Vraag

Complete installatie nieuwe woning

  • 29 December 2020
  • 4 reacties
  • 542 Bekeken

Binnenkort starten we met het bouwen van onze nieuwe woning. Omdat we al aardig wat sonos verzameld hebben in de loop van de jaren willen we dit uiteraard zo goed mogelijk installeren. Zeker nu we nog overal bij kunnen en eventueel leidingen naar toe kunnen leggen lijkt het ons handig dit van te voren goed te bekijken. 

Met andere woorden hoe zou ik onderstaande setup het beste met elkaar kunnen verbinden en aansluiten? 
Mijn idee is om zoveel als mogelijk de speakers aan te sluiten op een bedraad netwerk. Alle speakers een eigen netwerkkabel die dan in de meterkast uitkomt. Daar alles op een switch aansluiten zodat alles centraal geregeld wordt. Is het dan verstandig hier een aparte switch voor te nemen? of kan dit bij elkaar met de andere netwerkaansluitingen voor bij playstation, tv, wifipunten enz. Of kan het nog beter op een andere manier?

De setup gaat er zo uitzien:

Keuken: 2x play one

woonkamer: arc-sub-2x play one

tv-kamer: beam-2x play one

garage: 2x play one

badkamer: play one

slaapkamer: beam-2x play one-sub

slaapkamer: play one

slaapkamer: play 3

badkamer 2: play one

studiekamer: sonos move


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

4 Reacties

Reputatie 7

Zoveel mogelijk bedrade aansluitingen is nooit weg. Laat daar goede kabels in leggen (CAT6). Drie dingen:

  • bij een managed switch even goed naar de instellingen kijken (QOS en STP);
  • je Move heeft geen netwerkaansluiting volgens mij, dus in de studeerkamer moet goede wifi zijn, uitkomend op dezelfde router als de switch;
  • denk je ook aan stopcontacten bij de speakers?

Voor waar het het laatste punt betreft: voor verschillende sonos apparaten zijn kortere snoeren beschikbaar, zie mijn One:

Het gat voor het ophangen van de vorige speaker is overigens inmiddels weggewerkt……. ;-)

@106rallye thanks voor je antwoord. Inderdaad gaan we overal cat6 kabels gebruiken. De switch ga ik goed bekijken en meenemen. Zou het nog uitmaken een aparte switch voor de sonos te nemen en de overige apparatuur op een andere switch of heeft dat geen meerwaarde?

De move heeft inderdaad geen internetaansluiting, maar op elke verdieping komt een extra wifi-punt. Dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Het ophangen van de one's ben ik ook aan het uitdokteren, wil eigenlijk niet bij elke speaker een stopcontact in het zicht. Ben dus aan het kijken naar andere opties. Had de kleinere inbouwdozen gevonden: https://www.elektroshop.nl/lichtpunt-aansluitdoos-inbouw-50-mm-30mm-diep-3101-inbouw.html  zoek daar alleen nog afdekraampjes voor. Als hier dan een netwerkkabel en een voeding doorheen kan zou het mooi zijn. Of zijn daar nog andere oplossingen voor?

Reputatie 6
Badge +3

Alle ethernetkabels die op het centrale punt uitkomen (bv in je meterkast) kun je aan 1 root switch verbinden, hoe minder switches, hoe beter. In de kamers kun je dan naar wens kleine switches aankoppelen als je daar meer behoefte hebt dan aansluitingen in de muur. Als je echt gescheiden netwerken wilt hebben ivm bandbreedte van bijvoorbeeld IP TV of Playstations, dan kun je VLAN`s gaan inrichten, dat is wel voor gevorderden.

Kleine tip: als je wifi access points in je huis gaat zetten of hangen, denk dan eens na om AP`s te nemen die gevoed worden via je CAT6 kabels (PoE). Je hebt dan geen stopcontacten of trafo`s meer nodig. De voeding krijgen ze vanuit de (PoE) switch. Ook de kleinere switches in de kamers kunnen zo gevoed worden. Het scheelt een berg kabels, stekkers en trafo`s.

Reputatie 7

Een aparte switch voor Sonos zou kunnen, maar ik zie daar niet heel veel toegevoegde waarde voor: uiteindelijk loopt alle verkeer toch via je router.

Mits goed ingericht, zou de Move inderdaad geen probleem moeten hebben met die extra wifipunten.

Ik zou eens met een goede installateur gaan zitten en kijken wat de mogelijkheden zijn voor het zo onzichtbaar mogelijk inbouwen van elektriciteit en ethernet. Ik op Amerikaanse sites wel wat oplossingen, maar daar bouwen ze anders. Mijn oplossing is inderdaad niet heel mooi - aan de andere kant: vroeger kwamen daar de speakerkabels uit….. Wellicht zijn er ook nog beugels te koop waarbij het stopcontact meer achter de speaker verdwijnt.