Beantwoord

Sonos Boost nodig? En combinatie met mesh wifi mogelijk?

  • 4 December 2020
  • 8 reacties
  • 1508 Bekeken

Goedemorgen,

Op het moment kom ik er zelf niet meer in uit. De juiste informatie krijg ik helaas ook nergens gevonden. Het probleem is als volgt. Ik wil in mijn huis wegens slechte wifi een mesh netwerk creëren middels het volgende product: De TP-Link Deco M9 Plus. 

 

Qua Wifi zit ik dan sowieso goed. Maar nou komt het gedeelte waar ik niet uit kom. Ik ben in het bezit van 1x Sonos Amp (met bekabelde speakers/sub), 2x Sonos One gen.2 (surround) die op +/- 8m van de meterkast afstaan waar mijn modem van Ziggo hangt. Nu heb ik me dus laten vertellen dat als ik de One's wil gebruiken als surround dat ik daarvoor een Sonos Boost nodig heb om vertragingen/storingen tegen te gaan.

 

Maar wat als 1 station van de Deco M9 Plus in de woonkamer geplaatst gaat worden dichtbij een Sonos apparaat? (Kan bij de Amp geplaatst worden evenals bij de One). Heb ik dan nog steeds een Sonos Boost nodig? En zo niet, hoe het dan wel op te lossen? En kan de Sonos set überhaupt samen werken met een mesh netwerk? Hoop dat jullie mijn vragen wel kunnen beantwoorden. 

 

En nog iets heel anders. Ik heb sinds kort het probleem dat in de app van Sonos mijn subwoofer niet direct te zien is. Deze is notabene ook nog is bekabeld aangesloten dus dat vind ik al helemaal frapant. De subwoofer wordt pas na een min. of 5 zichtbaar. Dit heeft zich voorheen nog nooit voorgedaan. Hoop dat hier ook een oplossing voor is.

 

icon

Beste antwoord door Eddie the Eagle 5 December 2020, 15:03

Bekijk origineel

8 Reacties

Reputatie 6
Badge +3

Heb je dan problemen met verstoringen / vertragingen met Sonos ? Dat wordt niet duidelijk. Tevens is niet duidelijk wat je nu al bekabeld hebt en niet, alleen de sub ?

Sonos adviseert Mesh als oplossing om je wifi uit te breiden, zie onderaan in het artikel. Dit in tegenstelling tot extenders & powerline adapters die niet ondersteund worden. Tot zover het goedbedoelde advies van Sonos...ik lees een bak ellende met mesh wifi in combinatie met Sonos op de forums. Prima oplossing voor je wifi maar persoonlijk zou ik er nooit mijn Sonos over laten lopen. In theorie zou het moeten werken wat je wilt, maar niet mijn keuze.

De Boost heb je in principe niet nodig, wat ik zou proberen is om alleen de Amp direct te bekabelen naar je router en de andere surround producten draadloos. Als je nu alleen de sub bekabeld hebt, gaat het denk ik niet lekker, zie ook dit artikel, daar wordt het uitgelegd. Vooral: Surround speakers or Sub cannot be used as the single wired product.

Heb je dan problemen met verstoringen / vertragingen met Sonos ? Dat wordt niet duidelijk. Tevens is niet duidelijk wat je nu al bekabeld hebt en niet, alleen de sub ?

Sonos adviseert Mesh als oplossing om je wifi uit te breiden, zie onderaan in het artikel. Dit in tegenstelling tot extenders & powerline adapters die niet ondersteund worden. Tot zover het goedbedoelde advies van Sonos...ik lees een bak ellende met mesh wifi in combinatie met Sonos op de forums. Prima oplossing voor je wifi maar persoonlijk zou ik er nooit mijn Sonos over laten lopen. In theorie zou het moeten werken wat je wilt, maar niet mijn keuze.

De Boost heb je in principe niet nodig, wat ik zou proberen is om alleen de Amp direct te bekabelen naar je router en de andere surround producten draadloos. Als je nu alleen de sub bekabeld hebt, gaat het denk ik niet lekker, zie ook dit artikel, daar wordt het uitgelegd. Vooral: Surround speakers or Sub cannot be used as the single wired product.

 

De Sonos One ga ik zometeen pas aansluiten. Maar wou eerst graag weten hoe en wat. Ik had me dus laten vertellen dat ik sowieso een die Boost nodig heb als ik die beide Sonos One als surround wil gebruiken.

Wat ik bekabeld heb is i.c.m. met de Sonos Amp nieuwste generatie:

  • Bowers & Wilkins ASW 610 sub
  • 2x Bowers & Wilkins CM8

Voorheen is de sub altijd meteen zichtbaar geweest in de Sonos app en dat geldt ook voor de speakers. Pas sinds deze week wordt de sub bij elke keer opnieuw gebruik pas na een minuut of 5 weer zichtbaar. (Na een aantal uur geen gebruik te hebben gemaakt van het systeem).

