoriete playlists, stations en albums vanaf ruim 100 streamingdiensten op één aanpasbaar startscherm organiseren.

 

Startscherm

Met één swipe omhoog biedt het startscherm toegang tot de bediening van het hele Sonos-systeem. Daardoor behoort van tabblad naar tabblad springen tot het verleden. Als pionier in geluidsbeleving - en met de focus op het creëren van een betere manier van luisteren - heeft Sonos de app bewust vernieuwd met een modern softwareplatform. Zo krijgen gebruikers een makkelijkere, snellere en betere ervaring die nieuwe innovaties beter ondersteunt.

 

De vernieuwde app ondersteunt alle bestaande S2-producten, en wereldwijd beschikbaar zijn via een software-update voor de S2-app en via een volledig nieuwe webapp.

 

100+ streamingdiensten, één startscherm

De vernieuwde Sonos-app zet een natuurlijke luisterbeleving op de eerste plaats. Zo krijgen favorieten alle aandacht die ze verdienen en zijn er meer mogelijkheden om de streamingbeleving naar je hand te zetten.

 

  • Sneller in de muziek (en uit de app): Tikken van tabblad naar tabblad is niet meer nodig: het nieuwe startscherm plaatst al je favoriete content en bedieningsfuncties bij elkaar op dezelfde plek. Vind snel wat je recent hebt afgespeeld, blader door bibliotheken en aanbevelingen van favoriete diensten, en vul je huis met de muziek en alle geluiden waar je van houdt.
  • Aanpassen en selecteren: Geniet van ongekende keuzemogelijkheden door je startscherm precies zo in te richten dat het weergeeft hoe jij luistert. Zet rijen van je favoriete content en diensten vast, verplaats, bewerk, of deel ze in zoals jij het hebben wilt.
  • Doorzoek elke streamingbibliotheek: Zoek in één keer een artiest, nummer, podcast of luisterboek in al je favoriete streamingdiensten via een gebruiksvriendelijke zoekbalk die altijd op je startscherm staat.
  • Verbeterde systeembediening: Waar je ook bent in de app, op ieder moment kun je omhoog swipen vanaf de onderkant van je startscherm om je hele systeem te bedienen, toegang te krijgen tot een visueel overzicht van wat er speelt op elk product, speakers snel groeperen en het perfecte volume kiezen. 

 

Via een splinternieuwe webapp - die toegankelijk is via elke moderne internetbrowser- kunnen luisteraars hun systeem net zo naadloos bedienen als met de mobiele app.

 

De Nieuwe Web App

 

De Web App zal net als de vernieuwde mobiele app beschikbaar zijn op 7 mei 2024.

 

Wilt u meer weten over de nieuwe Sonos App? Kijk dan in de Info Hub sectie van de community voor een volledig overzicht van de nieuwe gebruikersinterface.

 

Hier vindt u het volledige persbericht. 

 

Klopt. Als je een Playbar of Ray via infrarood bedient werkt dat ook als de TV niet aan staat. Bij een Beam of Arc is HDMI-CEC de beste methode, met als nadeel dat daarvoor wel nodig is dat de Tv aan staat.


Er is iets misgegaan, probeer het opnieuw. Kan niet geladen worden. Probeer het opnieuw.

Het is dus een probeer app geworden. Het leek gisteren evenm iets beter, wachtrij kan uitgebreid worden (maar je moet wel heel lang in de wacht voordat je die ziet, als je hem ziet, maar dan probeeren we het toch gewoon nog een keer (hoelang nog). Ik heb heel wat spul van sonos, maar de one 1 die aan vervanging toe is zal niet vervangen worden door een nieuwe sonos. 


Ik probeer een nieuw gekochte set  (1x beam en 2ax amp) te installeren met de nieuwe S2 app.

De Beam ging prima maar nu prob eer ik de AMP te installeren en zo gauw hij de amp ziet, sluit de app steeds af.

Op meerdere tablets/telefoons geprobeerd, + reset van de amp's maar probleem blijft zich voor doen.


Na de update 80.02.07 op Android is de alarm functie weer verdwenen en de sleep timer functie is nergens te vinden.


