probleem 5.0 netwerk

  • 16 August 2023
  • 17 reacties
  • 114 Bekeken

Ik heb nieuwe WiFi boosters van Ziggo (Deco TP Link) . Wel zijn er nu geen gescheiden versies 2.4 en 2.5 meer. Gevolg …. Thuisnetwerk geeft 5.0 weer en Sonos 2.4. Ziggo adviseert een Gasten netwerk in te richten voor Sonos.  Bekend bij iemand ?


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

17 Reacties

Reputatie 7

Een gastennetwerk voor Sonos gaat niet werken: Sonos apparaten en je telefoon moeten elkaar kunnen “zien” op het netwerk en een gastennetwerk is nu juist zo ontworpen dat devices elkaar niet zien.

Maar… ik begrijp eigenlijk niet tegen welk probleem je aanloopt. Je zegt “Gevolg …. Thuisnetwerk geeft 5.0 weer en Sonos 2.4. ” Kun je aangeven wat je hiermee bedoelt?

Als ik op de GSM kijk zie dat WiFi gebruik maakt van 5.0 GHZ netwerk van Ziggo. Terwijl bij de instellingen van Sonos het netwerk met 2.4 GHZ staat vermeld

Reputatie 7
Badge +3

Vanwaar je opmerking over de netwerken? Loop je tegen problemen aan? Zo ja, welke?

Ik heb het vermoeden dat de netwerkbelasting door de Deco’s wordt verdeeld op basis van beste netwerkbelasting. TP-link noemt dat slim verdelen op mijn Archer 2300. Dit kan je ook handmatig zetten waardoor je dit zelf kunt bepalen. Dit maakt echter niet uit omdat je thuisnetwerk gewoon beide opties door elkaar kan verwerken. 

Beste Erooij , kun jij mij laten weten war/hoe ik ik de netwerkbelasting hand matig kan instellen ?

Reputatie 7
Badge +3

https://19216811.uno/tp-link-deco-router-login/
 

Maar waarom wil je dat? Ervaar je problemen?

Ik heb grote problemen met Sonos . En het vreemde is dat de twee GSM’s welke wij hebben verschillend reageren op Sonos. Is allemaal begonnen met de installatie van de TP-link versterkers van Ziggo. Ik zie nu dat de Sonos Account melding maakt van het 2.4 GHZ netwerk van Ziggo en bij onze instellingen van het Wifi netwerk staat 5.0 HZ netwerk

Reputatie 7
Badge +3

Om het simpel te houden zou ik Sonos eens bellen.

De melding “ik heb grote problemen” zal via dit forum niet tot een oplossing komen. Naar mijn mening maakt de 2.4 of 5 hier niets uit. Mogelijk heeft het te maken met de manier van uitgifte van ip adressen welke door elkaar loopt doordat meerdere apparaten ip adressen afgeven ipv 1. Sonos kan zien waar het fout gaat wanneer je een diagnose van je systeem maakt en vervolgens even belt.

Reputatie 4
Badge +1

@TPLink Goedemiddag.

 

 

Wat we 99% van alle gevallen tegenkomen met TP-link wifi versterkers / mesh is dat deze geïnstalleerd worden als router.

Wat je dan creëert is dat je wee router in huis hebt die vaak ook een apart Wifi signaal uitzenden. 

Tp-link kan vanuit zichzelf prima de 2.4 en de 5ghz signaal regelen zonder problemen.

 

Wat je zou kunnen doen/proberen is de Tp-link in acces point modus zetten.

 

Dit kan je via de Deco app doen.

Open de Deco app

  • meer instellingen 
  • Geavanceerde instellingen 
  • Bewerkingsmodus ← Deze zet je op Access point.

 

Beste Jeroen V. , dank je wel.  Ik heb ook bij Ziggo meldingen gevonden over de problemen met de Wifi Boosters van Tp.  Ga er morgen verder mee aan de slag. 

Reputatie 7

Wat @Jeroen V zegt is geen probleem met de Deco’s, maar een gevolg van het verkeerd uitrollen van de Deco’s. De Deco’s moeten als access point worden geconfigureerd en de wifi van Ziggo zelf uit. Óf de router van Ziggo moet in bridge modus worden gezet (kun je aanvragen bij Ziggo). Dan kan het Deco-systeem in router-modus.

