Hoi allemaal 🖖
Sonos Ace Ultra wordt verzonden op 29 september, en ik heb al een groot deel van de zomer een exemplaar op mijn hoofd gehad: aan mijn bureau, op de bank en tijdens lange intercontinentale vluchten. We verhogen de inzet met onze hoofdtelefoonlijn, en vandaag duiken we in alle technische details waar jullie benieuwd naar zijn.
Alles wat je hier leest, komt voort uit mijn eigen ervaringen met de koptelefoon van de afgelopen weken, en eventuele fouten in dit bericht zijn volledig voor mijn eigen rekening.
Laten we alle kaarten op tafel leggen ♠️
TL;DR
- Prijs en beschikbaarheid: $ 449 / £ 399 / € 449 / $ 599 CAD / $ 699 AUD. Pre-orders zijn nu geopend, wereldwijde verzending vanaf 29 september 2026.
- Kleuren: Matzwart (matte Black), Soft White, Agave en Zand (Sand).
- Akoestiek en microfoons: Custom 40mm drivers met een verbeterde magneetconstructie en een array van 10 microfoons.
- Geluidsregeling en EQ: Adaptive ANC, Adaptive EQ, Aware Mode en Sidetone voor telefoongesprekken.
- Repareerbaarheid en batterij: Door de gebruiker te vervangen 1060 mAh batterij met officiële vervangingskits verkrijgbaar. 35 uur afspeeltijd in de praktijk met ANC of Aware Mode ingeschakeld.
- Connectiviteit: USB-C, Bluetooth 6.0, TV Audio Swap en headphone linking in Early Access.
Sonos Ace vs. Sonos Ace Ultra
Laten we direct duiken in de vraag die ik sinds 1 september het vaakst heb gezien: "Ik heb al een Ace… wat is er nou écht anders?"
| Functie | Sonos Ace | Sonos Ace Ultra |
| Adviesprijs | $ 349 (voorheen $399) \vert{}$ 449 | |
| Batterij (ANC of Aware Mode aan) | Tot 30 uur | Tot 35 uur |
| Drivers | Custom 40mm | Custom 40mm met een vernieuwde motor en een extra buitenste ringmagneet |
| Microfoons | 8 | 10 |
| Geluidsregeling | Active Noise Cancellation, Aware Mode | Adaptive ANC (tot 2x meer onderdrukking bij frequenties tot 65 Hz) en Aware Mode met Voice Boost |
| Equalizer | Bas, treble, loudness | 3-bands (voegt mid toe), nieuwe 8-bands, loudness, plus Adaptive EQ |
| Draaihoek oorschelpen (achterwaarts) | -10° | -50° |
| Integraties | TV Audio Swap | TV Audio Swap + headphone linking (Early Access) |
| Bluetooth-versie | Bluetooth 5.4 | Bluetooth 6.0 |
| Batterijrepareerbaarheid | Niet vervangbaar | Vervangbaar (batterijkit afzonderlijk verkocht) |
| Gewicht | 312 g (0.69 lbs) | 322 g (0.71 lbs) |
| Kleuren | Black, Soft White | Black, Soft White, Agave, Sand |
Uit de doos
Stel dat je de Ace Ultra op het vliegveld koopt vlak voor een lange vlucht en geen tijd hebt om hem in de Sonos-app in te stellen. Goed nieuws: Bluetooth-audio en gesprekken, draagdetectie, Adaptive ANC en Aware Mode werken allemaal direct uit de doos. Ace Ultra wordt koppelklaar geleverd; houd de Power/Bluetooth-knop ingedrukt totdat het lampje blauw knippert en selecteer hem in de lijst op je telefoon.
De rest ontgrendel je wanneer je hem toevoegt aan de Sonos-app, zoals software-updates, TV Audio Swap en headphone linking (compatibele speakers vereist), de geavanceerde en Adaptive EQ, Voice Boost, het beheer van gekoppelde apparaten en de instellingen voor opladen en energiebesparing.
Goed om te weten: je kunt hem zelfs toevoegen aan de Sonos-app als je onderweg bent, maar houd er rekening mee dat het downloaden van updates langer kan duren als je op LTE zit.
Ontwerp en pasvorm
Ace Ultra is verkrijgbaar in Black en Soft White, plus twee nieuwe kleuren: Agave (een diepblauwachtige kleur) en Sand, die past bij de nieuwe Sand-versie van Sonos Play, voor als je houdt van spullen die bij elkaar passen.
