Vraag

Advies met nieuwe setup

  • 21 May 2023
  • 6 reacties
  • 67 Bekeken

Ik ben nieuwe hier.

Wij hebben nu twee (ouderwetse) boxen, die met een kabel vast zitten. Zo hebben wij muziek, en de tv gaat ook over die boxen.

Nu krijgen wij een nieuwe tegelvloer, waar ik geen gaten meer inwil, dus alles draadloos. Volgens mij kom je dan op Sonos uit.

Maar wat???

Ik wil een uitstekend tv surrond geluid.

Ik wil een uitstekend geluid die ook in de tuin te horen is.

Mijn huiskamer is 70 m2 groot, mijn tuin nog eens 10 meter lang.

Nu zet ik de stereo gewoon op 10, zodat ie buiten te horen is.

Wat raden jullie mij om aan te schaffen en waarom.

Ik ben helemaal nieuwe hier, dus heb geen idee wat mogelijk is…

Punt is ook dat ik heeeeel blij ben met mijn (25 jarige) oude boxen…

Ovetreft Sonos dit geluid?


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

6 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

Niemand kan hier natuurlijk iets zinnigs over zeggen.

Hoe kan iemand nu weten of Sonos je 25 jaar oude luidsprekers zou overtreffen zonder te weten wat voor speakers en wat voor installatie er nu gebruikt wordt.

Ik zou zeggen, laat je eens goed voorlichten en ga luisteren in een speciaalzaak.

Overigens is Sonos natuurlijk ook niet draadloos, je zult altijd stroompunten in de buurt van iedere speaker moeten hebben. 

Reputatie 7

Als je geen kabels naar je speakers wilt, moet je bij Sonos een soundbar hebben. Voor surround ook twee speakers achter en eventueel een Sub (of zelfs twee). Ze hebben inderdaad allemaal wel een stopcontact nodig.

Reputatie 7
Badge +3

Overigens hangt de mogelijkheid van surround ook af wat je provider doorgeeft en wat de mogelijkheden van de tv zijn. Sonos werkt niet zoals een receiver die van alles kan converteren. Sonos speelt al wat er binnenkomt en kan zelf niets converteren. 
Ik zit zelf bij een provider waarbij alles in stereo pcm binnenkomt. Het ruimtelijk effect is wat mij betreft prima, maar wel sterk afhankelijk van de uitzending. 

Dank jullie voor de feedback. Erooij, klopt, er valt niets te zeggen over kwaliteit van het geluid; dat moet je horen.

Stopcontacten heb ik genoeg in de ruimte, en de tv is 1 jaar oud, moet ook geen probleem zijn.

Mijn vraag is eigenlijk: wat moet ik doen/lezen/website bezoeken en waar luisteren om tot een goed besluit te komen? Ik heb 25 jaar stil gestaan hiermee, dus heb geen idee wat er is, en wat de mogelijkheden zijn.

Soundbar bij tv die komt er: welke? 

Welke provider zit je Erooij?

Reputatie 5
Badge +3

Ik ben in het begin ook wat filmpjes gaan kijken van bijvoorbeeld Coolblue en Bright, daar word heel simpel en duidelijk van alles uitgelegd. Maar ik zou ook zeker eens bij een winkel gaan luisteren. Ik weet dat Expert bij ons in de buurt echt een mooie opstelling heeft om goed te kunnen luisteren. Bij een grote zaak Media Markt ofzo kun je dat in een lawaaierige omgeving niet goed horen vind ik. 

Dat de tv een jaar oud is zegt natuurlijk wel iets maar als het een goedkoper model is geweest heeft hij misschien niet de juiste aansluitingen. 

Reputatie 7
Badge +3

Voor de keuze van een soundbar, is bepalend voor de surroundopstelling, is de grote van de tv van belang en je behoefte aan bijvoorbeeld Atmos-geluid. Een kleine tv, met een grote soundbar slaat de plank mis. Kijk je alleen tv of kijk je ook regelmatig films via streamingdiensten? Voor tv geluid is atmos minder van belang, voor streamingdiensten eventueel wel, al is dat ook weer afhankelijk van welke streamingdienst je hebt. Welk geluid leveren ze?

Zoals aangegeven kan Sonos geen geluid converteren. Je hoort wat je krijgt via de tv. 

Verder heb je een goed netwerk nodig voor de verbinding tussen de diverse speakers. Een goede verbinding nu hoeft niet altijd wat te zeggen hoe Sonos binnen dat netwerk functioneert. Dit is allemaal niets aan te geven en zal je, helaas, in de praktijk moeten ondervinden.

De keuze voor welke speakers zal je toch echt zelf moeten maken binnen je eigen wensenlijstje en budget. Op de Sonossite is voldoende info te vinden om te helpen bij die keuze.

Wees je er wel bewust van dat dit alles echt heel anders is dan je tot nu toe gewend lijkt te zijn. Zelf nooit spijt gehad van de overgang. 
Begin gewoon voorzichtig, je kunt het simpel steeds uitbreiden. 

Mijn provider is Caiway/Delta.