Mocht het nou toch niet lukken, meld dan hier eens welke problemen je hebt. Want ik heb met @Erooij toch het idee dat we halverwege een verhaal zijn ingestapt…..

Reputatie 2
Badge +1

Ik gebruik al jaren Sonos icm Ziggo. Ik heb enkele maanden geleden mijn Linksys Velop vervangen door de TP-Link Deco X60 (Linksys Velop was niet stabiel en heeft een slechte app. Ook kan het niet buitenshuis worden aangestuurd, alleen via WiFi).

Ik heb mijn Ziggo modem (Ziggo Connectbox) in bridgemodus staan (WiFi dus uitgezet), vervolgens heb ik één TP-Link node met kabel aangesloten (op het Ziggo modem), deze node functioneert dus als router (met WiFi 2.4 en 5.0).  

De andere 4 nodes heb ik als accespoint ingesteld (groot huis met veel betonstaal, vandaar dit aantal).

Alles werkt al maanden perfect. Ik heb overigens wel mijn Playbar met kabel aangesloten aan de router, hierdoor wordt er dus een Sonosnet opgebouwd. Dit komt in principe de stabiliteit ten goede.

Succes!

Hallo Jim , dit advies had ik ook gekregen van Helpdesk Sonos (top service). Vervolgens door gespeeld naar Ziggo en van hun gebruiksaanwijzing gekregen tav de bridgemodus. Moet ik mee aan de slag. Hetgeen mij irriteert is het feit dat Xiggo weet dat deze problemen kunnen ontstaan maar zij vermelden er niets over. Melden alleen dat de TP link heel eenvoudig is aan te sluiten . Ik kreeg de TP link gratis en heb wel hun monteur ingeschakeld. En deze zei dat alles in orde was!

Reputatie 7

@Jimgubbel Voor @TPLink op zoek gaat naar een instelling om de andere nodes als access point in te stellen: bij mij kon ik het Deco-systeem uitrollen in router modus, waarmee de andere nodes (dus behalve de hoofd-Deco) waarschijnlijk inderdaad als acces point werken. Een aparte instelling daarvoor heb ik echter niet. Jij wel?

Reputatie 2
Badge +1

@Jimgubbel Voor @TPLink op zoek gaat naar een instelling om de andere nodes als access point in te stellen: bij mij kon ik het Deco-systeem uitrollen in router modus, waarmee de andere nodes (dus behalve de hoofd-Deco) waarschijnlijk inderdaad als acces point werken. Een aparte instelling daarvoor heb ik echter niet. Jij wel?

Nee, het instellen als access point van de overige nodes ging automatisch bij het toevoegen.
Kortom, het staat en valt bij het instellen van het Ziggo modem als bridge en het aansluiten van de eerste (hoofd) node als router. Dit rest gaat dan vanzelf qua instellingen. 

Reputatie 2
Badge +1

Hallo Jim , dit advies had ik ook gekregen van Helpdesk Sonos (top service). Vervolgens door gespeeld naar Ziggo en van hun gebruiksaanwijzing gekregen tav de bridgemodus. Moet ik mee aan de slag. Hetgeen mij irriteert is het feit dat Xiggo weet dat deze problemen kunnen ontstaan maar zij vermelden er niets over. Melden alleen dat de TP link heel eenvoudig is aan te sluiten . Ik kreeg de TP link gratis en heb wel hun monteur ingeschakeld. En deze zei dat alles in orde was!


Zie ook https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2879/ 

Succes

Bedankt voor ervaringen. Ben nu wel bezig om Ziggo iets meer onder druk te zetten . Zij geven gratis de TP Link cadeau met de wetenschap dat er problemen kunnen ontstaan. Ondanks meerdere contacten met Ziggo reppen zij nergens over.Gelukkig dat Sonos wel een helpende heeft aangeboden 

Reputatie 7

Hmm. Niet zozeer met de Deco’s, maar met de set up ervan - in jouw geval mogelijk door de Ziggo monteur.