Oog voor detail was een cruciaal onderdeel van het ontwikkelproces. Ik vroeg een lid van ons Industrial Design-team, Sam Prentice, om me meer te vertellen over hoe dat er achter de schermen uitzag:
"Comfort is de hoogste prioriteit bij elk wearable-product, en voor ons was dat een belangrijk aandachtspunt bij de Ace Ultra. We hebben nieuw schuim aan de binnenkant ontwikkeld voor zowel de oorkussens als de hoofdband, waardoor de koptelefoon nog comfortabeler is tijdens langere luistersessies. We hebben ook de ergonomie van de bedieningselementen op het product verfijnd, waardoor ze iets groter zijn en prettiger aanvoelen in gebruik.
Kleur was nog zo'n gebied waar we heel enthousiast over waren om te verkennen. Naast Soft White hebben we een zachtere, draagbaardere variant van Black ontwikkeld, evenals twee compleet nieuwe kleuren, Sand en Agave. We hebben er lang over gedaan om deze kleuren precies goed te krijgen. Vooral Sand en Agave geven mensen de kans om expressiever te zijn in hoe ze hun koptelefoon stylen en dragen, terwijl hij nog steeds verfijnd en gemakkelijk dagelijks te dragen voelt."
Sam Prentice, Lead Industrial Designer
Een verbetering die ik erg waardeer is de rotatie van de oorschelpen. Ace draaide 90° naar voren om plat in de hoes te liggen, maar had bijna geen rotatie de andere kant op (ongeveer 10°). Ace Ultra draait ongeveer 50° de andere kant op, wat twee dingen oplevert: het biedt ruimte voor bredere hoofden en sieraden, en de schelpen kunnen nu plat tegen je borst liggen als je hem om je nek draagt.
En nog iets wat ik erg fijn vind: de nieuwe reisetui. Hij is lichter, het materiaal aan de binnenkant is zachter, het kabelzakje bevestigt nog steeds magnetisch en de ritssluiting is verbeterd.
Bediening en Bluetooth
Ace-eigenaren zullen heel snel hun weg vinden op de Ace Ultra. De knoppen zijn grotendeels op dezelfde plek gebleven; de aan/uit-knop is iets naar achteren verschoven, maar dat went snel. Hier is het overzicht:
- Content Key (rechteroorschelp): Druk in om af te spelen/pauzeren, schuif omhoog en omlaag voor het volume, en druk twee keer om te skippen (drie keer om terug te skippen). Nadat je headphone linking hebt ingesteld, houd je deze ingedrukt om audio te switchen met je Sonos-speakers of soundbar. Vergelijkbaar met TV Audio Swap.
- Power/Bluetooth-knop (linkeroorschelp): Druk twee keer om te schakelen tussen je gekoppelde Bluetooth-apparaten. Als je Multipoint aan hebt staan met een laptop en telefoon verbonden, wisselt een snelle dubbele tik van actieve bron zonder dat je een van de apparaten hoeft aan te raken.
- Content Key (linkeroorschelp): Wordt gebruikt om te schakelen tussen ANC, Aware Mode en Uit (indien ingeschakeld in de app).
Multipoint is wat ervoor zorgt dat er twee apparaten tegelijk verbonden kunnen blijven met de Ace Ultra, en het staat nog steeds standaard uit, net als bij de Ace. Zet het aan in Instellingen → (Ace Ultra) → Bluetooth → Multipoint. Je vindt ook een nieuw scherm met Gekoppelde apparaten in de app waar je alles kunt zien wat met je Ace Ultra is gekoppeld (tot 11 apparaten), wat er momenteel is verbonden, opnieuw verbinding kunt maken met een vorig apparaat (als het aan staat en binnen bereik is), apparaten kunt vergeten en een voorkeursapparaat kunt instellen waarmee de koptelefoon als eerste verbinding probeert te maken als hij wordt ingeschakeld. Stel bijvoorbeeld je laptop in als voorkeursapparaat, en de Ace Ultra kiest die boven je telefoon wanneer je aan je bureau gaat zitten.
Een korte opmerking over headphone linking: hier komt een apart bericht over, dus daar duik ik hier niet verder in. Houd de community de komende dagen in de gaten voor meer informatie.
Audio en Equalizer
De grootste akoestische upgrade in elke oorschelp is een nieuwe, speciaal ontworpen dynamische driver van 40 mm met een vernieuwde motorstructuur waaraan een extra buitenste ringmagneet is toegevoegd.