Deze update is zo ruk dat ik nu dagelijks nog problemen ervaar. En dat voor de prijs die sonos rekend voor hun producten. Alles werkte prima update alleen maar problemen. Elke keer opstarten wil hij updaten ik druk op update zegt hij meteen klaar. En dit herhaald zich oneindelijk


Sinds de nieuwe app up date van Sonos laad de app niet meer in op mijn iPad. Kan niet inloggen zie geen muzieklijsten. Etc etc Helemaal niets.
Ik heb de app al een paar keer verwijderd en opnieuw geïnstalleerd maar dat helpt ook niet.

Graag ontvang ik zsm een oplossing Sonos help desk


Deze update is zo ruk dat ik nu dagelijks nog problemen ervaar. En dat voor de prijs die sonos rekend voor hun producten. Alles werkte prima update alleen maar problemen. Elke keer opstarten wil hij updaten ik druk op update zegt hij meteen klaar. En dit herhaald zich oneindelijk

Sonos, I am waiting for reaction !!!!!!!!!!


@Gerard54 @Patrick66 Dit is een gebruikersforum waarop Sonos af en toe meekijkt. Wil je echt zeker zijn van een antwoord dan moet je bellen met Sonos.


Ik kan nog steeds niet mijn lokale muziek bibliotheek op mijn NAS toevoegen aan mijn Sonos systeem. Sonos bewijst nog maar eens dat ze gewoon schijt hebben aan hun klanten. En dat alles om meer koptelefoons te verkopen? Rare jongens…

Dit is het laatste statement van Sonos:

We set out to create a more personalized and effortless listening experience with the updated Sonos app. It was rebuilt from the ground up to ensure it could support future innovation in the years to come. For its initial rollout, we focused on how we could answer some of the most common requests from our customers, including increased reliability, performance, and faster access to music.

Tot nu toe hebben ze mij niet kunnen overtuigen, met als absolute dieptepunten de vet gedrukte teksten.

Verder zit Sonos financieel ook in zwaar weer. Dit las ik op de Sonos community page:

I want to share some thoughts about Sonos and their recent product launch. Sonos needs to be cautious with how bold they are when introducing new products, especially when the reception is poor. Sonos heavily relies on innovative and successful launches to drive revenue growth. If their future products disappoint or fail to meet customer expectations, it could severely hurt their sales. I'm specifically talking about the launch of the new “App.”

 

Sonos isn't in a position to be overly brave, as their financials reveal. Let's look at the numbers to understand the situation:

 

Stock Performance:

Current stock price: $15.67 (as of June 7)

YTD performance: Down 6.06% (-$1.01)

52-week range: $9.78 - $19.76

Financials (Fiscal Year Ended 9/30/2023):

Revenue: $1.66B (-5.54% YoY)

Net Income: -$10.27M (-115.25% YoY)

EPS: $0.92 (-23.33% YoY)

Cash & Investments: $220.23M (-19.87% YoY)

Total Assets: $1.00B (-15.66% YoY)

Total Liabilities: $483.58M (-22.98% YoY)

Key Metrics:

Market Cap: $1.93B

Average Volume: 1.53M shares

P/E Ratio: Not provided (likely negative due to net loss)

No dividend paid

The financials show Sonos had a tough fiscal 2023, with declines in revenue, net income, and cash position year-over-year. Despite a solid balance sheet with $1B in assets against $483M in liabilities, the stock is down year-to-date and well off its 52-week highs.

 

Now, let's consider what could happen if Sonos continues to frustrate and lose customers due to ignoring feedback:

 

If we assume a worst-case scenario where Sonos sees a dramatic drop in revenue due to customer issues like loss of market share and poor new products, we can estimate how long their current cash reserves could sustain operations:

 

Cash & Short-Term Investments: $220.23 million

Total Liabilities: $483.58 million

Operating Expenses (FY 2023): $709.79 million

With a negative net cash position of $263.35 million and a rough annual cash burn rate of $709.79 million, their current cash reserves could keep them operating for about 3-4 months. This simplified analysis doesn't account for potential cost-cutting measures, debt refinancing, or other financial maneuvers Sonos could take to extend their runway. Still, it's not a smart move.


