Skip to main content
News

Beam Me Up: Een diepe duik in de Beam Ultra πŸ”Š

Related products:Hardware News
  • September 3, 2026
  • 0 reacties
  • 1 Bekeken
Beam Ultra
Atom P
Forum|alt.badge.img+1

Gegroet iedereen πŸ––

Ik keek hier al een tijdje naar uit. We hebben onlangs een hele hoop coole nieuwe spullen aangekondigd die er binnenkort aankomen, waaronder de Beam Ultra.

Zoals altijd is dit een deep-dive voor de nerds zoals ik die echt in de details willen duiken. Alles hier komt voort uit mijn eigen ervaring met het product, en eventuele fouten in deze post zijn volledig aan mij te wijten. Dus pak een snack en zet je vragen klaar. Stel ze in de reacties, en laat het me weten als ik iets gemist heb 🍿

TL;DR

• Sonos Beam Ultra is een 7.1.2 Dolby Atmos soundbar met twee toegewijde up-firing drivers, voor tv's tot 65".

• $ 699 USD (€ 699 / Β£ 699 / $ 1.099 AUD / $ 1.299 NZD). Pre-orders zijn geopend; de verzending start op 29 september 2026 in matzwart of wit.

• Nieuw t.o.v. Beam (Gen 2): fysieke hoogtekanalen, AI Speech Enhancement (vier niveaus), bluetooth 5.3, snelle Trueplay op Android, wifi 6, draagbare surrounds met Sonos Play of Move 2.

• Beam (Gen 2) blijft in het assortiment voor $ 499.

Beam Ultra vs. Beam (Gen 2) vs. Arc

De vraag die ik deze week het meest voorbij heb zien komen, is hoe deze zich verhoudt tot de rest van de line-up, zoals de Beam (Gen 2) en Arc. Hier is een vergelijkingstabel die de basiselementen zou moeten beantwoorden.

Functie Beam (Gen 2) Beam Ultra Arc (Origineel)
Prijs $ 499 $ 699

$ 899Β 

(Originele adviesprijs)*

Fysieke breedte 651 mm (25,6 in) 750 mm (29,5 in) 1142 mm (45,0 in)
Kanalen 5.0 (virtuele hoogte) 7.1.2 (fysieke hoogtekanalen) 5.0.2 (fysieke hoogtekanalen)
Up-Firing Drivers Geen 2x Toegewijd (horn-loaded) 2x Toegewijd
AI Speech Enhancement ❌ (alleen standaard Spraakversterking) βœ… (AI-model op het apparaat zelf) ❌ (alleen standaard Spraakversterking)
Bluetooth Audio ❌ (alleen wifi / AirPlay) βœ… Bluetooth 5.3 ❌ (alleen wifi / AirPlay)
Trueplay-afstemming Geavanceerd (alleen iOS) Snel (iOS & Android) + Geavanceerd (iOS) Geavanceerd (alleen iOS)
Compatibel met draagbare surrounds (Move 2 & Play) βœ… βœ… βœ…

* De adviesprijs van de Arc is ter vergelijking vermeld. We verkopen de originele Arc niet meer rechtstreeks en voorraden in de winkel zijn vaak afgeprijsd β€” de moeite waard om te vergelijken als hij op je lijstje staat.

Natuurlijk vertellen specificaties niet het hele verhaal. Ik weet zeker dat velen van jullie zich afvragen: is het de upgrade waard? Mijn eerlijke antwoord is dat het ervan afhangt. Een paar dingen om mee te wegen bij je beslissing:

• Als je een Beam (Gen 2) hebt: Dit is de upgrade die je wilt maken als virtuele hoogte je ooit heeft gestoord. Je krijgt fysieke omhooggerichte drivers, bluetooth 5.3, door machine learning aangedreven dialoogversterking en Quick Tune voor Android-apparaten. En in mijn ervaring is er een merkbare verbetering in audiokwaliteit. Dus zelfs degenen die niet veel Dolby Atmos-content kijken, zullen waarschijnlijk nog steeds een verschil horen.

• Als je een Arc hebt: De originele Arc is nog steeds een krachtpatser met een breder geluidsbeeld voor grotere kamers en tv's van 65"+. Beam Ultra evenaart het pure uitgangsvermogen van de Arc niet, maar voegt wel een heleboel functies toe die de Arc niet heeft, zoals bluetooth, AI Speech Enhancement en ondersteuning voor snelle afstemming op Android. Als de Arc bij je kamer past, blijf er dan lekker van genieten. Wil je deze nieuwe functies of voeg je Sonos toe aan een nieuwe kamer, dan is de Beam Ultra de juiste keuze.