De afstemming is gedaan met input van het Sonos Soundboard samen met Grammy- en Oscar-winnende engineers. We weten dat artiesten en makers onze producten betekenis geven, en we waarderen de feedback die ze geven om onze producten te laten uitblinken. Wat dat betreft, hier een woord van ons Audio-team over het proces achter de schermen:
"Een groot deel van hoe we het geluid op onze producten afstemmen, komt voort uit het doorbrengen van echte tijd met de content creator community. De mensen die daadwerkelijk de films, muziek en shows opnemen en mixen waar we allemaal dagelijks naar kijken en luisteren. Specifiek voor de Sonos Ace Ultra betekende dat dat we studio's zijn binnengestapt waar die content wordt gemaakt en tijd hebben doorgebracht met de makers in hun eigen omgeving. We hadden sessies bij Chelsea Studios in NYC, Sterling Sound in NJ en 21fifteen in Santa Monica. Het kunnen luisteren naar content in de ruimtes waar het daadwerkelijk is gemixt en gemasterd, en het proces bespreken met de maker, geeft ons een referentiepunt dat je op geen enkele andere manier kunt krijgen. Je hoort precies wat hun bedoeling was met de mix, rechtstreeks van de bron."
Cameron MacLeod, Wearables/Headphones Audio Systems Manager
Wat de EQ betreft: de standaard equalizer voegt een Mid-schuifregelaar toe aan de klassieke Bas- en Treble-schuifregelaars, plus onze standaard Balans- en Loudness-schakelaars. Zet de "Geavanceerd"-schakelaar om en je krijgt de nieuwe 8-bands geavanceerde EQ, waarbij elke band instelbaar is van -10 tot +10. Je kunt punten rechtstreeks op de grafiek slepen, of stap voor stap door de banden gaan met een schuifregelaar.
Lossless-audio is op twee manieren beschikbaar: via Bluetooth via aptX met een ondersteund apparaat, of bedraad via USB-C met de meegeleverde kabel (die, in tegenstelling tot de 3,5mm-kabel, ook bediening voor afspelen en gesprekken ondersteunt).
Geluidsregeling (Noise Control)
Ace Ultra gaat van 8 naar 10 microfoons, en we introduceren Adaptive ANC, wat tot wel twee keer zoveel onderdrukking van lage frequenties onder de 65 Hz levert vergeleken met de Ace.
Dat frequentiebereik is de sleutel. Onder de 65 Hz is precies waar het gedreun van een cabine in een vliegtuig zich bevindt, en dat is waar ik hem getest heb: een lange vlucht, vijf of zes uur in de lucht tijdens de hoofdroute plus de tussenstops aan weerszijden, met de Ace Ultra de hele weg op mijn hoofd. Ik heb vergelijkbare reizen gemaakt met de Ace, en Ace Ultra was aanzienlijk beter. Het motorgeluid dat de meeste ANC-koptelefoons veranderen in een doffe brom, verdween voor het grootste deel gewoon, en ik kon in alle rust naar de in-flight films kijken.
De array drijft ook de Adaptive EQ aan, wat nieuw is voor de Ace Ultra. De microfoons meten in real-time de afdichting van elke oorschelp en passen de respons aan om lekkage door brilmonturen, dik haar of een iets verschoven pasvorm te compenseren. Als je wel eens hebt gemerkt dat de bas aan één kant wegvalt omdat je bril de afdichting verbrak, dan is dit de functie voor jou. Maar je kunt het uitschakelen als je liever een vaste respons wilt.
Aware Mode klinkt natuurlijker dan op de Ace en krijgt Voice Boost, wat de stemmen om je heen benadrukt terwijl het overige omgevingsgeluid wordt onderdrukt. Het staat standaard uit; je schakelt het in onder Geluidsregeling. Het is geweldig voor een snel gesprek zonder je koptelefoon af te doen. Aware Mode onderdrukt ook plotselinge harde geluiden, zodat een dichtslaande deur niet keihard in je oren binnenkomt.
Tijdens een telefoongesprek stuurt Sidetone een natuurlijk klinkende versie van je eigen stem terug de oorschelpen in terwijl ANC aanstaat, zodat je niet per ongeluk boven je eigen ANC uit gaat schreeuwen om jezelf te kunnen horen.
Batterij en levensduur
Het oplaadgedrag is vergelijkbaar met de Ace; een volledige lading vanaf 0% duurt maximaal 3 uur. Als je op 10% of minder zit, levert 3 minuten snelladen je ongeveer 3 uur afspeeltijd op. Snelladen vereist:
- 15 W USB-PD, uitsluitend USB-C naar USB-C
- een omgevingstemperatuur tussen 15 °C en 30 °C (59 °F tot 86 °F); buiten dat venster laadt hij op normale snelheid op.
In mijn eigen praktijktesten, waarbij ik hem dagelijks gebruikte met Aware Mode ongeveer 90% van de tijd actief (en ANC voor een paar lange vluchten), kwam ik uit op ongeveer 36 uur ononderbroken afspelen voordat ik een lader nodig had.