Ik heb inmiddels ook een hoop voorbij zien komen over die mesh wifi. Maar ook zie ik wel dat het wel mogelijk zou moeten kunnen zijn. De wifi bij mij thuis is echt rampzalig. Ik zie dus vrij weinig keus dan toch zo'n systeem aan te schaffen. 

Dat is dus beetje het probleem denk ik. Aangezien mijn router in de meterkast hangt wegens geen andere mogelijkheden zou ik dus absoluut niet weten hoe ik mijn Amp daar op aan krijg gesloten zonder een ethernet kabel van een meter of 8/9 door me woonkamer te moeten leggen.

Zou het mogelijk kunnen zijn ervan uitgaande dat het mesh netwerk samen gaat werken met Sonos om een zo'n punt naast de Amp te plaatsen en die punten met elkaar te verbinden via kabel? Wordt er dan ook een eigen Sonosnet gecreëerd?

En die Sonos Boost wat voor bereik heeft die? Mocht ik die toch ooit plaatsen in de meterkast naast de router. Want de Sonos setup staat daar dus een meter of 8 vandaan. Mijn internet is daar al bagger geldt dat dan voor het bereik van de Boost hetzelfde? Of werkt dit anders?


 

Reputatie 6
Badge +3

Als je 1 Sonos bekabeld (Boost of een ander), dan wordt er een apart draadloos netwerk aangemaakt, SonosNet. Dat staat los van je eigen wifi netwerk en zou 8m gemakkelijk moeten kunnen overbruggen. Het werkt  ook als een mesh netwerk dus een vlekkenplan.

Wil je bekabelen aan een ander mesh wifi systeem zoals die TP link, dan moet die kabel hangen aan de primary mesh node. Volgens mij moet die op zijn beurt weer bekabeld zijn aan je router, dus daar schiet je ook niks mee op. 

edit: dus ja, SonosNet wordt ook aangemaakt als je een Sonos bekabeld aan de Primary Mesh Node. Uiteindelijk is dit gewoon een bekabeling aan je router (via de mesh node)

 

Met een vlekkenplan bedoel je dat ik de boost niet kan combineren met de tp link of bedoel je wat anders?

Anders zou ik beide systemen los aan de router kunnen hangen. Dan ga ik eerst even kijken wat de sonos gaat doen als die alleen verbinding heeft met de tp link zonder nog een boost aan te schaffen. Mocht het dan nog misgaan kan ik daar altijd nog iets mee doen.

Heb jij toevallig nog een idee hoe het zo kan zijn dat mijn sub elke keer weer even verdwijnt in de app?

Reputatie 7

Als aanvulling: juist voor de surroundspeakers doet de Boost niets. Die maakt een 2,4GHz netwerk aan, hetzelfde als een via netwerkkabel aangesloten Sonos speaker zou doen. Voor surround wordt daarnaast door de soundbar (of de Amp) een aparte 5GHz verbinding aangemaakt - de Boost heeft daar niets mee te maken.

Reputatie 6
Badge +3

Met een vlekkenplan bedoel je dat ik de boost niet kan combineren met de tp link of bedoel je wat anders?

Anders zou ik beide systemen los aan de router kunnen hangen. Dan ga ik eerst even kijken wat de sonos gaat doen als die alleen verbinding heeft met de tp link zonder nog een boost aan te schaffen. Mocht het dan nog misgaan kan ik daar altijd nog iets mee doen.

Heb jij toevallig nog een idee hoe het zo kan zijn dat mijn sub elke keer weer even verdwijnt in de app?

Met vlekkenplan bedoel ik mesh, het SonosNet signaal wordt doorgegeven van de ene naar de andere speaker ipv alles op 1 centraal wifipunt.

Ik zou eerst de Amp dus aan de router danwel aan de primaire mesh node bekabelen. In beide gevallen zul je (als ik het goed lees) een kabel naar je woonkamer moeten trekken. Wil je dat niet, dan kun je Sonos aan je nieuwe wifi koppelen maar nogmaals, mijn keuze zou het niet zijn.

Geen idee waarom die (B&W) Sub niet zichtbaar is. Ik wist niet eens dat die apart zichtbaar was in de app.

 

Top, dankjewel voor jullie hulp/advies. Ik ben geholpen! 

Enorme problemen met thuis bekabeld en via WiFi alles valt weg. Heelveel tijd in gestoken.allerlei slechte oplossingen gekregen nooit echt opgelost,tot dat!,  de deco x60 van te link, niet gekoop wel goed. Creëert meerdere netwerken en zet de router in bridge mode. Gaat allemaal van zelf. Je bent er pakweg 4 uur mee bezigmaar resultaten is top. Geen wegvallende speakers geen internet drop. Boost werkt niet, mar blijkt niet nodig alles komt in WM1 mode te staan. Ter info. 14 eenheden sonos, 6 camera's, Google home, 8 computers, 35hue lampen en nog wat beveiliging spul. Draait allemaal perfect.

 

Reageer