Skip to main content
Beantwoord

Nieuwe gebruiker

• October 14, 2025
  • 31 reacties
  • 268 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Indien ik hier een plattegrond van mijn woonkamer geef en mijn wensen. Kan ik hier dan advies krijgen over welke Sonos producten ik aan moet schaffen?

Beste antwoord door Erooij

Vergis je niet dat er bij Sonos ook altijd een draad nodig is voor de stroomvoorziening. 
Maar zoals gezegd, koop een paar kleintjes en kijk hoe het bevalt. 

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

31 Reacties

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • October 14, 2025

Het is niet de plattegrond die bepalend is, maar meer de behoefte. Tv, muziek, tv en muziek, stereo, surround of Atmos etc. etc.

Verder kan bepalend zijn hoe groot de tv is, een kleinere tv met een enorme soundbar schiet ook niet echt op.

En dan is er natuurlijk nog de factor “budget”. 

Ronald22
Forum|alt.badge.img+3
  • Rising Star
  • October 14, 2025

Ik ben wel benieuwd naar de plattegrond 

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • October 14, 2025

@Ronald22 Niet zo nieuwsgierig 😉

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • October 14, 2025

Overigens blijft het nog lastig een advies te geven. Vaak kan je wel zaken uitsluiten, maar wat er dan nog aan keuze is blijft persoonlijk. 
De site van Sonos geeft al veel informatie om een schifting te maken.

Voordeel van Sonos is dat je “klein” kunt beginnen om dat verder uit te breiden naar behoefte. Bijvoorbeeld, de één wil wel een sub en de ander niet omdat er al voldoende laag te horen is. Of omdat de bazin in huis het niet wil 🤭😉

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Junior
  • October 14, 2025

Kamer bestaat eigenlijk uit 2 / 3 delen. Ruimte 1 de keuken met de eethoek tafel. Deze is gescheiden door twee schuifdeuren naar de woonkamer waar de bank langs de linker muur staat en de tv de rode streep is. Rechtsonderin is een soort zithoekje waar ook de platenspeler staat. Persoonlijk dacht ik in de keuken / eetkamer de ERA 100 of 300? Ook een ERA 100 of 300 in de hoek rechtsonderin en dan een ARC en Hub bij de televisie?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Junior
  • October 14, 2025

en dan de behoefte, voornamelijk gewoon lekker muziekje luisteren :). Dus televisie is niet heel belangrijk, maar lekker kamer vullend geluid wel

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • October 14, 2025

Een zeer lastige opstelling, maar wanneer tv niet belangrijk is dan zou ik nooit een Arc plaatsen, maar voor een goedkopere oplossing gaan. Vervolgens dan wel 2 300’s in zo’n opstelling dat je daarvan kunt genieten vanuit je zithoekje.

Keuken naar persoonlijke wens. Je kunt ook eerst de kamer doen en dan testen in de keuken met de beschikbare apparatuur.

Ronald22
Forum|alt.badge.img+3
  • Rising Star
  • October 14, 2025

Als muziek echt de voorkeur heeft dan zou ik net als ​@Erooij gaan voor de era 300 speakers en die als stereo paar aansluiten in de woonkamer. Je kan hem later altijd uitbreiding met een arc, dan plaats je de speakers naar achteren en sluit je ze aan als surround speakers. En in de keuken zou ik een era 100 plaatsen, ik heb er eentje in de badkamer staan en daar zit echt meer dan genoeg lawaai in om in de keuken wat achtergrond muziek af te spelen. Let op Sonos is wel een dure hobby/verslaving. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Junior
  • October 14, 2025

Geen Hub voor de bass dus? 

Ronald22
Forum|alt.badge.img+3
  • Rising Star
  • October 14, 2025

Dat kan, je kan ook eerst proberen om te luisteren hoe tevreden je bent. Hij is op een later tijdstip makkelijk toe te voegen. 

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • October 14, 2025

De 300’s hebben al een zeer behoorlijke bas, zo ook de Arc ultra.  