Deze update is zo ruk dat ik nu dagelijks nog problemen ervaar. En dat voor de prijs die sonos rekend voor hun producten. Alles werkte prima update alleen maar problemen. Elke keer opstarten wil hij updaten ik druk op update zegt hij meteen klaar. En dit herhaald zich oneindelijk

Sonos, I am waiting for reaction !!!!!!!!!!

Why no reaction >?????


@Gerard54 @Patrick66 Dit is een gebruikersforum waarop Sonos af en toe meekijkt. Wil je echt zeker zijn van een antwoord dan moet je bellen met Sonos.

@Patrick66 


Dat een update (onverwachte) problemen op kan leveren is nu eenmaal zo, en dat is al frustrerend genoeg voor gebruikers. Maar de manier waarop Sonos reageert op, en omgaat met, de klachten was voor mij reden om te vertrekken. 

Een maand geleden alles verkocht, en een Bluesound systeem er voor in de plaats. Bediening is minder vloeiend dan de oude Sonos app, maar vele malen beter dan de nieuwe. En het klinkt nog beter ook.


Sonos heeft hun systeem zo complex gemaakt dat de omschakeling die ze voor ogen hadden gewoonweg mislukt is.Ik denk dat dit alles door hun commerciële dienst is opgezet. De bedoeling is dat ze je op termijn een streaming abonnement laten betalen zodat ze continu een inkomen hebben.

Wegens de compleet mislukte versie 80.xx.xx zit er momenteel niets anders op dan terug de oude App te installeren.
Voor Android is “revert to version 16.1” wel degelijk mogelijk; ik heb het op al mijn toestellen probleemloos gedaan. Natuurlijk moet je daarna auto update uitzetten, ook op je Google Playstore App.
Voor iPhone gebruikers zit er dus niets anders op dan tijdelijk een Android toestel te gebruiken om je Sonos speakers weer als voorheen te kunnen bedienen; met uitzondering van TruePlay; daarvoor is er nog steeds geen oplossing.


Voor zij die de  procedure “revert to version 16.1” nog niet gevonden hebben, hierbij een handleiding.

 (Zie ook https://en.community.sonos.com/ask-a-question-228987/revert-to-version-16-1-6892474  op datum 10-5-2024 van rrnyc )

Eerst de ‘slechte’ Sonos versie (v80.xx.xx) verwijderen op je gsm, Daarna de goede versie zoeken en installeren als volgt :
Zoek met je Android toestel op de website van apkmirror.com en zoek naar Sonos S2 16.1 (versie van 12-3-2024)-> .apk file downloaden: kies versie 780151031 ‘arm64-v8a) – deze is geschikt vanaf Android 8.0 (Oreo) tot Android 13 (API33) 

File size : 84,09MB ,
filename:  com.sonos.arc2_16.1-780151031_minAPI26(arm64-v8a)(nodpi)_apkmirir.com.apk

Ga vervolgens naar App  ‘Mijn bestanden‘  -> recente bestanden -> selecteer Sonos .apk bestand – vraag openen met ? ->  Astro file manager is een werkende oplossing. Bij keuze packet-installatie zijn er foutmeldingen tijdens ‘ parsen’, dus niet doen. Astro File manager (v8.13.5) installeren mocht je die nog niet hebben.
Ga naar Android instellingen –> zoek Apps -> standaard apps kiezen -> 3 vert puntjes R-boven  -> kies ‘speciale toegang’ –> selecteer’ onbekende apps installeren’ en  zet knop ‘Astro file manager’ aan -> ga naar App  ‘Mijn bestanden‘  -> recente bestanden -> selecteer Sonos .apk bestand – vraag openen met ? Kies Astro -> foutmelding  : unable to view properties  for this app

Wifi en mobiele data uitzetten.