• Als je kamer groot is, je tv 65"+ is en het budget het toelaat, is Arc Ultra het antwoord: 9.1.4, 14 drivers, en hij beschikt ook over AI Speech Enhancement en bluetooth 5.3.

Aansluitingen & Bediening

• HDMI eARC/ARC-poort. De meegeleverde kabel is 1,5 m (4,9 ft). Optisch werkt via de Sonos Optische Audio Adapter, apart verkrijgbaar.

• Mijn visie: als je de optische adapter gebruikt, haal je niet het maximale uit de Beam Ultra. De Beam (Gen 2) bespaart je wat geld en geeft een vergelijkbare ervaring.

• USB-C. Geschikt voor zowel de Lijningang-adapter (3,5 mm analoog in) als de Combo-adapter (3,5 mm analoog in + ethernet), beide apart verkrijgbaar. De poort levert ook 7,5 W (5 V / 1,5 A) voor het opladen van een telefoon of koptelefoon. Het is echter wel een adapterpoort. Een rechtstreekse USB-C-naar-USB-C-kabel vanaf een laptop is geen ondersteunde audiobron.

• Sonos Voice, inclusief het nieuwe Sonos 27voice. Hier heb ik later nog een deep-dive voor jullie over.

• Wifi 6 802.11a/b/g/n/ac/ax, 2,4 GHz / 5 GHz.

• Bluetooth 5.3. Koppelen door de bluetooth-knop ingedrukt te houden, of in de app via Instellingen β†’ (Beam Ultra) β†’ Bluetooth β†’ Nieuw apparaat koppelen.

• AirPlay 2 op iOS, vereist 11.4 of hoger.

• TV Audio Swap. Stuur tv-audio naar een Sonos-koptelefoon β€” tot wel twee paartjes tegelijk. Er komt nog een aparte post over het koppelen van koptelefoons, dus de details bewaar ik voor die post.

• Capacitieve touch-bediening aan de bovenkant voor afspelen/pauzeren, nummer overslaan, volumeschuifregelaar, microfoon aan/uit en ingedrukt houden voor groeperen.

De Negen (Drivers)

Onder de motorkap drijft een quad-core A55 op 1,9 GHz negen speciaal ontworpen transducers aan, elk met een eigen toegewezen Klasse-D versterker:

• 1x Naar voren gerichte mid-tweeter: Verzorgt het centrale geluidsbeeld.
  • 2x Zijwaarts gerichte horn-loaded mid-tweeters: Richt het geluid naar buiten voor stereoscheiding.
  • 2x Omhooggerichte horn-loaded tweeters: Stuurt fysieke hoogtekanalen aan voor Dolby Atmos.
  • 4x Low-profile woofers: Verwerken mid-bass en lage frequenties.

Die 7.1.2 staat voor zeven kanalen op oorhoogte, één baskanaal en twee hoogtekanalen… tien kanalen uit negen drivers, dus de DSP moet samen met de hardware flink aan de bak.

Om meer te weten te komen over de ontwikkeling van onze speciaal ontworpen transducer, heb ik Kylie Muntean van ons Product Team gevraagd. Dit is wat zij erover zei:

"Tijdens de ontwikkeling lag de uitdaging er voor de Beam Ultra in om een slanker profiel te krijgen, waardoor hij minder hoog is vergeleken met de Beam. Om dat voor elkaar te krijgen en tegelijkertijd de basweergave te verbeteren, moesten we een uitdagende woofer ontwerpen met een meer rechthoekig profiel die meer uitslag heeft dan de oorspronkelijke woofer van de Beam. Het kostte ons veel tijd om dat precies goed te krijgen, maar het eindresultaat levert een geweldige bas met minimale vervorming, betere ruimtelijke prestaties door het samenwerken van de woofers in de middenfrequenties, en het gewenste slanke profiel dat paste binnen het industrieel ontwerp."

