Vraag

Advies met nieuwe setup

  • 29 December 2020
  • 5 reacties
  • 299 Bekeken

Beste allen,

Graag zou ik jullie advies willen vragen bij het volgende ;

Ik ben onlangs verhuist en heb daarbij m’n Sonos setup aardig uitgebreid en bevat nu de volgende componenten :

 

  • Sonos ARC          (kan evt. bekabeld)
  • Sonos SUB  [bij ARC]     
  • SONOS AMP  [surround speakers ARC] (kan evt. bekabeld)
  • SONOS AMP  [keuken speakers]              (kan evt. bekabeld)
  • Sonos Playbar   (kan evt. bekabeld)
  • 2x Sonos one (stereopaar)
  • Sonos one SL

 

De ARC gaat samen met de SUB en een AMP fungeren als surround opstelling voor de woonkamer. Aan de AMP zitten 2 speakers aangesloten.

De 2e AMP gaat 2 speakers in de keuken aansturen.

De Playbar komt in de slaapkamer bij de TV.

Het stereopaar met de Sonos One’s komt in de badkamer.

De Sonos one SL komt in de kamer van m’n dochter.

 

Naast de componenten heb ik hierboven aangegeven of ze evt. met een netwerkkabel kunnen  aangesloten worden op de centrale switch in de meterkast.

 

Verder bestaat het netwerk uit een KPN Glasvezel internet verbinding, de KPN modem fungeert hier als router. Hier achter zit een Ubiquiti Unifi 24 poort POE switch, deze stuurt 3 Ubiquiti AUP NANO HD accespoints aan. Het netwerk is zolang het nu draait (maand of 4) stabiel en de draadloze dekking in huis is ruim voldoende.

Kan iemand mij advies geven over hoe ik deze Sonos setup het beste kan aansluiten en configureren? Het idee is om alle bestaande devices van Sonos te resetten naar fabrieksinstellingen en met een schone lei te beginnen.

Alvast dank voor het meedenken!


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

5 Reacties

Reputatie 6
Badge +3

Mijn advies: bekabelen wat je kunt bekabelen. Al het andere zal op SonosNet meedraaien. Ik zou dit nooit op mij UAP`s willen hebben. Ik heb een vergelijkbare setup (technisch) en draait als een zonnetje.

Beste Eddie,

 

dank voor de reactie.

 

mijn voorkeur gaat uiteraard ook uit naar zoveel mogelijk bekabeld, echter heb ik mij laten vertellen dat het een probleem word met de woonkamer opstelling/zone. Volgens support van Sonos zou ‘t niet gaan werken als de ARC en AMP bekabeld gaan , en de SUB als enige niet. Het leek mij onwaarschijnlijk maar ik mag aannemen dat ze weten waar ze ‘t over hebben, toch ? Als ‘t toch kan zou het in elk geval mooi zijn !

 

Ander vraagje , zijn er nog aanpassing nodig in de switch ? Las het en der over stp ipv rstp, any thoughts?

 

dank!

 

 

 

 

Reputatie 6
Badge +3

Oeps, dat is me echt niet bekend mbt die bekabeling. In mijn beleving is SonosNet stabieler naar mate er meer Sonos bekabeld zijn. Dus hoe meer hoe beter met enige beperking tot de Surround speakers die op 5ghz draaien, dus zou kunnen met je 1e AMP. Proberen zou ik zeggen.

 

Dan STP vs RSTP…. ik heb me hier grote zorgen over gemaakt toen ik onlangs ben overgestapt van unmanaged TP-Link naar Unifi managed switches. Ik verwachtte horror met Sonos, gezien alle verhalen op de fora maar tot mijn grote verbazing werkte het meteen en ik heb nooit enige hapering gehad. Ik bedoel dus, ik heb er niks aan gedaan, het staat gewoon op standaard RSTP, met DHCP snooping aan.

Ok! Wederom dank voor de vlotte reactie.

ik ga het aansluiten op deze manier en zal kijken hoe het loopt.

bij de installatie via de app kies ik in dit geval voor de boost setup ipv de normale setup als ik t goed heb toch? Gezien we Sonosnet gaan gebruiken..

 

als er nog andere tips zijn omtrent deze installatie hoor ik ‘t graag 

Reputatie 6
Badge +3

Boh, dat weet ik niet meer, ik dacht dat dat helemaal vanzelf ging als er minimaal 1 Sonos bekabeld is. Je hebt het hierboven ook over een reset, volgens mij is dat helemaal niet nodig, gewoon bekabelen en wel de wifi gegevens verwijderen zodat het systeem niet heen en weer gaat springen tussen SonosNet en Wifi.