Astro file manager v8.13.5 :  Meldingen toestaan bij de App instellingen van je gsm
Astro file manager starten en apk bestand openen-> install (toestaan indien dit w.gevraagd)

De oude Sonsos app wordt nu geïnstalleerd.
App opstarten – verbinden met bestaand Sonos system – Wifi terug aanzetten en let er op om het correcte wifi network te selecteren dat je vroeger ook al gebruikte voor je Sonos systeem (dus een 2.4GHz wifi netwerk ; géén 5.0GHz netwerk)

‘Sonos wordt gezocht’ … -> je oude systeem wordt wonderwel volledig terug gevonden met de oude v.16.1 App → probleem opgelost  ! ! ! , bijna toch ...
Je moet daarna asap de auto update uitzetten op de Sonos App. Doe ook geen updates op je speakers.
Ook auto update uitzetten op je Google Play Store App. Anders gaat Play Store de volgende dag toch de nieuwe v.80.xx  Sonos versie terug installeren en kan je opnieuw beginnen.
Tenslotte terugzetten settings van je Astro verkenner : Ga naar Android instellingen –> zoek Apps -> standaard apps kiezen -> drie vert. puntjes R-boven  -> kies ‘speciale toegang’ –> selecteer’ onbekende apps installeren’ en zet knop ‘Astro file manager’ terug uit.
Nu kan je normaal gezin terug genieten van je Sonos installatie zoals voorheen. Ook je muziekbibliotheek op je NAS drive of op je usb stick die op je router zit kan je weer gebruiken zoals voorheen. Ook de oude TuneIN werkt weer en al je radio stations zijn er terug. Ook BOOST werkt weer mocht je die hebben.

Hopelijk vinden ze bij SONOS een oplossing op termijn en zien ze af van hun commerciële wispelturigheden, Ze moeten beseffen dat hun core business ‘audio speakers’ is en geen audio streaming dienst. Hiermee gaat dit merk ofwel blijven bestaan ofwel omvallen.

 


Wat een slechte update, UX is duidelijk niet hun sterkste kant en hij is echt super traag geworden, bijna altijd krijg ik de melding “er is iets mig gegaan” even snel een muziekje opzetten is er helaas niet meer bij en je zou toch denken dat dit de basis is van een muziek dienst. Ze zouden er goed aan doen om een light versie te maken die gewoon doet waarvoor je speakers hebt gekocht. Hopen op een betere update in de toekomst.


 

Hopelijk vinden ze bij SONOS een oplossing op termijn en zien ze af van hun commerciële wispelturigheden, Ze moeten beseffen dat hun core business ‘audio speakers’ is en geen audio streaming dienst. Hiermee gaat dit merk ofwel blijven bestaan ofwel omvallen.

 

Sonos staat er financieel niet goed voor en ze proberen nieuwe manieren te vinden om geld te genereren. Als ze denken dat met audio streaming te kunnen doen, dan geef ik ze weinig kans. Wat kan Sonos nog voor nieuwe onderscheidende dingen toevoegen aan streaming? Als je echt een speler op de streaming markt wil worden moet je flink investeren, en financieel staan er als niet rooskleurig voor. In dat licht snap ik ook niet waarom de nieuwe app er op zo'n klantonvriendelijke manier  doorheen gedrukt is.  

Dit alles stemt mij niet vrolijk over de toekomst van Sonos. Ooit een pionier en vernieuwend bedrijf, maar nu heeft Sonos zijn glans verloren en zijn er steeds meer alternatieven. 


Wat een kut app


Als je systeem het niet goed doet is dat vervelend. Sonos heeft dit op allerlei levels verkeerd gedaan. Maar hier alleen maar ventileren en niet eens de moeite neemt om je problemen te vermelden - en zelfs niet eens om te onderbouwen wat je zo vervelend vindt aan de app - voegt niets toe. Hier heeft niemand wat aan.