β€” Kylie Muntean, Lead Audio Systems Engineer

De gerichte horn-loading op de zijwaartse en omhooggerichte drivers is het punt dat ik echt wil uitlichten. Een hoorn is een passief element dat zorgt voor impedantie-aanpassing. We ruilen fysieke diepte in voor een strakke controle over de geluidsrichting. Het richt een straal (beam, geen woordspeling bedoeld) zo strak op het plafond dat de reflectie precies daar landt waar de Atmos-mix hem hebben wil. Een grotere behuizing zou dat opvangen met puur volume. Deze doet het met geometrie πŸ€“ Als iemand die gepassioneerd is over de mogelijkheden die ruimtelijke audio biedt, vooral voor muziek… is dit voor mij echt een hele belangrijke.

Boven je, echt waar

De plafondreflectie van die dedicated omhooggerichte speakers is een van de grootste verbeteringen. Beam (Gen 2) rendert hoogte virtueel (Beam Ultra kan dat in noodgevallen ook… daarover hieronder meer). Beam Ultra heeft dedicated drivers die direct op je plafond gericht staan, en die reflectie is Γ©cht.

Als je de lobby-schietpartij in The Matrix opzet, voelt het geluid van de kogelhulzen die op de stenen vloer vallen oprecht alsof het van boven de tv naar beneden regent. Hetzelfde geldt voor de New York-race in Ready Player One; wanneer King Kong tussen de wolkenkrabbers door zwaait, beweegt het geluid perfect verticaal boven je hoofd. Zoals Neo zou zeggen… whoa 🀯

Overhead Sound Mode

Als je opstelling vereist dat je de soundbar in een mediameubel plaatst met minder dan 10 cm (4 inch) vrije ruimte erboven, dan hebben we goed nieuws voor je. Fysieke up-firing drivers werken immers alleen als er ruimte boven zit. Als Beam Ultra in een kastje belandt of strak onder een lage tv staat, kan die plafondreflectie nergens heen, dus is daar een instelling voor gemaakt.

Via Instellingen β†’ (Beam Ultra) β†’ Hoogte-audio β†’ Overhead Sound Mode kun je overschakelen naar Gestimuleerd (Simulated), wat de effecten boven je hoofd optimaliseert als de bovenkant geblokkeerd is, in plaats van te vuren tegen wat er ook direct boven het rooster zit. We raden deze instelling aan als de ruimte geen 10 cm ruimte boven de bovenkant van de speaker toelaat.

Dat gezegd hebbende: als je de ruimte hebt, geef hem dan ook die ruimte. Laat ook aan de zijkanten en voorkant wat ademruimte over, want die zijwaarts gerichte drivers moeten hun geluid ook kwijt. Laat de schilden zakken (of de kastdeuren open) en laat die twee omhooggerichte drivers hun werk doen.

Surrounds voor onderweg

We gaan hier in een latere post dieper op in, maar een van mijn favoriete nieuwe functies van Sonos 27 is dat je twee identieke Sonos Plays of twee Move 2's kunt gebruiken als tijdelijke achterste surround-speakers. De speakers voelen dat ze zijn verplaatst en gebruiken hoogfrequente, vrijwel ultrasone pulsen om de soundbar te vinden.

De microfoonarray van de Beam Ultra luistert naar die pulsen, berekent waar elke speaker zich bevindt en wijst binnen ongeveer acht seconden surround-links en -rechts toe. Net als een piepklein 'away team' dat je woonkamer in straalt en z'n coΓΆrdinaten terugstuurt.

Dingen die handig zijn om van tevoren te weten:

• Beide speakers moeten identiek zijn: twee Plays of twee Move 2's, niet van elk één.

• Ze fungeren alleen als rear-surrounds… we weten dat jullie uitkijken naar front-surrounds zodra die klaar zijn.

• Je hoofdapparaat moet een Beam (Gen 2), Beam Ultra, Arc of Arc Ultra zijn waarvan de microfoon is ingeschakeld. De microfoon doet namelijk het werk, dus de microfoonschakelaar moet aan staan.

• Zodra ze gekoppeld zijn, worden bluetooth, lijningang, AirPlay en Direct Control uitgeschakeld op die speakers.

• Draagbare surrounds worden vanaf 8 september uitgerold, nog vΓ³Γ³r de Beam Ultra zelf. Er volgt snel meer.