Het lastige is dat je een aparte hoek hebt waar je waarschijnlijk je muziek luistert. Dit wordt moeilijk combineren met een surroundopstelling, waar de speakers tegenover de tv geplaatst moeten worden. Dit is waarom ik eigenlijk aangeef om te bezuinigen op de soundbar en je meer te focussen op de muziekopstelling.

Een sub kan slechts aan één kamer (zoals Sonos dat noemt) gekoppeld worden, dus of aan de tv speaker(s) of aan de stereo/mono opstelling.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Junior
  • October 14, 2025

Woooow, het klinkt allemaal niet zo eenvoudig, ik wil zeker geen surround opstelling. Dus als ik dan de Arc net zo goed kan droppen helemaal prima, maar ik zou soms bij een film wel de Sonos willen gebruiken denk ik. Stel je hebt twee van die 300s werkt dat dan of is dat toch heel raar omdat het geluid dan zomaar random ergens vandaan komt. Ik ga nooit zitten om muziek te luisteren. Het is dus echt gewoon lekker voor wat achtergrond muziek en soms wat harder tijdens het koken als de rest van het gezin nog niet thuis is maar echt niet veel meer dan dat. Ben ik dan beter af met meerdere 100s dan 2x300s of gewoon lekker even die 300s proberen kijken wat voor effect het geeft? Heel erg bedankt hoor mannen. Ik was hier zelf niet uitgekomen dan had ik waarschijnlijk veel te veel gekocht 😅

Ronald22
Forum|alt.badge.img+3
  • Rising Star
  • October 14, 2025

Je kan niet even je tv aansluiten op een "losse" speaker van Sonos. Daar zul je echt een soundbar voor nodig hebben. Maar als je nu zegt dat je nooit echt voor muziek gaat zitten zou een setje era 100 ook volstaan. Misschien kun je eens gaan luisteren ik een audio zaak bij je in de buurt. Bij de meeste Expert's hebben ze een luister kamer je kan daar dan ook om goed advies vragen.

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • October 14, 2025

Ik zou zeggen koop 2 100’s en plaatst deze in stereo bij je luisterhoek. Kijk hoe dat klinkt, wil je toch meer dan kan je deze voor de keuken gebruiken en zet je 1 300 in de luisterhoek. Je kunt hier later altijd naar 2.  Eventueel kan je in de luisterhoek er ook een sub mini bij plaatsen. Vaak wordt het middengebied dan wat mooier omdat de lage tonen naar de sub gaan.

Wil je toch ook een beter geluid bij de tv dan kan je daar ook een Beam plaatsen. Bij muziek luisteren kan je altijd groeperen waarmee je meerdere speakers kunt laten spelen.

106rallye
  • October 15, 2025

Ander gezichtspunt. Als het je werkelijk alleen om muziek gat is de Sonos Amp met twee goede bedrade speakers ook een optie. Dat geeft je veel meer keuze in welk geluid jij mooi vindt.Ik zou anders ook voor muziek eens kijken naar twee Five's in plaats van de Era 300's, zeker als je niet op Atmos muziek (belangrijkste toevoeging van de Era 300) zit te wachten.

In de keuken/eetkamer dan een Era 100 en onder de TV een Beam om het niet al te duur te maken.

P.S. de subwoofer van Sonos heet Sub, niet Hub.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Junior
  • October 15, 2025

Dat Atmos is dus echt voor de televisie ervaring als ik het goed begrijp?

Ik snap wat je zegt over de Sonos Amp, maar ik heb geen behoefte een bedrade speakers. Ik wil die dingen gewoon over neer kunnen zetten zonder snoeren. 

Was net nog in een Elektroworld in het dorp en zij adviseerden om eerder voor meer kleintjes te gaan om een ruimte vullend geluid te creeeren. Terwijl jij eerder zegt om voor 2 grote krachtpatsers te gaan en dan ook nog een era 100. Waar zou je die 5s neerzetten dan? 