Reageren en uitleg geven tja wat zal ik zeggen 

Beam word niet gelijk herkend ook als ik overschakel van 1 Sonos systeem naar een ander systeem bijv thuis en op de zaak is het Sonos blijkbaar niet mogelijk om te onthouden welke systemen ik gebruik want iedere keer moet ik kiezen voor zoeken op u wifi naar Sonos wat dan gevonden wordt maar niet alles is zichtbaar ook de tv bron duird ongeveer 1 minuut voor dat ik die kan kiezen om bij Beam te activeren iets wat voorheen direct geplaatst werd ook de desbetreffende playlist van mijn nas word niet opgepikt iedere keer weer opnieuw koppelen dus met andere woorden een kut app


Als je systeem het niet goed doet is dat vervelend. Sonos heeft dit op allerlei levels verkeerd gedaan. Maar hier alleen maar ventileren en niet eens de moeite neemt om je problemen te vermelden - en zelfs niet eens om te onderbouwen wat je zo vervelend vindt aan de app - voegt niets toe. Hier heeft niemand wat aan.

Jouw hoge tolerantie van de grote fouten die Sonos gemaakt heeft,  is bij de meeste klanten veel minder. Voor heel veel geld hebben ze Sonos producten gekocht, en hoe Sonos vervolgens met deze klanten om? Ik zal niet het k-woord gebruiken, maar het gevoel klopt wel 


Volledig eens met bovenstaande negatieve ervaringen, deze app versie is echt waardeloos. 1. Geen album art meer van mijn eigen collectie op mijn NAS.

2. Favoriete radio stations is maar een random onaanpastbare lijst geworden terwijl ik er nogwel een cijfer voor heb staan.

3. Opstarten en verbinding maken met systeem gaat slechts moeizaam en traag.

4. Volume leeft een eigen leven.

En ik heb echt geen idee wat de nieuwe lay-out mijn ervaring verbeterd, maar dat is persoonlijk. Maar met die eerste 4 punten had deze versie zeker niet uitgerold mogen worden. En al helemaal niet aangekondigd als een totale verbetering. Dit is echt pruts werk. Met grote consequenties voor de gebruikers.

 


Dat zijn goede punten inderdaad. Sonos heeft dit zeer slecht aangepakt. Zoals ik elders meldde heb ik minder problemen mij set up. De werking kan vlotter, maar dat was met de vorige app ook zo. De nieuwe zoekfunctie is, net als “new search” eerder, ook erg traag.

Verder wijkt de bediening te ver af van normale conventies. Knoppen die ook menu’s zijn, woorden die een knop zijn zonder dat je dat ziet……

Wel vraag ik mij af waarom ik zo weinig mensen die klagen over de functies met betrekking tot hun bibliotheek hoor over Plex. Totdat de functies van de bibliotheek weer werken lijkt me Plex een goede tussenoplossing - of zelfs een goede vervanger voor de bibliotheek.


Over de kwaliteit van de “nieuwe Android Sonos app” is al genoeg geschreven. Het volgende topic is de snelheid van handelen om deze weer een beetje op niveau te krijgen. Ook dramatisch.

Wanneer kunnen we een grote update verwachten waarbij een aantal problemen en features zijn opgelost c.q. toegevoegd? 

Momenteel staan bij de Sonos favorieten vele icoontjes van radiozenders, maar deze zijn licht getint en komen uit de vorige app. Doe ik “Alles bekijken” en klik ik op >, dan geeft de app” ! Er is iets mis gegaan”. Graag z.s.m. oplossen zodat ik deze buttons/icons kan verwijderen.

Wanneer kan ik mijn NAS weer gebruiken via de Sonos?

Wanneer verschijnen de widgets weer? Deze mis ik dagelijks (en de rest van het gezin ook) !!!!!

Alvast dank.


Bij werken die icoontjes, al zijn ze grijs, gewoon. Ik heb wel TuneIn weer toegevoegd als muziekservice (eerst gratis account maken in de TuneIn app). 


Bij werken die icoontjes, al zijn ze grijs, gewoon. Ik heb wel TuneIn weer toegevoegd als muziekservice (eerst gratis account maken in de TuneIn app). 

Dank voor je (snelle) reactie!!! (Werk jij trouwens voor of bij Sonos?)

Bij mij werken ze geloof ik niet, maar al zouden ze werken, het ziet er niet uit en ik kan dit mijn huisgenoten niet uitleggen…..dus het moet gewoon goed uitzien en werken.

Uiteraard heb ik TuneIn opnieuw toegevoegd, anders had ik helemaal geen muziek (zie opmerking over NAS).