Door AI ondersteunde spraakversterking

AI Speech Enhancement komt samen dankzij een nieuw ontworpen middenkanaal, en de app geeft je de keuze uit vier niveaus. In plaats van een vaste EQ-curve toe te passen op de hele mix, detecteert de AI menselijke stemmen en versterkt deze ten opzichte van al het andere in het signaal. Als je helemaal wilt uitpluizen hoe het model werkt: de Sonos Tech Blog heeft erover geschreven toen we de functie introduceerden op Arc Ultra. Aan onze gebruikers die te maken hebben met gehoorverlies: deze is voor jullie 🫢

Voor dagelijks gebruik bleek 'Medium' voor mij het prettigst. Stemmen komen naar de voorgrond zonder dat de achtergrondaudio een doffe brij wordt. Ik heb ook een avond op Max doorgebracht, en dΓ‘t is het niveau waar ik het meest enthousiast over ben voor onze slechthorende gebruikers. Dialogen krijgen de hoogste prioriteit en al het andere doet een stapje terug. Deze functie is oorspronkelijk ontworpen in samenwerking met het RNID en mensen met gehoorverlies. Gehoorverlies treft honderden miljoenen mensen wereldwijd, waaronder ook mijn eigen familie en vrienden. Ik ben er trots op dat ons team hier rekening mee houdt bij het bouwen van onze producten.

Opmerking: Spraakversterking is een tv-audiofunctie. Het werkt op het signaal dat binnenkomt via HDMI of optisch, en heeft geen invloed op je wifi-, AirPlay- of bluetooth-streams.

Eerlijke beperkingen om rekening mee te houden

Elk product heeft ze, en dit publiek ontdekt ze vroeg of laat toch wel. Beter dat je het van mij hoort.

• Geen HDMI-passthrough: Slechts één enkele HDMI eARC-poort. Bronnen moeten via je tv lopen.

• Nieuwe muurbeugel vereist: Beam Ultra is groter dan Beam (en kleiner dan Arc), waardoor oudere beugels niet passen en een fysiek valgevaar opleveren.

• Geen optische adapter meegeleverd: Als je tv geen eARC/ARC heeft, heb je de apart verkrijgbare adapter nodig… we hebben deze weggelaten om elektronisch afval te verminderen, maar ik begrijp dat dit frustrerend kan zijn voor wie hem nodig heeft.

• DTS:X niet ondersteund: We ondersteunen DTS Digital Surround, maar geen objectgebaseerde DTS:X. Onze CEO Tom Conrad is hier hier dieper op ingegaan.

• Geavanceerde Trueplay alleen op iOS: Quick Tune (met interne microfoons) werkt op zowel iOS als Android, maar voor Geavanceerde 'room-walk'-afstemming is iOS of iPadOS vereist.

• Het serienummer en de pincode zitten goed verstopt: Ze kunnen wat lastig te vinden zijn, vooral als hij aan de muur hangt. Gelukkig heb je ze zelden of nooit nodig.

Leuke weetjes ⬇️

• Een van mijn favoriete aspecten van de Beam Ultra is het materiaalontwerp. Het voelt als een premium, duurzaam gebouwd product, maar voelt toch erg prettig aan. Ik merk dat ik de fysieke bedieningsknoppen behoorlijk vaak gebruik, wat handig is als je in de buurt bent en snel het volume hoger of lager wilt schuiven.

• Ondanks de premium afwerking blijven we ons inzetten voor duurzaamheid. Beam Ultra is gemaakt van 24% gerecycled materiaal β€” bijna de helft van het plastic is vervangen door gerecyclede alternatieven β€” en de verpakking is plasticvrij, gemaakt van 96% hernieuwbare materialen en FSC-gecertificeerd.

• Beam Ultra verbruikt in ruststand 25% minder energie dan Beam (Gen 2). Een bredere soundbar met bijna dubbel zoveel drivers, die toch minder stroom verbruikt in rust.

• Die microfoonarray is drukker bezet dan je zou denken: spraakbesturing, Trueplay-meting (dat is waar Quick Tune daadwerkelijk mee luistert) en de ultrasone ontvanger die je draagbare surrounds zoekt. Zet de microfoonschakelaar uit en alle drie schakelen mee uit.

Ik weet dat dit een enorme muur aan informatie is, dus als je ideeΓ«n, vragen of feedback hebt, laat het me weten! Ik ben in de reacties te vinden om mee te praten en te helpen waar ik kan. Als ik iets niet meteen weet, zoek ik het uit met het engineering-team.Β 

Live long en pre-order nu πŸ––