Ook jij adviseert geen Sub ;)? Maar dat is mogelijk omdat de 5 meer bass van zich zelf heeft?

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • Antwoord
  • October 15, 2025

Vergis je niet dat er bij Sonos ook altijd een draad nodig is voor de stroomvoorziening. 

Ronald22
Forum|alt.badge.img+3
  • Rising Star
  • October 15, 2025

Ook die kan je wegwerken:

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Junior
  • October 15, 2025

ik ben voor 4x era 100 gegaan met een mini sub en een beam. 

De mini sub en de beam wil ik gewoon even zelf ervaren en proberen en kan ik altijd nog retourneren. 

1 era bij de platenspeler, 1 in de hoek achter de bank, 1 in de kast in de eetkamer en 1 op de grond in de hoek van de eetkamer. Stel we gaan lekker filmpje kijken kunnen we altijd een van de 2 era uit de eetkamer naar de woonkamer verplaatsen. 

Ik zal mijn ervaring met jullie delen. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Junior
  • October 15, 2025

Nee dat weet ik, maar stopcontacten heb ik overal wel :)

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • October 15, 2025

Voor die op de grond zou ik een standaard kopen.
Even een speaker bijplaatsen bij de tv is ondoenlijk. Je kunt kamers samenvoegen, maar bij tv geluid volgt er een kleine vertraging waardoor een echo ontstaat. Steeds weer koppelen aan de beam als surround is erg vervelend en een eventuele TruePlay moet dan steeds opnieuw.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Junior
  • October 15, 2025

Voor die op de grond zou ik een standaard kopen.
Even een speaker bijplaatsen bij de tv is ondoenlijk. Je kunt kamers samenvoegen, maar bij tv geluid volgt er een kleine vertraging waardoor een echo ontstaat. Steeds weer koppelen aan de beam als surround is erg vervelend en een eventuele TruePlay moet dan steeds opnieuw.

Nou dat mogen ze dan wel eens verbeteren. Mogelijk heb ik voor de kerst nog een 5de era100 erbij dus :)

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • October 15, 2025

Heeft weinig met verbeteren te maken. Heeft iets met de manier van doorgifte te maken. Tv geluid gaat rechtstreeks naar de speaker die het verdeelt naar de surrounds. Wanneer deze niet gekoppeld zijn maar via een andere zgn. Kamer gaan, dan zit er een omweg in de verwerking, welke de vertraging veroorzaakt. 

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • October 15, 2025

Ook die kan je wegwerken:

Alles is weg te werken, ook een luidsprekersnoer. Ik plaatste de opmerking omdat er vandaag de dag nog steeds mensen zijn die de term draadloos vreemd vinden (ik ook). Het is niet draadloos en zal het ook nooit zijn. Voor heel veel mensen is een speakersnoertje ook makkelijker weg te werken dan een stroomsnoer.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Junior
  • October 21, 2025

Goedemorgen, 

Ik zou nog even een update sturen. Helaas was het geen geslaagd experiment. Ik ben heel blij dat ik mijn platenspeler nu ook in de keuken af kan spelen, maar er zat nog veel happering op de lijn. Weet niet hoe dat signaal wordt doorgegeven. Direct van de ERA die aangesloten staat op de platenspeler naar elke individuele box of via de wifi, maar het kwam regelmatig voor dat sommige boxen zeer fragmentarisch afspeelde. 

Echter dit was voor mij niet de reden om het experiment Sonos direct te schrappen. Wel het experiment van de ERA 100. Ik had hier veel meer van verwacht ik vond het een koud geluid dat alles behalve ruimte vullend was maar echt heel erg lokaal was. Zelfs na meerdere rondjes true up (of hoe heet dat) was ik nog steeds niet echt enthousiast. 

Ook de Beam vond ik matig geluid geven en de Sub Mini hoorde/voelde ik al helemaal niet. Kortom, alles terug gestuurd en nu aan het twijfelen om nog een experiment met de ERA300 of de 5 te doen. 

Nog suggesties…? 

Maarten