Er is ook een nieuwe Energiebesparingsmodus die je resterende batterijduur ongeveer verdubbelt door een paar functies te beperken (volumemaximum, geluidsregeling, head tracking). Het staat standaard uit, maar Automatische energiebesparing staat standaard aan en treedt automatisch in werking bij 10%. Er is ook een optie voor Snelladen (die je kunt uitschakelen als je liever prioriteit geeft aan batterijgezondheid op de lange termijn) en een aanpasbare Automatische uitschakeltimer. Met draagdetectie aan schakelt de koptelefoon standaard uit nadat hij 30 minuten ongebruikt blijft liggen, instelbaar van 5 minuten tot 2 uur (of "Nooit").
Wat betreft levensduur is Ace Ultra ontworpen om lang mee te gaan. Hier is een van mijn absolute favoriete hardwaredetails: door de gebruiker te vervangen batterijen. Batterijvervangingskits kunnen direct bij de koptelefoon worden gekocht. Eerlijke waarschuwing over de batterij: dit is een echte reparatie, geen batterijklepje. Dit is ook pas iets om te overwegen als de garantie is verlopen; als je koptelefoon minder lang meegaat dan zou moeten terwijl hij nog in de garantie zit, neem dan contact op met ons Support-team in plaats van meteen een batterij te gaan vervangen.
Ace Ultra maakt gebruik van 46% gerecyclede en hernieuwbare materialen voor de koptelefoon en hoes. Dat omvat de hoes van ~80% gerecycled materiaal en biobased kunststoffen. Waar mogelijk hebben we bevestigingsmiddelen gebruikt in plaats van lijm, zodat de koptelefoon gemakkelijker te reviseren, te repareren en te recyclen is, en de verpakking is plasticvrij. Meer over ons duurzaamheidswerk vind je hier 💙
De Batterij-pagina in de app toont de huidige lading en een geschatte resterende tijd op basis van hoe je hem gebruikt. TV Audio Swap en headphone linking werken via wifi, wat meer stroom verbruikt dan Bluetooth, dus verwacht een kortere batterijduur wanneer je ze gebruikt als onderdeel van je systeem.
Eerlijke beperkingen
Elk product heeft ze, en dit publiek ontdekt ze vroeg of laat toch wel. Beter dat je ze van mij hoort.
- Ace Ultra is niet waterdicht, en er is geen waterbestendigheidsklasse. Officieel: vermijd het gebruik in natte omstandigheden. Als je van een gokje houdt: ik heb de mijne tot nu toe zonder problemen gedragen tijdens het sporten, maar gebruik is op eigen risico.
- Oorkussens zijn niet uitwisselbaar met de Sonos Ace. Nieuwe sensorpositie, nieuwe ANC-afstemming, nieuwe kussens.
- Volledig handmatige 8-bands EQ. Ik zou ook graag een "films"- en "muziek"-curve willen opslaan, en dat heb ik doorgegeven aan het team.
- Ace Ultra wordt niet geleverd met een stroomadapter. Voor optimaal opladen moet je ervoor zorgen dat je oplader minimaal 7,5 W ondersteunt, 15 W USB-PD wordt aanbevolen (vereist voor snelladen), en gebruik alleen USB-C naar USB-C-kabels om op te laden.
- Headphone linking is in Early Access. Er kan maar één Ace Ultra tegelijk per systeem worden gekoppeld. Meer over headphone linking volgt in een apart bericht later.
Laatste weetjes ⬇️
- Net als bij de Ace heeft de rechteroorschelp een contrasterende binnenkleur en staat er L en R aan de binnenkant gedrukt, zodat je zonder al te veel moeite kunt zien wat de juiste kant is. De Content Key hoort onder je rechterhand te zitten.
- Laadtemperatuur is 5 °C tot 40 °C (41 °F tot 104 °F) en de bedrijfstemperatuur is 0 °C tot 40 °C (32 °F tot 104 °F). Vertaling: laat hem in juli niet achter in de auto in Phoenix, en probeer hem niet op te laden in een stoeltjeslift. Als je het toch probeert, ga je geen leuke tijd tegemoet.
- De microfoons doen ontzettend veel werk: ANC, Aware Mode, Voice Boost, Sidetone, gesprekken, de afdichtingsmeting van Adaptive EQ en de ruimtemeting van TrueCinema. Tien microfoons, werk zat!
Afsluiting
Als je het tot hier hebt geschopt, staat de Ace Ultra waarschijnlijk binnenkort bij jou op de stoep. Vragen, correcties en droom-setups kunnen in de reacties, en ik ben erbij om mee te praten. Alles wat ik niet ter plekke kan beantwoorden, leg ik voor aan het engineering-team om een antwoord voor je te regelen.
The pleasure is to play. Bestel hem nu alvast 🤘